تحلیل بنیادی دکپسول | آذر 1400
مبنای بررسی این مقاله بر اساس تحلیل به روش کانسلیم است. پیرامون این روش اینجا بیشتر بخوانید.
درباره شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران
شرکت ژلاتین کپسول ایران درسال 1375 به صورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و در سال 1376مورد بهره برداری قرار گرفت.
سال 1381 مرکز اصلی شرکت به شهریار انتقال یافت و در دفتر ثبت شرکت های این شهرستان به ثبت رسید. پس از گذشت 22سال از فعالیت این شرکت با تصمیم سهامداران در سال 1397شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید و سال 1398در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.
فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید پوکه های ژلاتینی است که مصارف آن جهت استفاده در شرکت های دارویی می باشد. مواد اولیه مصرفی در این شرکت عبارت است از: پودر ژلاتین، مواد جانبی و اقلام بسته بندی که بیشترین میزان ماده مصرفی مربوط به پودر ژلاتین است که از نظر مقداری نزدیک به 96% میزان مصرف مواد اولیه شرکت را به خود اختصاص داده است. با توجه به تک محصولی بودن محصولات تولیدی این شرکت این درصد دور از ذهن نیست.
نشانی مرکز اصلی شرکت و دفتر شرکت در شهرک اداری شهریار می باشد و تعداد کارکنان شرکت 248 نفر است.
روند سودآوری دکپسول
بررسی نمودار سودآوری بر اساس گزارشها عملکرد سهماهه شرکت نشاندهنده روبهرشد بودن سودآوری در دو سال اخیر است. شرکت دکپسول در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ موفق به ثبت 1104274 میلیون ریال سود گردیده است. این میزان نسبت به دوره قبل 17% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 210% رشد داشته است.
مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سهماهه دوم
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده مربوط به سه ماهه دوم 1400، رشد 130% را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. این عدد بیشتر از تورم و رتبه خوبی در نرخ رشد محسوب می شود.
بررسی عملکرد ۳ماهه دوم۱۴۰۰ و مقایسه آن با دوره های سه ماهه یکسال گذشته نشان می دهد در این دوره سود عملکردی ساخته شده از منظر نرخ رشد سالانه رتبه دوم سود سازی را به خود اختصاص داده است و رتبه خوبی در نرخ رشد است.
روند فروش شرکت دکپسول
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. دکپسول در سه ماه دوم سال ۱۴۰۰ فروش 839828 میلیونریالی را گزارش نموده است. این میزان نشاندهنده 18% رشد نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک دکپسول
شرکت در حال حاضر تنها یک محصول پوکه کپسول دارویی تولید و به بازار عرضه می نماید. به همین دلیل نرخ فروش و میزان فروش این محصول مورد بررسی قرار میگیرد.
نرخ فروش محصول استراتژیک دکپسول
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در دوره سه ماهه دوم 1400 در مقابل دوره قبل 3% رشد داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در دکپسول
مقایسهها نشان میدهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 10% افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل 1% رشد داشته است اما در مجموع تغییرات با اهمیتی نداشته است.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد دکپسول
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت سهام در یک سال گذشته نشاندهنده همبستگی ضعیف تا متوسطی بین قیمت سهم و رفتار سهام داران حقیقی است. بررسی این گروه از سهامداران در تغییرات قیمتی سهم با اهمیت تر از رفتار سهامداران حقوقی است.
تطبیق قیمت سهم دکپسول و شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار دکپسول نشان میدهد این سهم در بیشتر ماهها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی متوسطی بین این دو وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم هم باید به وضعیت بازار و شاخص کل بورس توجه داشته باشیم.
ارزیابی
با توجه به پارامترهای بررسی شده در این مقاله ،دکپسول امتیاز های زیر را در ارزیابی کسب می نماید.
آخرین اطلاعات شرکت دکپسول درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.