یخبندان بازار مسکن

یخبندان بازار مسکن

بازار مسکن مهرماه را درحالی به پایان رساند که دو نماگر اصلیِ آن، یعنی قیمت و تعداد معاملات، روند معکوس داشتند. قیمت مسکن تهران در مهرماه با رشد 1.2 درصدی مواجه شد؛ اما تعداد معاملات آن بیش از 10 درصد کاهش یافت.

حرکت مسکن به دنبال تورم

مطابق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن تهران در مهرماه با رشد 1.2 درصدی به عدد 43 میلیون و 724 هزار تومان رسید. با این‌حال مسکن همچون ماه گذشته از تورم عمومی(تورم کالاها و خدمات) عقب‌تر است.

قیمت مسکن در هفت‌ماه ابتدایی سال جاری معادل 24.5 درصد رشد یافته، درحالی‌که این عدد برای تورم عمومی بیش از 34 درصد بوده؛ بنابراین بازدهی واقعی مسکن در این بازه‌ی زمانی، منفی بوده است.

تداوم رکود مسکن

بازار مسکن همچنان در فاز رکودی خود به سر می‌برد و برای پنجمین ماه متوالی تعداد معاملات کاهش یافت.

در حال حاضر تعداد معاملات مسکن معادل دوره‌های رکود آن است و تقاضای سرمایه‌ای در این بازار به شدت کاهش یافته.

نکته حائز اهمیت این است که اگرچه تقاضا در بازار مسکن کاهش یافته و اگرچه قیمت‌ها در این بازار به سطوح بسیار بالایی رسیده، اما با توجه به اینکه بازار ارز در این روزها مجددا ملتهب شده، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن را داشت.

سیگنال‌های خطرناک نماگر اجاره

بر اساس آمار بانک مرکزی رشد ماهانه اجاره‌بهای مسکن در مهرماه به بالاترین سطح خودش در هشت ماه اخیر رسیده و عدد هفت درصد را نیز تجربه کرده است

در سال‌های 97 الی 99 سرعت رشد قیمت مسکن بالاتر از اجاره‌بها بوده؛ اما طی دو سال اخیر، اجاره‌بها با رشد بیشتری که داشته، تا حدی این فاصله را جبران کرده است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *