برای توسعه دوچرخه سواری باید جنگید!
در چند دهه گذشته دوچرخهسواری امری عادی در تهران و بسیاری از شهرهای کشور به شمار میرفت، اما متاسفانه با عملکرد ناقص در حوزه فرهنگسازی و غلبه خودرومحوری، شانس دوچرخهسواری از شهروندان بهخصوص پایتخت گرفته شده است.
درحالحاضر این سوال مطرح میشود آیا مسئولان شهری برنامهای برای گسترش دوچرخهسواری در پایتخت دارند؟ در ادامه این موضوع را بررسی میکنیم.
اقدامات عملی برای حل مشکل دوچرخهسواری
چند روز قبل، جلسه کمیسیون عمران و حملونقل درخصوص ارائه گزارش عملکرد سازمان حملونقل و ترافیک برای دوچرخه و حملونقل پاک با حضور سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران و پوریا علیمردانی، رئیس سازمان ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.
در ابتدای این جلسه علیمردانی گفت: تستهای اولیه دوچرخههای اشتراکی از یک شرکت دریافتشده و درخصوص قرارداد دوچرخه و موتورهای برقی برنامهریزیهای صورتگرفته که در بستر آن قرار است به سمت حملونقل کاری و آموزشی حرکت کند و همچین مقرر شده است به سفرهای تفریحی یارانه داده نشود.
در ادامه این جلسه، مشاور سازمان ترافیک آخرین وضعیت دوچرخههای شهر تهران، جای پارک دوچرخهها، تعداد خانههای دوچرخه و قراردادهای امضاشده در حوزه دوچرخه، موتور و اسکوتر برقی را تشریح کرد.
سیدجعفر تشکریهاشمی هم با تاکید بر اینکه سرمایه یکی از شرکتهای فعال در این زمینه دود شد، گفت: در این دوره از مدیریت شهری به گونهای با شرکت سرمایهگذار رفتار شد که او را مجبور کرد تا هزاران دوچرخه خود را زیر پل جوادیه و در فضای باز رها کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران افزود: ما دچار برخی خطاهای مفهومی شدهایم و نمیخواهیم آنهارا اصلاح کنیم. وی ادامه داد: اگر مساله بغرنج شود، حل نخواهد شد. تهران شهری شیبدار است، چندان ایمن نیست، فضای پارک در آن وجود ندارد و بسیاری چالشهای دیگر که حل آنها سخت و تا حدودی ناممکن است؛ اما برای حل مشکل دوچرخهسواری باید اقدامات عملیاتی انجام داد.
تشکریهاشمی با بیان اینکه باید از دوچرخهسواران پشتیبانی کرد، گفت: نهتنها باید برای دوچرخهسواران مسیر امن و امکان پارک ایجاد کرد و برای آنهایی که دوچرخه ندارند نیز باید دوچرخه اشتراکی فراهم کنیم بلکه باید دوچرخهها را در سطح شهر تهران توسعه دهیم تا امکان استفاده شهروندان از این وسیله نقلیه فراهم شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران بیان کرد: خواهش من این است تا جایی که میتوانیم برای شرکتهایی که دوچرخه اشتراکی فراهم میکنند، تسهیلگر باشیم و مشکل ایجاد نکنیم.
وی با بیان اینکه باید در این دوره دوچرخهسواری را ارتقا بخشیم، اظهار کرد: به جای آنکه اشکالات را برطرف کنیم با کجسلیقگیها برخی مسیرهای تردد دوچرخه را هم خراب کردیم تا تبدیل به جای پارک خودرو شوند.
تشکریهاشمی گفت: افرادی که تخصصی در حوزه دوچرخهسواری نداشتند، برنامهها را زمینگیر کردند. وی افزود: ما در آخر دوره شورا قرار داریم و اگر اشتباه کردهایم باید عذرخواهی کنیم و بستر بازگشت دوچرخهها را فراهم کنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران بیان کرد: شهروندان تهرانی علاقهمند به استفاده از دوچرخه هستند و برای کاهش ترافیک و مصرف سوخت باید با شجاعت سیستم دوچرخهسواری را در تهران ایجاد کرد.
وی ادامه داد: برای دوچرخهسواری باید جنگید. اگر پیشنهاد عقلایی آورده شود، مصوبه شورا را میتوان دریافت کرد. نباید ظرفیتهای موجود را سوزاند. اگر پول ساخت یک پل خودرویی را به توسعه دوچرخهسواری اختصاص دهیم، میتوانیم در وجب به وجب این شهر دوچرخه قرار دهیم تا هم از آلودگی هوا بکاهیم و هم ترافیک را کاهش دهیم.
افتتاح نخستین مدرسه الگوی حملونقل پاک در شهر تهران
چندی پیش، خبر راهاندازی نخستین مدرسه الگوی دوچرخهسواری تهران در منطقه14 نیز منتشر شد. رضا تربتجو، معاون حملونقل و ترافیک منطقه14 در این باره گفت: به منظور توسعه فرهنگ دوچرخهسواری در نسل جدید و همچنین گسترش حملونقل پاک، نخستین مدرسه الگوی حملونقل پاک در دبیرستان متوسطه اول شهید افتخاری منطقه راهاندازی شد.
تربت جو با اشاره به اعطای تندیس اولین مدرسه الگوی حملونقل پاک به مدیر این مدرسه، افزود: ویژه برنامههای متنوعی برای بهبود رفتارهای ترافیکی شهروندان در منطقه اجرایی شده است.
وی افزود: در این راستا کارگاه آموزش رایگان مهارت دوچرخهسواری، قوانین تردد ایمن با دوچرخه در معابر شهری همراه با مسابقه مهارتی دوچرخهسواری شهری ویژه نوجوانان دانش آموز تدارک دیده شده و به اجرا درآمد.
تربت جو با اشاره به اهدای هدایا به برگزیدگان این دوره از مسابقات، یادآور شد: در همین راستا نخستین کانون دوچرخهسواری دانش آموزی نیز تشکیل شد تا نوجوانان اعضای کانون، مسئولیت توسعه حملونقل پاک را در میان همسالان خود بر عهده گیرند.
معاون حملونقل و ترافیک منطقه در پایان با بیان اینکه دوچرخه بهترین انتخاب برای سفرهای درونشهری کوتاه برای تردد خانه تا مدرسه و کمک به سلامت هوای شهر است، بیان کرد: با حمایت مدیران مدارس این بخش از پایتخت و ایجاد فضای مناسب جهت نگهداری دوچرخهها، برای توسعه این طرح آموزشی در قالب آموزش، برگزاری تورهای دوچرخهسواری شهری، تجهیز اعضا کانون دوچرخهسواری مدرسه به وسایل ایمنی و… اهتمام ویژه داریم تا این ایده به عنوان یک مد حملونقل قابلقبول در مدارس محلات منطقه اجرایی شود.
منبع: اخبار خودرو