مَکُران سرزمینی با پارادوکس‌های عجیب است/رئیس‌جمهور را به عدالت می‌شناسیم

مَکُران سرزمینی با پارادوکس‌های عجیب است/رئیس‌جمهور را به عدالت می‌شناسیم
خلاصه اخبار

زاهدان – ایرنا – نماینده سابق مجلس و فعال اجتماعی و فرهنگی گفت: مَکُران سرزمینی با پارادوکس‌های عجیب از ظرفیت‌ها، چالش‌ها، عقب ماندگی‌ها، زیبایی‌ها و توسعه نیافتگی‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معین الدین سعیدی شامگاه پنجشنبه در «نشست نهضت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم» که با حضور رئیس جمهور در چابهار در حال برگزاری است؛ اظهار کرد: حضور دوباره رئیس جمهور در سیستان و بلوچستان دغدغه ویژه او را نسبت به این منطقه نشان می‌دهد.

وی با قدردانی از انتخاب استاندار بومی برای سیستان و بلوچستان از سوی رئیس جمهور افزود: مَکُران سرزمینی سرشار از موهبت‌هایی است که خداوند در اختیار مردم سیستان و بلوچستان قرار داده اما از سوی دیگر این منطقه درگیر پایین‌ترین شاخص‌ها در زمینه توسعه انسانی، دسترسی به آب شرب، سرانه فضای آموزشی و بهداشتی، نسبت پزشک به بیمار، نسبت معلم به دانش آموز و شاخص بازماندگی از تحصیل در اجرای طرح هادی است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه یک سویه به توسعه و عدم توجه به مولفه‌های توسعه پایدار، ضد توسعه است؛ متاسفانه یک تفاوت جدی بین مولفه‌های توسعه ملی و محلی ایجاد شده و به دلیل برخی از جذابیت‌های ظاهری مهاجرت‌ها به این خطه از کشور بسیار زیاد شده اما زیرساخت ها متناسب با این افزایش جمعیت افزایش پیدا نکرده است.

سعیدی با قدردانی از جامعه خیران مدرسه ساز در چابهار اظهار کرد: در واقع با این نحوه بودجه‌ریزی و توزیع ناعادلانه منابع و فرصت‌ها، این فاصله در کشور روز به روز بیشتر می‌شود.

خروج از توسعه نیافتگی با اولویت دادن به آموزش

وی با اشاره به شناخت محدودیت‌ها و معذوریت‌های بودجه ای و شرایط حال حاضر کشور بیان کرد: برای خروج از این دور باطل توسعه نیافتگی هیچ راهی به جز دادن اولویت‌ها به حوزه آموزش نیست، بنابراین پیشنهاد می‌شود اعتبارات ویژه خارج از بودجه جاری سالیانه با تخصیص صد درصد برای افزایش سرانه فضای آموزشی تعریف شود.

رئیس جمهور را به عدالت می‌شناسیم و باید بگوییم جایی مناسب تر از سواحل مَکُران به مرکزیت چابهار برای استقرار ادارات کلی مانند آموزش و پرورش و نوسازی مدارس پیدا نمی‌شودنماینده سابق چابهار با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان در نظر دارد دوهزار مدرسه در کشور ایجاد کند تصریح کرد: انتظار داریم حداقل هفت درصد از این مدارس متعلق به سیستان و بلوچستان باشد.

سعیدی اضافه کرد: نیاز است نهادهای انقلابی نظیر ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان و بسیج سازندگی متناسب با نیازهای سیستان و بلوچستان در حوزه مدرسه سازی این منطقه بیشتر فعال شوند.

وی ادامه داد: بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای توسعه‌ای در قالب مسئولیت اجتماعی و رسالت ذاتی خود بخشی از منابعشان را صرف مدرسه‌سازی کنند و هنرستان های مهارتی را برای آموزش نیروهای خود تعریف تا نیروی انسانی ماهر از بین جوانان مَکُرانی تربیت شوند.

پراکندگی روستاها و ضرورت ساخت مدارس شبانه‌روزی

سعیدی گفت: انتظار داریم که بنگاه های بزرگ اقتصادی در راستای مسئولیت اجتماعی خود بیشتر از این‌ها انجام وظیفه کنند؛ رئیس جمهور را به عدالت می‌شناسیم و باید بگوییم جایی مناسب تر از سواحل مَکُران به مرکزیت چابهار برای استقرار ادارات کلی مانند آموزش و پرورش و نوسازی مدارس پیدا نمی‌شود.

وی از رئیس جمهور خواست بانک‌های کشور را ملزم سازد تا هر کدام حداقل 20 مدرسه در سیستان و بلوچستان ایجاد کنند و به جای اینکه پایان سال به هیئت مدیره پاداش دهند همین هزینه‌ها را صرف مدرسه سازی کنند.

به گفته این فعال اجتماعی به دلیل پراکندگی روستاها در سیستان و بلوچستان ساخت مدارس شبانه روزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *