قرارداد فولاد مبارکه با ۶۸۰ شرکت دانش‌بنیان با هدف تداوم رویه بومی‌سازی

قرارداد فولاد مبارکه با ۶۸۰ شرکت دانش‌بنیان با هدف تداوم رویه بومی‌سازی
خلاصه اخبار

معاون خرید فولاد مبارکه با اشاره به تداوم راه بومی‌سازی از سال ۸۰ تا کنون از امضای قرارداد همکاری با ۶۸۰ شرکت دانش بنیان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مصطفی عطایی پور معاون خرید شرکت فولاد مبارکه در پنل تخصصی مسیر پیشرفت که با موضوع بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه برگزار شد، گفت: به منظور پایداری در حوزه بومی‌سازی و همکاری با شرکت‌های تولید کننده ضروری است قراردادهای بلند مدت با شرکت‌های تولید کننده تجهیزات و قطعات فولادی منعقد شود. در این راستا مصوبه‌ای از هیات مدیره دریافت شده که بتوان سه تا پنج سال قرارداد باز با شرکت‌های سازنده داشت.

وی افزود: این روش تضمین مناسبی برای تداوم تولید شرکت سازنده برای اولین بار است. ساخت داخل موازی با تامین از خارج دنبال می‌شود و تا از کیفیت این محصول اطمینان حاصل شود خرید خارجی را حذف خواهیم کرد. قرارداد باز با دانش‌بنیان‌ها یکی از اصلی‌ترین حمایت‌های فولاد مبارکه از دانش بنیان‌ها است. این شرکت با 680 شرکت دانش بنیان قرارداد همکاری دارد و راه بومی‌سازی را ادامه می دهد.

100 هزار کد متریال فولاد مبارکه ساخت داخل است

علی‌یار عراقی مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد مبارکه نیز در این پنل تخصصی با بیان اینکه فولاد مبارکه در بحث بومی‌سازی هر کالا و یا تجهیزی را بومی‌سازی نمی کند، گفت: فولاد مبارکه کنترل مدیریت دارد، اول توجیه اقتصادی بومی‌سازی را بررسی می‌کند و آینده نگری در این زمینه کاهش خرید از خارج است.

وی افزود: نگاه به بومی‌سازی در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری است و به هزینه دیده نمی‌شود. دهه 80 مدیریت ساخت در فولاد مبارکه ایجاد شد. آن زمان راحت‌تر واردات انجام می شد و تحریمی وجود نداشت اما امروز 100 هزار کد متریال فولاد مبارکه ساخت داخل و حاصل تصمیم مدیر ارشد سازمان در سال 80 و امروز 92 درصد از خریدها تولید داخل است.

عراقی ادامه داد: خط تولید برای فولاد مبارکه مهم است و در کنار آن فرایند بومی‌سازی را ادامه می‌دهد. اگر نیاز باشد خریدهای خارجی را نیز انجام می‌دهد و وقتی اطمینان کامل پیدا کرد، واردات را حذف می‌کند و به سمت داخل می‌آید. همه اقدامات با همدیگر همپوشانی دارد.

بومی‌سازی رسالتی برای تک تک اجزای سازمان فولاد مبارکه است

مهدی شهیدی رئیس بومی‌سازی فولادمبارکه نیز با بیان اینکه بحث بومی‌سازی رسالتی برای تک تک اجزای سازمان فولاد مبارکه است،گفت: فرایند بومی‌سازی جهت کاهش ریسک به صورت گروهی انجام می‌شود. فولاد مبارکه هیچ وقت رقیب و یا در مقابل شرکت‌هایی که کالا تامین می‌کنند و بومی‌سازی می‌کنند، نیست.

وی افزود: این شرکت فرایند و کار تیمی را با این شرکت‌ها آغاز می‌کند تا به محصول برسد. چشم انداز نهایی این است شرکت همکار صاحب برند تجاری شده و سبد محصول را کامل و در نهایت در بازارهای بین‌المللی با رقبای خارجی رقابت کند. برای این کار در جلسات انتقال دانش با سایر شرکت‌های فولادسازی همه تجربه‌ها و اندوخته‌ها در اختیار شرکت‌های سازنده و دانش بنیان قرار می گیرد تا از ظرفیت ایجاد شده استفاده کنند.

شهیدی ادامه داد: هرچه این شرکت‌ها به سمت برند شدن پیش روند بجای اینکه فولاد مبارکه سیستم کنترل کیفی برای آنها راه اندازی کند، محصول را با فرایند کنترل کیفی تحویل می‌دهند. این شرکت‌ها سیستم تضمین کیفیت داخل راه‌اندازی می‌کنند و محصولی که از لحاظ کیفیت و قیمت قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشند و نگاهی به نوآوری و توسعه محصول در رقابت با شرکت‌های خارجی داشته باشد تحویل خواهند داد.

منبع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *