شگفتی جدید ایران خودرو برای مشتریان!/ تبدیل هایما S۷ پلاس به S۷ پرو اجباری شد
هایما S7 پرو اخیرا توسط ایران خودرو معرفی شده و در اقدامی ناگهانی، مدل جدید پرو جایگزین تعهدات پیشین ایران خودرو در رابطه با ثبتنامی های هایما S7 پلاس شده است، اما نسخه جدید چقدر ارزش خرید دارد؟
هایما S7خودرویی است که به رغم توقف تولید در چین، همچنان در خط تولید ایرانخودرو حضور دارد و نسخهای بهروزشده از آن، اخیرا توسط ایرانخودرو معرفی شده است. جدیدترین نسخه هایما S7، پسوند پرو را یدک میکشد و جایگزین هایما S7 پلاس شده است. این جایگزینی تنها در خط تولید ایران خودرو رقم نخورده و ادامه تعهدات هایما S7 پلاس هم با نسخه جدید تامین میشود.
ادامه تولید هایما با تغییرات اندک و غالبا نامطلوب، یادآور ادامه تولید محصولات تاریخ گذشتهای چون 405 و پژو پارس است. دو خودروساز بزرگ داخلی تعهد زیادی نسبت به خط تولیدهای خود دارند و این مساله را بارها با تولید محصولات سالخورده خود نشان دادهاند.
اتفاقی که طی سالهای تحریمی و انحصار بازار در دست این دو خودروساز بزرگ بارها تکرار شده و نارضایتی مصرفکنندگان زیادی را به همراه داشته است. نمونه این نارضایتی هم تغییر محصولات پس از ثبت نام است. مساله که انتقادات زیادی را در خصوص رعایت نشدن حقوق مصرفکننده به همراه داشته است.
تغییرات هایما S7 پرو؛ بهروزرسانی یا افت کیفی؟
هایما S7 پرو در بخش ظاهری خود تغییرات خاصی نداشته و تغییرات آن به کالیپر ترمز قرمز و تبدیل پسوند پلاس به پرو محدود میشود. ایرانخودرو مدعی است که «طراحی شکل ظاهری این خودرو به گونهای بوده که در طول زمان جذابیت خود را نزد مشتریان ایرانی حفظ و در مقابل دیگر خودروهای جدید چینی به خوبی رقابتپذیر بماند.» اما آیا واقعاً این طور است؟
قطعاً طراحی هایما S7 به مناسبت سال تولید و بازار بیرمق خودرو ایران طراحی مناسبی است، اما نباید مونتاژیها و وارداتیهای تازهوارد بازار را دست کم گرفت. این خودرو در چین فیسلیفت دیگری دارد که این فیس لیفت هیچزمان برروی سه نسل بهروزرسانی شده هایما در ایران اعمال نشده است.
بحث دیگری که مطرح است و در خبر اعلامی ایران خودروهم از آن یاد شده است، خرابی محدود نسخههای پیشین هایما و مراجعه محدود S7 و S7 پلاس به نمایندگیها است، مسالهای که تغییرات اخیر این خودرو، رکورد به اصطلاح کم استهلاکی این خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد.
تغییرات عمده این خودرو در بخش موتور و گیربکس آن به چشم میخورد. موتوری که به فناوری پاشش سوخت مستقیم مجهز شده و این امر در مواجه با کیفیت سوخت ایران، زنگ خطری برای استهلاک زودهنگام است. همچنین گیربکس کرهای پاورتک هیوندای که جای خود را به گیربکس چینی همخانواده با ریرا، تارا و دنا داده است. گیربکسی که گرچه ضریب دنده مناسبی دارد، اما راندمان بسیار پایینتری نسبت به گربکس پاورتک ارائه داده و افت راندمان آن در روزهای شلوغ و پرترافیک ملموس خواهد بود.
این خودرو همچنین به امکانات ایمنی و رفاهی جدیدی چون سیستم راهنمای تعویض دنده، اتوهولد، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل سرعت در آشیبی، صندلی راننده برقی، جنس صندلیها از نوع چرم و مخمل مجهز شده که به رغم این بهروزرسانیها همچنان فاصله زیادی تا دیگر خودروهای روز بازار دارد.
هایما S7 انتخاب مناسبی است؟
هایما S7 پرو به نسبت سایر خودروهای مونتاژی و وارداتی ظاهری منسوخ شده دارد و موتور و گیربکس قبلی هایما که به عنوان برگ برندههای این خودرو تلقی میشدند تغییرات اساسیای یافته که به رغم توان و گشتاور بالاتر با خطراتی چون استهلاک بیشتر همراهاند و این مساله در استفاده بلند مدت متوجه صاحبان نسخه بهروزرسانی شده هایما میشود.
ایران خودرو محصولات دیگر این شرکت هم روانه بازار کرده است و هایما 8S از این دست است که در تاریخ نگارش این گزارش، با قیمتی کمتر و امکاناتی بیشتر از هایما S7 پرو به بازار عرضه میشود. شرکت ایرانخودرو نمایندگیهای گستردهای در سرتاسر ایران و دارد و شاید بتوان تنها برگبرنده این خودرو را همین عاملین گسترده خدمات پس از فروش دانست.
برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارتنیوز دنبال کنید.
منبع: تجارت نیوز