تحلیل بنیادی زشگزا | شهریور1400
درباره شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد
این شرکت در سال 1372 در اداره ثبت استان اصفهان به ثبت رسید و یک سال بعد به بهره برداری رسید.
این شرکت در سال 1383 بنا به تصمیم سهامداران از شرکتی شیر و گوشت اصفهان به شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد تغییر نام داد و به شهرکرد منتقل گردید.
این شرکت سال 1395 نزد سازمان بورس اوراق پذیرش شد و نماد آن یک سال بعد در تابلو بورس درج گردید.
- تاریخ اولین عرضه عمومی سهام شرکت دی ماه 1396 بوده است.
در حال حاضر شرکت در گروره کشاورزی و دامپروری در بازار فرابورس، تابلو دوم مشغول به فعالیت است.
مواد اولیه مصرفی شرکت عبارت است از: یونجه خشک،جو،کنجاله سویا، ذرت علوفه ای، فولفت سویا، کنجاله کلزا، تخم پنبه، پودر چربی و ذرت دانه ای است.
- بیشترین میزان مصرف در بین مواد اولیه مربوط به ذرت علوفه ای است.
گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیلها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
روند سودآوری شرکت زشگزا
بررسی نمودار فوق نشان می دهد شرکت همواره در طی سال های گذشته روند روبه رشدی را تجربه کرده است.
این شرکت در سه ماه اول سال 1400 موفق به ثبت 347124 میلیون ریال سود گردیده است.
مقایسه سود سه ماه اول 1400 و سه ماه پایانی 1399 نشان میدهد سودسازی شرکت رشدی 14% را تجربه کرده است و این میزان در سه ماه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 54% سودآوری شرکت را نشان میدهد.
مقایسه نرخ رشد سه ماهه اول زشگزا
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟
- تورم سالانه در زمان نگارش این گزارش 44% برآورد شده است .
مقایسه سود آخرین دوره منتشر شده با مدت مشابه سال قبل نشاندهنده رشد 70% شرکت است.
مقایسه سود ساخته شده در آخرین دوره با 4 دوره قبل نیز نشان می دهد میزان سود ساخته شده در بین 5 دوره گذشته جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
روند فروش شرکت زشگزا
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش میتوان پیشبینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
این شرکت در سه ماه اول سال 1400 فروش 557319 میلیونریالی را ثبت نموده است که این حاکی از رشد 60% فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
محصول استراتژیک زشگزا
شرکت در حال حاضر 4 محصول تولید و به بازار عرضه می نماید که بیشترین میزان فروش مربوط به شیر خام است.
- تک محصولی بودن می توان ریسک هایی را برای شرکت به همراه داشته باشد و با توجه به دستوری بودن نرخ شیر در آینده سودآوری شرکت را با مشکل مواجه نماید.
نرخ فروش شیر خام
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سه ماه پایانی سال گذشته تغییری نداشته اما نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی 46% را تجربه کرده است.
میزان فروش محصول استراتژیک زشگزا
بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان میدهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایشیافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
مقایسههای انجام شده نشان میدهد میزان فروش شیرخام در دوره اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل 7% رشد را تجربه کرده است اما نسبت به آخرین دوره سال 1399 شاهد کاهش 1% میزان فروش این محصول بوده ایم.
عملکرد حقیقی و حقوقی نماد زشگزا
مقایسه رفتار سهامدارن و روند قیمت سهم در شش ماه گذشته نشان دهنده همبستگی متوسط بین رفتارسهامدران حقیقی و قیمت سهام می باشد.
تطبیق قیمت و شاخص کل
مقایسه رفتار شاخص کل با سهام شرکت زشگزا نشان می دهد در ماه های اخیر شاخص و قیمت سهام رفتاری شبیه به هم داشته اند به همین دلیل می توان گفت همبستگی بین این دو قوی است هر چند در برخی مقاطع مانند آبان تا اسفند99 قیمت سهام رفتار متفاوتی با شاخص داشته است.