هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری برای تجارت ایران و ترکیه

هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری برای تجارت ایران و ترکیه
خلاصه اخبار

اکوایران:ایران و ترکیه با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری به 30 میلیارد دلار، برنامه‌ای بلندمدت برای تقویت روابط اقتصادی خود تدوین کردند.

به گزارش اکوایران؛ به دنبال سفر هیئت تجاری کشاورزی ایران به ترکیه به سرپرستی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس اتاق ایران، حجم مبادلات تجاری دو کشور به حجم حدود 11.6 میلیارد دلار اشاره شد. همچنین، توافقاتی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی بین اتاق بازرگانی ایران و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی ترکیه و شورای تجاری روابط خارجی ترکیه (دئیک) صورت گرفت.

حسین پیرموذن در خصوص نتایج این نشست به این نکته اشاره کرد که هدف‌گذاری رؤسای جمهور دو کشور، افزایش همکاری و دستیابی به تجارت 30 میلیارد دلاری است که نیاز است اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز در این زمینه برنامه‌ریزی و همکاری کنند.

او با اشاره به اینکه در جریان سفر وزیر جهادکشاورزی و رئیس اتاق ایران به آنکارا زمینه گفتگوهای مؤثر بین بازرگانان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی دو کشور فراهم شد، افزود: با توافق تجارت ترجیحی موجود (امضاء شده از سال 2015) که مزیت‌های آن برای ایران عمدتاً در حوزه کشاورزی است، زمینه قابل‌توجهی برای صادرات محصولات کشاورزی ایران به ترکیه وجود دارد که لازم است فعالان حوزه کشاورزی ترکیه از این فرصت بهره ببرند.

نایب‌رئیس اتاق ایران با تاکید بر لزوم همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک تجار دو کشور در حوزه کشاورزی برای صادرات به منطقه، بیان داشت: در جریان سفر هیات عالی‌رتبه ایرانی به آنکارا، از تجار ترکیه و اتحادیه اتاق‌های بازرگانی ترکیه برای اعزام هیات به ایران هم‌زمان با نمایشگاه کشاورزی ایران دعوت به عمل آمد.

حسین پیرموذن، از لزوم تسهیل تردد کامیون‌ها در حوزه مواد غذایی و کشاورزی برای کاهش خسارت‌ها به‌عنوان یکی از محورهای مهم مذاکرات در سفر هیات تجاری 180 نفره ایران به آنکارا نام برد.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده گمرک ایران، در سال 1402، از مجموع 11 میلیارد و 700 میلیون دلار ارزش تجارت میان دو کشور، 4 میلیارد و 200 میلیون دلار سهم صادرات ایران بوده و ترکیه هم 7 میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات به ایران داشته است که با این شرایط می‌توان گفت ترکیه در تجارت با ایران دست بالا دارد.

او با اشاره به توافقاتی برای ازسرگیری مذاکرات برای اصلاح توافق ترجیحی، همکاری‌های نمایشگاهی، افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی، توسعه همکاری در مناطق آزاد و … در پی برگزاری بیست‌ونهمین کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و ترکیه در تهران در ماه گذشته اشاره کرد و افزود: ترکیه پس از چین، عراق و امارات همواره بزرگ‌ترین بازار صادرات کالاهای ایرانی است و در سال‌های اخیر کشور ما توانسته است صادرات کالاهای بسیاری را به ترکیه افزایش دهد.

پیرموذن با اعلام اینکه یادداشت تفاهم تشکیل مجمع اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و ترکیه با همکاری اتاق ایران و اتحادیه اتاق‌ها و بورس ترکیه آماده امضاء است، توضیح داد: با اجرایی شدن آن، بخش‌های خصوصی دو کشور با یکدیگر می‌توانند در یک ارتباط نزدیک‌تر برای تسهیل تجارت تلاش کنند.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *