۳ میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال آینده
مجلس در بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، دولت را موظف کرد علاوهبر واردات خودروهای نو، خودروهای کارکرده را نیز در فهرست وارداتیها قرار دهد. تعیین تعرفه ۶۰ درصدی برای واردات هر دو گروه و تقسیم ارز تخصیصی میان آنها از دیگر مصوبات مجلس است.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه هفته گذشته و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، دولت را مکلف بهورود خودروهای دستدوم خارجی کردند. پیش از این در مصوبات کمیسیون تلفیق واردات خودروهای کارکرده پیشبینی نشده بود؛ بااین حال پس از ارجاع این بند بهکمیسیون تلفیق، ورود دستدومها نیز در کنار واردات خودروهای نو مورد تاکید قرار گرفت.
نمایندگان مجلس در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، بند «ر» تبصره یک لایحه بودجه را تصویب کردند. طبق این مصوبه، بانکمرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل 3 میلیارد و 300 میلیونیورو از محل اجرای قانون برنامه هفتم یا سایر منابع مورد تایید برای واردات خودرو سواری نو و کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت) اختصاص دهد.
متقاضیان واردات با رعایت قانون ساماندهی صنعتخودرو میتوانند نسبت بهثبت درخواست واردات خودرو از محل منابع این بند اقدام کنند. حقوق ورودی خودروهای وارداتی از محل ارز تخصیصی این بند 60 درصد تعیین شده است. واردات خودرو از محل ارز حاصل از صادرات، مشمول رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مربوط میشود.
همچنین طبق این مصوبه، واردات خودرو توسط اشخاص و ایرانیان ساکن خارج از کشور، برای هر ایرانی در سال یک خودرو، خارج از سقف مذکور، بدون انتقال ارز و از محل ارز در اختیار با نرخ 60 درصد حقوق ورودی مجاز است.
دولت مکلف است نسبت بهواگذاری مجوز واردات خودرو بهمتقاضیان بهروش رقابتی، بهاستثنای واردات خودرو توسط اشخاص و ایرانیان ساکن خارج از کشور، اقدام کند. آییننامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانکمرکزی به تصویب هیات وزیران میرسد.
هفته گذشته و در جریان بررسی این بند در صحن علنی که منجر بهبازگشت آن به کمیسیون تلفیق شد، تنها به خودروهای نو پرداخته شده بود؛ اما پس از اصلاحیه کمیسیون تلفیق، خودروهای کارکرده نیز به آن اضافه شد. بااین حال کمیسیون تلفیق هیچ پیشنهادی برای الزام دولت بهواردات خودروهای کارکرده در نظر نگرفته است.
برای مثال در گزارش هفته گذشته این کمیسیون که در صحن علنی رد شد، آمده بود: «بانکمرکزی مکلف است حداقل 3 میلیارد و 300 میلیونیورو از محل برخی اجزای قانون برنامه هفتم یا سایر منابع مورد تایید برای واردات خودرو سواری نو اختصاص دهد.»
در گزارش جدید تنها بعد از عبارت «خودرو سواری نو»، «خودرو سواری کارکرده (حداکثر پنج سال ساخت)» اضافه شده است. بنابراین 3 میلیارد و 300 میلیونیورویی که قرار بود صرف واردات خودروهای نو شود، حالا بین خودروهای نو و کارکرده تقسیم میشود. اما این بند مشخص نکرده که این مبلغ قرار است چگونه بین محصولات نو و دستدوم تقسیم شود.
اگر قرار باشد میزان اختصاص ارز به هر یک از آنها به دولت سپرده شود، میتوان این پیشبینی را داشت که خودروهای کارکرده چندان راهی بهبازار ایران نداشته باشند؛ چراکه اگر دولت قصد واردات کارکردهها را داشت، در همان لایحه بودجهای که بهمجلس تحویل داد، بخشی را نیز بهواردات کارکردهها اختصاص میداد.
این درحالی است که پیش از این شاهد بودیم که اگر تقسیم ارز تخصیصی به بخشهای مختلف در اختیار دولت قرار بگیرد، سهم زیادی از آن بهواردات (آن هم واردات کارکردهها) نخواهد رسید.
همانطور که سال گذشته و در جریان سوال نمایندگان از وزیر صمت وقت درمورد روند کُند واردات، محمدرضا فرزین، رئیسکل بانکمرکزی بیان کرد که کل ارز حوزه خودرو را بهوزارت صمت تحویل داده و این مسئولیت برعهده این وزارتخانه بوده که بهواردات خودرو تا چه میزان ارز اختصاص دهد.
کاهش قیمت 50 میلیونتومانی اکسنت (2023)
خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا 6 میلیونتومانی و رشد قیمت یک تا 7 میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که پژو 207 اتومات (85 گانه) (1403) با 6 میلیونتومان کاهش 970 میلیونتومان، پژو 207 تیپ 5 (1402) با 5 میلیونتومان کاهش 709 میلیونتومان و تارا اتومات V4 ال ایکس (1403) با 5 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 53 میلیونتومان ارزشگذاری شدند. از طرفی قیمت کوییک GXH-R (سفید مشکی) (1403) با 7 میلیونتومان افزایش به 495 میلیونتومان، کوییک GXL-R (سفید مشکی) (85گانه) (1403) با 4 میلیونتومان افزایش به 484 میلیونتومان و پژو 207 پانوراما (85 گانه) (1403) با 3 میلیونتومان افزایش به 840 میلیونتومان رسید.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت و افزایش بهای 5 تا 15 میلیونتومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 15 میلیونتومان کاهش 2 میلیارد و 545 میلیونتومان و فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1403) با 10 میلیونتومان کاهش 2 میلیارد و 510 میلیونتومان قیمتگذاری شدند. از طرفی کیامسی J7 (1403) با 15 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 660 میلیونتومان، اسکایول ET5 نبکا (1403) با 10 میلیونتومان افزایش 2 میلیارد و 750 میلیونتومان و هایما S7 پلاس (1403) با 5 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 795 میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای اکسنت (2023) با 50 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 150 میلیونتومان، کیا سونت (2023) با 50 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 750 میلیونتومان، تویوتا کرولا – 1200 سیسی (2023) با 50 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 600 میلیونتومان و ونوسیا استار (2023) با 50 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 500 میلیونتومان رسید.
منبع: اخبار خودرو