سهم ۲ درصدی تسهیلات در تامین نیاز ناوگان زراعی کشور!
حمیدرضا نامی: رقم فروش خودروهای زراعی و ماشینآلات کشاورزی، سالانه ۵۰ تا ۶۰همت است.
امروزه صنعت داخلی در تمام حوزهها، بیشاز همیشه نیازمند آن است که به خودکفایی برسد و درصد داخلیسازی را افزایش دهد. باتوجه به تحریمها تولید در بخشهای مختلف صنایع بهویژه بخشهایی که وابستگی بیشتری به زنجیره تامین خارجی داشتند، بسیار دشوار شده است؛ البته این وضعیت در سایر بخشهای خودروسازی کشور ازجمله تجاریها نیز دیده میشود. ازسویدیگر، افزایش نرخ ارز و بالارفتن قیمت نهایی محصولات و کاهش قدرت خرید متقاضیان، در سایر بخشها تقاضا را کاهش داده و خرید خودروهای تجاری را وابسته به حمایتهای دولتی و ارائه تسهیلات کرده است. در همین زمینه نیز ماشینآلات کشاورزی هم بهعنوان بخش مهمی از صنعت داخلی نیاز به ارائه تسهیلات از سوی دولت دارند. گرچه این تسهیلات کموبیش به متقاضیان و خریداران این خودروها پرداخت میشود، اما بهتازگی رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشینآلات کشاورزی کشور این تسهیلات را بسیار کم دانسته و گفته است که تسهیلات ارائه شده تنها یک تا 2درصد از کل نیاز کشور به این ماشینآلات را تامین میکند.
سهم ناچیز تسهیلات وزارت جهاد
رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشینآلات کشاورزی بهتازگی با اشاره به نیاز کشور به ماشینآلات کشاورزی و لزوم حمایت دولت و ارائه تسهیلات برای خرید این خودروها اعلام کرده است که «وزارت جهاد برای خرید ماشین آلات کشاورزی، اعتبارات قابل توجهی تخصیص نداده که بدینترتیب خروج از کشاورزی سنتی و حرکت بهسوی کشاورزی مدرن شعاری بیش نیست.» حمیدرضا نامی همچنین اظهار کرده است «در توسعه مکانیزاسیون این خودروها، حمایت چندانی اتفاق نمیافتد و سالانه هزار میلیارد تومان اعتبار به این بخش تخصیص داده میشود.»
این در حالی است بهگفته نامی، سالانه 50 تا 60همت رقم فروش خودروهای زراعی و ماشینآلات کشاورزی است و رقم تسهیلات ارائهشده تنها یک تا 2درصد کل نیاز کشور به ماشینآلات را شامل میشود.
پیش از این نیز خبرها نشان میداد که از نیمه دوم سال1400 اعطای تسهیلات مکانیزاسیون به کشاورزان خریدار تراکتور و بدون هیچگونه مرجع قانونی متوقف شده بود.
با آنکه کشاورزی نیاز به افزایش ارتقای مکانیزاسیون داخلی دارد، اما به نظر میرسد سازمانهای ذیربط در این خصوص اقدام چندانی انجام نمیدهند و هنوز آن طور که موردانتظار است این بخش با توسعه همراه نشده، این در حالی است که در دنیا مکانیزاسیون به عنوان راهی برای خروج از کشاورزی سنتی شناخته میشود و اکثر کشورهای پیشرفته با توسعه این بخش توانستهاند تولید در بخش کشاورزی را افزایش داد و بهبهود ببخشند.
اهمیت نوسازی و توسعه مکانیزاسیون در کاهش هدررفت و ضایعات محصولات
در حالی رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشینآلات کشارزی صحبت از تخصیص تسهیلات ناچیز به بخش توسعه مکانیزاسیون کشور میکند که مسئولان بارها بر اهمیت مکانیزاسیون کشاورزی تاکید کردهاند تا از این طریق هدررفت محصولات به حداقل ممکن برسد.
براساس آمارهای ارائهشده تقریبا بین 30 تا 50درصد محصولات کشاورزی از کشت تا برداشت و مصرف تبدیل به ضایعات میشود که بخشی از آنها بهوسیله ماشینآلات اتفاق میافتد و نوسازی ماشینآلات و استفاده از فناوری نوین میتواند راندمان کار را در این بخش ارتقا دهد. بر همین اساس، گزارش شده است که تقریبا 21میلیون تن محصول فقط در حوزه تولید غلات سالانه درحال از بین رفتن است.
عقبماندگی از نوسازی؛ نیاز بالای ناوگان به خودروهای جدید و سرعت پایین تولید
براساس آمارهایی که هرسال درخصوص وضعیت ناوگان کشاورزی منتشر میشود، درحالحاضر 300هزار تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد که بالای 13 سال ساخت هستند و هرسال هم به این عدد اضافه میشود. همچنین گفته میشود برای نوسازی این ماشینآلات سالانه به 60هزار تراکتور نیاز است تا فقط فرسودهها از چرخه مصرف خارج شده و مدلهای جدید جایگزین آنها شوند.
حالا رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشینآلات کشاورزی کشور با اشاره به وضعیت نامطلوب ارائه تسهیلات اظهار کرده است: «توزیع تسهیلات رقمی نیست که کشاورز بخواهد در ارتباط با نوسازی تراکتورهای فرسوده یا خرید تراکتور و ادوات جدید کشاورزی تصمیم بگیرد و از طرفی با تاخیر در پرداخت مطالبات، وضعیت کشاورز به نازلترین سطح رسیده است.»
وی با اشاره به تولید و واردات سالانه 35هزاردستگاه تراکتور در بازار داخلی بیان کرد که «رقم 300هزار تراکتور فرسوده در کشور با این مکانیزمها امیدی به اصلاح ندارد. براین اساس اگر تراکتورسازی 10 سال هم تولید کند، باز هم از نوسازی تراکتورهای فرسوده عقب هستیم.»
منبع: اخبار خودرو