برنده بازارها در سکانس اول 1402

برنده بازارها در سکانس اول 1402

پرونده ماه ابتدایی 1402 درحالی بسته شد که تا حد زیادی التهابات بازار ارز فروکش کرده بود و شاهد هجوم نقدینگی به بازار سهام بودیم. در فرودین‌ماه، بورس تهران با اختلاف، در صدر لیست بازدهی بازارها قرار گرفت.

دومین جهش بورسی در فروردین

اگر روند بورس تهران بعد از جهش‌های آن از سال 1397 را بررسی کنیم، بورس تهران در فرودین‌ماه سال جاری، دومین رشد بالا در مقایسه با ماه‌های مشابه در شش سال اخیر داشته است و بالاترین رشد فروردین در سال 99 و معادل 34.5 درصد بوده است.

جهش قیمت خودرو در بازار

در فروردین سال جاری، بعد از رفت‌و‌برگشت‌های زیاد میان شورای رقابت و وزارت صمت، نهایتا با ورود معاون اول ریاست جمهوری، قیمت درب کارخانه به طور متوسط حوالی 30 درصد افزایش یافت، این عدد پایین‌تر از انتظار بازار بود و درنتیجه قیمت‌ کارخانه مجددا با فاصله‌ی زیادی پایین‌تر از قیمت بازار قرار گرفت و در نبود عرضه خودرو به قیمت کارخانه‌ای، تقاضا برای خودرو در بازار آزاد افزایش یافت و قیمت آن مجددا جهش کرد.

بازار ارز آرام گرفت

بعد از اعتراضات سال گذشته و متعاقب آن، التهاب بازار ارز، قیمت دلار تا کانال 60 هزار تومان نیز پیش رفت و بسیار فراتر از قیمت‌های تعادلی خود قرار گرفت. در فرودین‌ماه به واسطه رشد بورس و سرازیر شدن نقدینگی به آن، بازار ارز مورد توجه سرمایه‌گذاران نبود و رشد آنچنانی هم نداشت.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *