آیا تجدید ارزیابی ناجی بورس می‌شود؟

آیا تجدید ارزیابی ناجی بورس می‌شود؟

عموما در شرایط تورمی و در نبود تجدید ارزیابی، ترازنامه شرکت‌ها از شفافیتِ کافی برخوردار نخواهد بود. بر همین اساس، دولت تصمیم دارد تا با هم‌کاری هلدینگ‌ها و شرکت‌‍‌های بزرگ بتواند تجدید ارزیابی شرکت‌ها را تسریع ببخشد.

در همین راستا، سازمان بورس جلسه‌ای با حضور مدیران هلدینگ‌ها و بانک‌ها تدارک دیده تا بتواند فرآیند تجدید ارزیابی شرکت‌های بزرگ را هرچه سریع‌تر آغاز نماید. وزیر اقتصاد نیز در مصاحبه‌ای، معافیت مالیاتی شرکت‌هایی که سال آینده تجدید ارزیابی دارند را اعلام کرد. این موضوع خبر خوشایندی برای بازار سهام بود.

اما نکته حائز اهمیت این است که تجدید ارزیابی اگرچه باعث امیدواری در بازار می‌شود، اما نمی‌تواند دلیل بنیادی برای رشد قیمت سهام در بلندمدت باشد. بنابراین، آنچه در بلندمدت می‌تواند رشد بازار را تضمین نماید، عوامل اقتصادی(شامل سیاست‌های پولی، مالی و ارزی) و فاکتورهای موثر بر سودآوری شرکت‌ها است.

در دو روز کاریِ اخیر، بورس تهران تحت تاثیر اخبار مربوط به تجدید ارزیابیِ شرکت‌ها، با افزایش تقاضا مواجه شد و ارزش معاملات مجددا رو به افزایش گذاشت.

همچنین، بعد از چند روز متوالی که خروج پول سنگین از کلیت بازار رخ داده بود، در دو روز کاریِ اخیر شاهد ورود پول حقیقی به بازار بوده‌ایم.

امروز بیش از 700 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد و در نقطه‌ی مقابل، صندوق‌های سهامی با افزایش تقاضا و ورود پول مواجه شدند.

همچنین هلدینگ‌ها و دو گروه بانکی و خودرویی بعد از همه‌گیر شدن اخبار مربوط به تجدید ارزیابی، چهارشنبه و امروز توسط حقیقی‌ها مورد توجه قرار گرفتند.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *