محصولات خودروسازان بزرگ تا ۲۰۸ میلیون تومان گران شدند
رشد نرخ ۳۰ تا ۳۵ درصدی خودرو در کارخانه سبب شد قیمت محصولات ۲ شرکت ایرانخودرو و سایپا به یکباره اوج بگیرد. این درحالی است که محصولات ایرانخودرو بین ۱۱۵ تا ۲۰۸ میلیونتومان و محصولات سایپا بین ۵۰ تا ۱۲۸ میلیونتومان در کارخانه افزایش قیمت را متحمل شدند. این رشد قیمت شدید کارخانه خودروهای داخلی سبب شد بازار این خودروها نیز شدیدا افزایش بها را تجربه کند.
بعد از 20 ماه وزارت صمت با افزایش حدود 30 درصدی قیمت خودرو موافقت کرد. اما نباید به این مساله تنها از یک زاویه نگاه کرد. درواقع رشد 30 درصدی قیمت خودرو، پاسخی بهطرفداران عرضه خودرو در بورس کالا نیز بهشمار میرود.
بهاحتمال زیاد شوک قیمتی واردشده، حداقل سبب خواهد شد در یک بازه زمانی محدود برای محصولات داخلی، متقاضیان زیادی پیدا شود. از طرفی سرکوب قیمتها منجر بهزیان انباشته و بدهی 700 هزار میلیاردی برای خودروسازان و شکاف 500 هزارمیلیاردی در بازار خودرو شده است. رقم قابل توجهی که پیرو برخی سیاستهای سالهای اخیر، مستقیما بهسیستم رانتی تزریق شده است.
این مساله گذشته از تعمیق مجموع ضرر و زیان و تبدیل کردن بازار بهجولانگاه دلالان سبب افت شدید مالی خودروسازان و نیاز مبرم آنان بهنقدینگی شده است. همچنین همین مساله یکی از عوامل سهگانه افت تولید در نیم سال نخست سال جاری نیز عنوان میشود. پیرو این اتفاق، بحث عرضه مجدد خودرو دربورس کالا برای کاهش فاصله قیمت بازار و کارخانه و نزدیک شدن بهحاشیه بازار دوباره مطرح شد. با ورود وزیر صمت بهاین موضوع بحث جدیتر شد. اما این مساله موافقان و مخالفان خود را دارد. بخشی از نمایندگان مجلس، موافق و بخشی دیگر مخالف عرضه خودرو در بورس کالا هستند.
این مساله در بین دولتمردان نیز بهچشم میخورد؛ برخلاف وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس، وزارت صمت از مخالفان عرضه خودرو دربورس کالا بهشمار میرود. اما هردو نهاد با توجه بهوضعیت موجود در یک نقطه اشتراک نظر داشتند؛ اینکه شرایط موجود باید تغییر کند و قیمتها بهروزرسانی شوند. با این حال نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد که در آزادسازی قیمتها و عرضه در بورس کالا خلاصه میشود.
در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند وزیر صمت با توجه بهنشست چند روز پیش جمعی از اقتصاددانان با رئیسجمهور و همچنین اصرار وزیر اقتصاد بر عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت کارخانهای خودروهای تولید داخل را بهصورت رسمی افزایش داد.
با این حال این پرسش مطرح میشود که آیا واقعا با افزایش میانگین 30 درصدی قیمتها، مشکل تولیدکنندگان و بازار خودرو برطرف خواهد شد یا فقط از سرعت ضرر و زیان تولید کاسته خواهد شد؟
آیا با این میزان افزایش قیمت، پای دلالها از بازار قطع میشود یا اینکه فرصتی جدید برای آنها ایجاد خواهد شد؟
دراین شرایط بهنظر میرسد دولت و نهادهای مرتبط بهتر است هرچهزودتر مقدمات خصوصیسازی و زمینههای خروج دولت از صنعتخودرو را فراهم کنند.
رشد قیمت 60 میلیونتومانی سورن پلاس فول
خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای 7 تا 60 میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول (85 گانه) (1403) با 60 میلیونتومان افزایش 802 میلیونتومان، سورن پلاس با مانیتور بدون رینگ (1403) با 54 میلیونتومان افزایش 778 میلیونتومان، پژو 207 پانوراما اتومات ارتقا یافته (1403) با 50 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 55 میلیونتومان، دنا اتومات آپشنال (1403) با 48 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 52 میلیونتومان، شاهین (بدون سانروف) (1403) با 45 میلیونتومان افزایش 727 میلیونتومان، پژو 207 پانوراما اتومات (85 گانه) (1403) با 43 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 25 میلیونتومان و دنا پلاس توربو 6 دنده (85 گانه) (1403) با 30 میلیونتومان افزایش 867 میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد قیمت 3 تا 20 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 20 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 950 میلیونتومان، امویام X55 پرو (1403) با 20 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 420 میلیونتومان، امویام X55 پرو (1403) با 20 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 420 میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 15 میلیونتومان افزایش به 2 میلیارد و 430 میلیونتومان و تیگارد X35 (1403) با 10 میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و 170 میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد کاهش و افزایش بهای 50 میلیونتومانی بودیم.
جایی که هونگچی H5 (2024) با 50 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد و 550 میلیونتومان و نیسان سانی (2023) با 50 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 550 میلیونتومان قیمتگذاری شدند. از طرفی ارزش سوزوکی سیـــــاز (2023) با 50 میلیونتومان افزایش بهیکمیلیارد و 800 میلیونتومان رسید.
منبع: اخبار خودرو