کراون؛ تعریفی خاص از لوکس بودن
تویوتا همواره در بازار جهانی خودروسازی بهشمار میرود که محصولات باکیفیت و البته اقتصادی بهبازار عرضه میکند.
این کمپانی صاحبنام ژاپنی از اواسط دهه 50 (1955 میلادی) سدان ساده و جذابی را بهبازار جهانی عرضه کرد. درواقع تویوتا تصمیم گرفت تا کراون، نمادی از لوکس بودن این کمپانی در صنعتخودرو باشد. بر این اساس تا به امروز 6 نسل از این خودرو روی خطتولید تویوتا قرار گرفته است و نسل پنجم آن از ژوئن 2018 تا ژوئن 2022 میلادی بهتولید رسید. آخرین نسل کراون در سگمنت سدانها عرضه شد. بر این اساس در ادامه مدل 2021 کراون در نسخه RS ادونس هیبرید بررسی میشود.
نگاهی به سدان لوکس تویوتا
کراون پس از سنچوری، دومین سدان فوق لوکس تویوتا محسوب میشود. بر این اساس تا نسل پنجم این خودرو (موسوم به S220) تنها در کلاس سدان فولسایز لاکچری (تا ژوئن 2022) بهتولید رسید. از جولای 2022 کراون نماد یک فستبک اسپرتکراس و یک کراساوور جذاب اسپرت از تویوتا شد.
با این وجود کراون یک محصول خوشنام از تویوتا در بازار پریمیوم لاکچریهاست. در ادامه نسل پنجم کراون (موسوم به S220) در نسخه RS ادونس هیبرید را بررسی میکنیم.
همچنین جالب است بدانید که این سدان فولسایز لاکچری تویوتا تنها در بازار زادگاهش بهتولید رسیده و بهمنظور حفظ میراث با ارزش تویوتا برای عرضه در ژاپن در نظر گرفته شده است. البته از آنجا که کراون خودرویی با عملکرد بالا، باکیفیت و بسیار لوکس از تویوتا بهشمار میرود، بسیاری از خریداران و طرفداران این خودرو، آن را در کشور ژاپن خریداری کرده و پس از آن، این خودروها را بهبازار کشورهای مدنظر خود انتقال میدهند.
علاوهبر اینکه کراون در بازار ژاپن طرفداران بسیاری دارد، در کشور چین نیز از جایگاه خاصی برخوردار است. بر این اساس کراون سدان با پسوند Majesta در کشور چین برای مشتریان این کشور مونتاژ شده است.
طراحی زیبا و لوکس تویوتا
نسل پنجم کراون (موسوم به S220 ) برپایه و اساس پلتفرم TNGA:GA-L شکل گرفته است. این نسل بین سالهای 2018 تا 2022 میلادی تولید شد. بر این اساس شاهد زبان جدید طراحی تویوتا در این خودرو هستیم. همچنین از ابتدای سال 2020 میلادی، کراون نسل پنجم S220 دستخوش تغییرات طراحان تویوتا قرار گرفت.
بر این اساس با نگاهی بهپروفیل کراون S220 با پوزه کشیده و پشت کوتاهی مواجهیم. همچنین خطوط تیز روی بدنه، کاراکتر اسپرت و نافذی بهاین سدان میبخشد. خطوط تیز و منحنی روی گلگیر جلو، سبب ایجاد حجمی ماهیچهایشکل شده که در امتداد آن یک خط تیز افقی (خط شانه) تا گلگیر عقب ادامه یافته است. این نوع طراحی پرستیژ و وقار این سدان لوکس را دوچندان جلوه میدهد. از طرفی ستون C کشیده با زاویه نسبتا زیاد و فرمت خمیده سقف با پشت کوتاه (که استایل کوپهمانندی به این سدان فولسایز بخشده) بهجذابیت این خودرو میافزاید. استفاده از رینگهای 17، 18 و 19 اینچی، چاشنی اسپرت این سدان فولسایز لوکس را دوچندان میکند. در نمای جلو، شاهد سبک طراحی آشنای تویوتا در برند لوکس این کمپانی یعنی لکسوس هستیم.
چراغهای کشیده در جلو مشابه سدان میانسایز محبوب تویوتا یعنی کمری است. همچنین جلوپنجره پنج ضلعی این خودرو در نخستین نگاه ما را به یاد محصولات لکسوس میاندازد. خطوط تیز روی کاپوت نیز نمایی جسورانه و اسپرت خلق میکند. در نمای عقب همچنان با طراحی آشنای تویوتا روبهرو هستیم.
چراغهای کشیده با گرافیک LED و حجمپردازی نسبتا ویژه، زیبایی را در این نما بهاوج خود میرساند. همچنین وجود دو اگزوز گرد در طرفین سپر و نصب دیفیوزر و اسپویلر روی درِ صندوقعقب، چاشنی اسپرت کراون را دوچندان میکند. ناگفته نماند که این سدان فولسایز در مدل 2021 با تغییراتی در گرافیک چراغ جلو و عقب همراه بوده. قطعاتی مانند لیپ سپر جلو، اسپویلر روی درِ صندوقعقب و اگزوزهای دوبل در طرفین سپر و دیفیوزر بهچاشنی اسپرت این خودرو میافزایند.
فضای داخلی مدرن و باکیفیت
پس از باز کردن درهای کراون RS ادونس هیبرید، شاهد یک طراحی لوکس و زیبا از تویوتا هستیم. کلیت داشبورد نیز ساده و مینیمال است. همچنین یک نمایشگر 10.25 اینچی افقی در بالاترین بخش میانی داشبورد تعبیه شده است.
کلاستر نیز ترکیبی از سیلندر آنالوگ و نمایشگر 5 اینچی میانی است که فضای مدرن و پیشرفتهای را در کابین این خودرو بهنمایش میگذارد. همچنین طراحی دریچههای مستطیلشکل افقی سیستم تهویه در زیر نمایشگر میانی و دریچههای عمودی در طرفین داشبورد بسیار جالب توجه است. از طرفی طراحی پنل تنظیم سیستم تهویهمطبوع در بخش میانی با دو دکمه روتاری، منجر بهایجاد فضای جذابی برای کابین کراون شده است.
استفاده از LED های نواری بههمراه سقف بزرگ سانروف نیز جلوه زیبا و دلنشینی بهکابین این خودرو میبخشد. طراحی غربیلکفرمان اسپرت، پدالهای شیفتر پشت فرمان، دستهدنده کوچک اسپرت تویوتا و صندلیهای نسل جدید ارگونومی سبب شده است رانندگی با این خودرو حس و حال اسپرتی داشته باشد.
البته از تریم دو رنگ و پلاستیک نرم Soft Touch و باکیفیتترین متریال در کابین این خودرو نیز نمیتوان صرفنظر کرد. طراحان کمپانی تویوتا برای این سدان سنگ تمام گذاشتهاند تا بالاترین سطح کیفیت و طراحی را بهمشتریان خاصپسندشان ارائه دهند.
درواقع با قرارگیری در پشت فرمان کراون S220 با سطح بالایی از لوکسگرایی بهسبک تویوتا مواجه میشوید. همچنین بهلطف فاصله محوری 2920 میلیمتری، طول 4910 میلیمتری و عرض 1800 میلیمتری، فضای ردیف دوم برای سرنشینان عقب جادار و راحت بوده که این امر یکی از مزایای کراون S220 است.
قلبی که آشنا و پرتوان میتپد
پیش از اینکه بهبررسی موتور پرتوان کراون بپردازیم، باید گفت مهندسان کمپانی تویوتا بهلطف استفاده از متریال آلومینیومی در سازه شاسی و بدنه توانستهاند وزن این سدان فولسایز را با احتساب یک سرنشین 80 کیلوگرمی و باک 66 لیتری پر از بنزین به 1870 کیلوگرم برسانند.
بر این اساس نسبت قدرت بهوزن در این خودرو به 157.7 اسببخار بر کیلوگرم میرسد. جالب است بدانید کراون S220 در نسخههای بنزینی و هیبرید بهبازار عرضه شده که قویترین نسخه آن یعنی RS ادونس هیبرید در این مطلب بررسی شده است. اما آنچه زیر کاپوت کشیده کراون S220 نسخه RS ادونس هیبرید جا خوش کرده، یک موتور 6 سیلندر ویشکل بهحجم 3.5 لیتر اتمسفریک است.
این پیشرانه در حقیقت همان موتور کمری TRD و لکسوس ES350 است؛ با این تفاوت که کمی در ساختار سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپهای آن، تغییراتی اعمال شده که این تغییرات منجر بهافزایش توان و راندمان این موتور شده است. بر این اساس و با در نظر گرفتن سیستم پاشش سوخت مستقیم تویوتا (D-4S)، سیکل کاری اتکینسون، نسل جدید سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها و نسبت تراکم 13 بهیک، پیشرانه مورد نظر راندمان بالایی ایجاد میکند.
این پیشرانه حداکثر 297 اسببخار قدرت را در دور 6600 آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر 350 نیوتونمتر گشتاور را در دور 3500 آرپیام فراهم میآورد. این پیشرانه بهلطف نصب نسل جدید ECM امکان افزایش دورموتور تا 6850 آرپیام (دور در دقیقه) را در اختیار راننده قرار میدهد.
این موتور با حداقل اکتان سوخت بنزین 86 میتواند 235 اسببخار قدرت را در دور 5600 آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر 297 نیوتونمتر گشتاور را در دور 4500 آرپیام تولید کند. همچنین از آنجا که این سدان فولسایز لاکچری تویوتا ساختار هیبرید دارد، یک موتور سنکرون مغناطیس دائم نیز روی محور جلو با پیشرانه بنزینی کوپل شده که میتواند 177 اسببخار قدرت را بهارمغان آورد.
همچنین گیربکس CVT بهمنظور انتقال قدرت و گشتاور بهمحور عقب برای این خودرو در نظر گرفته شده است. همین ساختار RWD یا دیفرانسیلعقب بودن کراون S220 نسخه RS ادونس هیبرید سبب شده است این سدان به گزینهای اسپرت و لوکس در بازار جهانی بدل شود.
با وجود آنکه گیربکس CVT برای کراون RS ادونس هیبرید در نظر گرفته شده، اما تعویض دنده و شتابگیری آن بینظیر است. بر این اساس تنها 5.3 ثانیه زمان نیاز است تا این خودرو از حالت سکون بهسرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو در 252 کیلومتر برساعت محدود شده است.
سواری باکیفیت، هندلینگ مطمئن
بهلطف استفاده از سیستم دابلویشبون و طبقهای آلومینیومی در محور جلو و سیستم مولتیلینک در محور عقب، این خودرو سواری باکیفیتی دارد. البته تایرهای 55/255 با رینگهای 19 اینچی در نسخه RS ادونس هیبرید نیز در ارتقای کیفیت سواری این خودرو بسیار اثرگذار است.
لازم بهذکر است امکان نصب رینگهای 18 اینچی با تایرهای 45/225 نیز روی این خودرو وجود دارد. از سوی دیگر بهلطف توزیع وزن مناسب در محور جلو و عقب (58 به 42) هندلینگ این خودرو کمی بهبیشفرمانی تمایل دارد؛ اما با مکانیزم فرمان مکاترونیکی این مساله نیز بهخوبی برطرف شده است. همچنین دیفرانسیلعقب بودن کراون RS ادونس هیبرید در این زمینه بسیار موثر است.
سطح امکانات رفاهی و ایمنی
کراون RS ادونس هیبرید بهفهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی از جمله: 10 ایربگ (دارای دو ایربگ زانویی در جلو)، کروزکنترل پیشرفته، سیستم هوشمند پیشرفته پیشگیری از برخورد در جلو و عقب، سیستم کمکی هوشمند رانندگی در اتوبان، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هوشمند پایش نقاط کور بههمراه شناسایی عابرپیاده و دوچرخهسوار، سیستم حفظ حرکت بین خطوط، سیستم کمکی آغاز حرکت در سربالایی، سیستم کمکی کنترل خودرو در سرپایینی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم ضدلغزش خودرو، سیستم توزیع نیروی ترمز میان چرخها، اتوهلد، سیستم تهویهمطبوع دوگانه با کانالهای مجزا در بخش عقب خودرو، ماساژور راننده و سرنشین جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم ورود بدون کلید (کیلس)، استارت دکمهای، سیستم راهاندازی هوشمند خودرو روی تلفنهمراه، شارژر وایرلس برای تلفنهمراه، چرم باکیفیت ناپا، تریم دو رنگ و… مجهز است. تویوتا کراون مدل 2021 نسخه RS ادونس هیبرید با کارکرد 17 هزار و 500 کیلومتر در بازار زادگاهش یعنی ژاپن، 35 هزار و 520 دلار ارزش دارد.
منبع: اخبار خودرو