توافق ارزی برای واردات خودرو
دنیای اقتصاد :
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان به برخی بندهای مربوط به مصوبه واردات خودروهای سواری نو و کارکرده در سال آینده، با توجه به توافق با هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بار دیگر سقف ارزی و تعرفه مدنظر خود را مصوب کردند با این حال تغییری جزئی در بخش مربوط به واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفتند.
طبق مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی، سقف ارزی واردات خودرو در سال 1404 بدون تغییر نسبت به مصوبه قبلی، 3.3 میلیارد یورو باقی ماند. مجلسیها همچنین تعرفه 60 درصدی واردات خودرو در سال آینده (مصوبه کمیسیون تلفیق ) را نیز حفظ کردند.
چند روز پیش بود که سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس از توافق این کمیسیون و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تخصیص 3.3 میلیارد یورو به واردات خودرو خبر داد. به گفته وی، مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبه مجلس درباره تخصیص 3.3 میلیارد یورو اعتبار به واردات خودرو ایراد گرفته و عنوان کرده بود که باید2 میلیارد یورو اعتبار مدنظر دولت به این موضوع اختصاص یابد، اما در نهایت با نظر مجلس موافقت کرد.
«اهالی بهارستان» اما در بند مربوط به واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور، تغییر جزئی ایجاد کردند. در این مصوبه شروطی برای واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده که در مقایسه با مصوبه قبلی، یک تغییر را به خود میبیند. بر این اساس، ایرانیان خارجنشین برای واردات خودرو باید کارت اقامت ارائه دهند. همچنین سهمیه واردات خودرو توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور، یک خودرو در سال 1404 است. واردات خودرو توسط این افراد، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با تعرفه 60 درصدی مجاز است.
مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو در راستای رفع ایرادات شورای نگهبان در حالی است که این شورا با توجه به ایرادهای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه قبلی را به مجلس بازگرداند.
به عبارت بهتر، شورای نگهبان خود ایرادی به مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو در سال 1404 وارد نکرد، اما چون هیات عالی نظارت به آن ایراد گرفت، تایید نشد و در قالب «ایرادات شورای نگهبان» به مجلس بازگردانده شد. طبق قانون، اگر هیات عالی نظارت به مصوبههای مجلس شورای اسلامی ایراد بگیرد، شورای نگهبان تا زمان رفع ایرادها نمیتواند مهر تایید بر آنها بزند. از همین رو، وقتی هیات عالی نظارت به مصوبهای ایراد میگیرد، شورای نگهبان آن را در قالب «ایرادهای شورای نگهبان» به مجلس منتقل میکند.
در این شرایط، دو راه برای تعیین تکلیف مصوبههایی که هیات عالی نظارت (یا خود شورای نگهبان مستقل از این هیات) به آنها ایراد گرفتهاند، وجود دارد. یک راه این است که مجلس شورای اسلامی ایرادهای وارده را رفع کرده و با قانع کردن هیات عالی نظارت یا شورای نگهبان (در صورتی که شورا مستقل از هیات به مصوبهای ایراد گرفته باشد) تاییدیه شورا را بگیرد.
راه دیگر این است که تکلیف مصوبه را مجمع تشخیص مصلحت نظام روشن کند. در واقع اگر نمایندگان مجلس در راستای رفع ایرادهای هیات عالی نظارت و شورای نگهبان، مصوبهای جدید را تهیه و به شورای نگهبان ابلاغ کنند اما هیات یا شورا باز هم قانع نشوند، آنگاه کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده خواهد شد (البته مشروط بر اینکه مجلس بر مصوبه خود اصرار داشته باشد). به عبارت بهتر، مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین میکند که مصوبه موردنظر ابلاغ شود یا نه.
درباره مصوبه واردات خودرو نیز در نهایت یکی از این دو مسیر طی خواهد شد، به نحوی که یا هیات عالی نظارت و شورای نگهبان قانع میشوند و مصوبه را تایید میکنند، یا مصوبه با اصرار نمایندگان به مجمع تشخیص مصلحت نظام میرود. محل اختلاف اصلی هیات عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی در ماجرای واردات خودرو در سال 1404، سقف ارزی است که اولی میگفت همان 2میلیارد یوروی پیشنهادی دولت باشد و دومی بر 3.3 میلیارد یورو اصرار دارد. حالا البته اگر طبق گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، بر سر این موضوع با هیات عالی نظارت توافق لازم صورت گرفته باشد، این اختلافنظر را باید حل شده دانست.
اما چه شد که کار مصوبه واردات خودرو در سال 1404 به اینجا رسید؟
ماجرا از آنجا آغاز شد که نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1404 در کمیسیون تلفیق، تغییراتی را در بخش مربوط به واردات خودرو ایجاد کردند.
بر اساس آنچه که در لایحه بودجه ارسالی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی آمده بود، ارز اختصاص یافته به واردات خودرو در سال 1404، از یک میلیارد یورو (در سال 1403) به 2میلیارد یورو افزایش یافت.
دولت اما در حالی سقف ارزی را به 2میلیارد یورو رساند که از آن سو تعرفه را از 75درصد به 100 درصد افزایش داد تا از این محل درآمد خود را بالا ببرد.
با این حال اما کمیسیون تلفیق بودجه 1404 مجلس شورای اسلامی، هیچکدام از این موارد را مورد تایید قرار نداد و ارقام مدنظر خود را در مصوبه گنجاند. طبق نظر این کمیسیون، سقف ارزی واردات خودرو از 2میلیارد یوروی پیشنهادی دولت به 3.3 میلیارد یورو افزایش یافت و تعرفه نیز به جای 100درصد، 60درصد تعیین شد. آن زمان گفته میشد یکی از دلایل مجلس برای افزایش سقف ارزی و کاهش تعرفه واردات خودرو، اقدام دولت مبنی بر صدور مجوز افزایش میانگین 30درصدی قیمت کارخانهای خودروهای داخلی بوده است. یکی دیگر از دلایل افزایش سقف ارزی واردات خودرو، تخصیص ارز به مونتاژ، دو تا سه برابر واردات بود. در واقع نمایندگان با استناد به ارز هنگفتی که به واردات قطعه خودرو اختصاص مییابد، به این نتیجه رسیدند که دولت میتواند به واردات خودرو نیز ارز بیشتری دهد. حتی طبق آنچه رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامهای تلویزیونی عنوان کرد، مجلس مصوب کرده هر چقدر ارز به واردات قطعات خودرو داده میشود، نصف آن نیز باید در اختیار واردات خودرو قرار گیرد. به عنوان مثال اگر بانک مرکزی سالی 8میلیارد یورو به واردات قطعات خودرو اختصاص میدهد، باید 4میلیارد یورو نیز برای واردات خودرو کنار بگذارد.
با توجه به این مصوبه، سقف ارزی واردات خودرو در سال 1404 قابلیت افزایش دارد. با توجه به سقف ارزی 3.3میلیارد یورویی واردات خودرو در سال آینده، ارز مخصوص واردات قطعات نباید از 6.6میلیارد یورو فراتر رود، که اگر برود، آنگاه سهم ارز واردات نیز بیشتر میشود.
به هر حال، مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر تعیین سقف ارزی 3.3 میلیارد یورویی و تعرفه 60درصدی واردات خودرو در سال 1404 به همراه مواردی دیگر از جمله شرایط واردات خودرو توسط ایرانیان خارجنشین، در قالب مصوبه کلی این کمیسیون، در صحن علنی به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.
با این مصوبه، شهروندان ایرانی امیدوار شدند که در سال آینده با موج سنگین واردات خودرو و همچنین کاهش قیمت تمام شده خودروها به واسطه پایین آمدن تعرفه مواجه خواهند شد.
با این حال، شورای نگهبان این مصوبه را به دلیل ایرادهای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، تایید نکرد. ایراد اصلی هیات عالی نظارت، افزایش سقف ارزی واردات خودرو نسبت به سقف پیشنهادی دولت در لایحه بودجه بود. حرف هیات این بود که به اذعان رئیس کل بانک مرکزی، دولت توان تخصیص بیش از 2 میلیارد یورو به واردات خودرو در سال 1404 را ندارد.
دولت کف ارز را تامین میکند؟
پرسشی که جدا از تایید یا رد مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی توسط هیات عالی نظارت و شورای نگهبان مطرح است، این است که آیا اصلا همان دولت ارز مدنظر خود (2میلیارد یورو) را (در صورت رد مصوبه مجلس) به واردات خودرو اختصاص میدهد؟ پرسش دیگر اینکه به فرض تایید سقف ارزی 3.3 میلیارد یورویی، دولت آن را اجرا خواهد کرد؟
در مورد هر دو پرسش این مساله مطرح است که دولت نه 2میلیارد یوروی خود و نه 3.3 میلیارد یوروی مدنظر مجلس را در اختیار واردات خودرو در سال آینده قرار نخواهد داد. این موضوع از آن جهت مطرح است که دولت و بانک مرکزی به تعهدات و وعدههای قبلی خود درباره تخصیص ارز به واردات خودرو که ارقام بسیار کمتری نیز داشتهاند، عمل نکردهاند.
به عنوان مثال، قرار بود یک میلیارد یورو به واردات خودرو در سال 1402 داده شود که این اتفاق نیفتاد. کل ارزی که به واردات خودرو در آن سال اختصاص یافت، به 300میلیون یورو نیز نرسید، به همین دلیل کمتر از 14هزار دستگاه خودرو در سال گذشته وارد شد.
امسال نیز با گذشت حدود 10 ماه از سال، میزان کل ارز اختصاص یافته به واردات خودرو به یک میلیارد یورو نیز نرسیده است. با توجه به این ارقام، افکار عمومی بابت اختصاص همان 2میلیارد یوروی پیشنهادی دولت به واردات خودرو در سال آینده نیز دچار تردید است، چه رسد به 3.3 میلیارد یورویی که مجلس شورای اسلامی روی آن پافشاری میکند.
با این حال اگر فرض کنیم سال آینده دولت حداقل به تخصیص 2میلیارد یورو به واردات خودرو پایبند باشد، امکان ورود حداقل 100هزار دستگاه خودرو (با متوسط قیمت 20هزار یورو) وجود دارد.
این در حالی است که در صورت اختصاص 3.3 میلیارد یورو، میتوان حداقل 165هزار دستگاه خودرو وارد کرد.
اگر هم در نهایت یک میلیارد یورو به واردات خودرو در سال آینده اختصاص پیدا کند، تعداد خودروهایی که به کشور میآید 50هزار دستگاه (با متوسط قیمت 20 هزار یورو) خواهد بود.
منبع: دنیای اقتصاد