تحلیل و بررسی شاخص گروه فلزات اساسی | 14 دی 99

تحلیل و بررسی شاخص گروه فلزات اساسی | 14 دی 99

شاید این روزها کمتر سرمایه گذاری را داشته باشیم که یکی از سهام بنیادی با قابل نقدشوندگی بالا را در پرتفوی خود نداشته باشد. با توجه به روند اصلاحی شاخص کل و نزول سهام پیشتاز بازار، بر آن شدیم که در این هفته، شاخص صنایع مختلف را تحلیل و بررسی کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که صنعت پیشرو در هفته های انتهایی سال 1399 و سال 1400، کدام خواهد بود؟

امروز ما به بررسی شاخص فلزات اساسی می پردازیم و در روزهای آتی، دیگر صنایع بازار را بررسی خواهیم کرد.

گروه فلزات اساسی، یکی از بزرگترین و بنیادی ترین صنایع  بازار است. به عبارتی می توان این گروه را آیینه تمام نمای بازار سرمایه و اقتصاد ایران دانست.

هر زمان که گروه فلزات اساسی و نمادهای بزرگ آن سرحال باشند، شاخص کل و کلیت بازار با اقبال روبرو خواهند شد و بالعکس، هر زمان که عرضه ها و فشار فروش بر سهام این گروه غلبه کند، بازار شرایط مساعدی نخواهد داشت.

با توجه به تحلیل تکنیکال این شاخص مشاهده می شود که پس از افت 44 درصدی از سقف مرداد ماه، در محدوده 780000 واحدی، با افزایش تقاضا، بخشی از ریزش قبلی خود را پوشش داد و با رسیدن به سطح مقاومتی 1061475 واحدی، مجددا با افزایش عرضه ها وارد روند نزولی شد.

نمای کوتاه مدتی و میان مدتی، نمودار نشان می دهد که این شاخص، درون مجموعه کانال های نزولی موازی در حال نوسان است. عبور از مقاومت این کانال، می تواند راه کلیه سهام این گروه را برای شروع گام بعدی صعود، هموار سازد.

جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید.

از دید الیوتی، چند سناریو می توان برای آن در نظر گرفت که در اینجا ما دو سناریو محتمل را بررسی خواهیم کرد.

سناریو اول:

 شاخص گروه فلزات اساسی گام اول نزول خود را در قالب موج w به اتمام رسانده است و اکنون درون موج b ازx قرار دارد که می توان انتظار داشت با تکمیل ظرف زمان، از محدوده 892000-930000 واحد، شاهد شروع موج c و عبور از مقاومت 1061475 واحد باشیم.

در ادامه با تکمیل موج اصلاحی x و سپس موج y می توان شروع روند جدیدی از این گروه را شاهد بود.

جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید.

سناریو دوم:

موج اصلاحی x به اتمام رسیده است و ما اکنون درون موج y قرار داریم که می تواند هر الگوی اصلاحی را از خود بروز دهد. یکی از الگوهای مد نظر این شاخه اصلاح، مثلث است که برا اساس این الگو، ما در حال حاضر درون موج a از این الگو قرار داریم و هنوز 4 ریز موج دیگر از این گام اصلاحی، باقی مانده است.

این الگو نشان از زمان بر بودن اصلاح می دهد

جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا را کلیک کنید.

جمع بندی:

عوامل متعدد بنیادی می تواند بر ادامه روند این گروه تاثر گذار باشد، از قیمت های بازارهای جهانی گرفته تا قیمت دلار و تصمیمات مسئولان جهت قیمت گذاری فروش محصولات شرکت ها در بورس کالا. تا زمانی که ریسک های این پارامترها پیرامون این گروه وجود دارد، نمی توان انتظار صعود دسته جمعی و یکپارچه برای این گروه و کلیت بازار داشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس  به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *