چرا قیمت وارداتی‌ ها نجومی می‌ شود؟

چرا قیمت وارداتی‌ ها نجومی می‌ شود؟
خلاصه اخبار

چرا خودروهای وارداتی از سامانه تا بازار دچار شکاف‌های قیمتی عمیقی می‌شوند؟ از شهریور سال ۱۴۰۱ که آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شد تاکنون مدام بر جزئیات آن افزوده می‌شود.

از سوی دیگر برخی مشکلات مانند صدور مجوز ترخیص از گمرکات نیز موجب دپوی محصولات وارداتی شده و درنهایت کار را به‌آن‌جا رساند که دادستان تهران برای ترخیص برخی از آن‌ها وارد عمل شد.

بسیاری از مالکان خودروهای وارداتی نو با هدف کسب سود حداکثری از محل فروش آن‌ها، این مدل خودروها را در پارکینگ‌های شخصی و عمومی برای مدت طولانی پارک کرده و از فروش آن‌ها خودداری می‌کنند. این مساله پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نمود بیشتری پیدا کرده و مالکان این مدل خودروها امیدوارند در آینده نزدیک با فروش آن‌ها به‌سود چشمگیری برسند.

در این میان اما خودروهای وارداتی چه مسیری را طی کرده‌اند که به‌جای خیابان‌های شهر، از نمایشگاه‌ها و شرکت‌های فروش خودرو، آن هم با قیمت‌های گزاف، سر درآورده‌اند؟

یکی از سناریوهای مطرح‌شده دراین‌باره، خرید و فروش سهمیه‌های خاص است.

سناریوی دیگری هم که می‌توان در این مورد به آن اشاره کرد، حضور بسیار پررنگ دلالان در عرضه‌های سامانه یکپارچه است.

به‌راحتی می‌توان گفت اغلب کسانی که در طرح‌های فروش خودروهای وارداتی اقدام به‌خرید خودرو می‌کنند، واسطه‌ها هستند. با یکی از شرکت‌های فروش تماسی داشتیم.

فروشنده در این رابطه گفت: «شاید بتوان گفت 90 درصد کسانی که از سامانه خرید می‌کنند، تنها با هدف کسب سود ثبت‌نام می‌کنند و بعدا خودرو را به‌فروش می‌رسانند. تعداد بسیار محدودی برای مصرف شخصی خرید می‌کنند.»

سود بالای خرید و فروش خودروهای وارداتی و حتی فروش حواله آن‌ها با سودهای میلیاردی سبب ایجاد تقاضای کاذب در سامانه یکپارچه نیز شده است.

برای مثال در آخرین عرضه این دست از خودروها در اوایل این ماه، 80 هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی در دور دوم فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌ بودند؛ اما تعداد محصولات عرضه‌شده تنها 6 هزار دستگاه بود.

بنابراین شانس برنده شدن هر متقاضی تنها 7.5 درصد بود؛ به‌عبارت دیگر از هر 13 نفری که برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کردند، تنها یک نفر موفق به‌خرید این خودروها شد. حالا با مرور وضعیت بازار به‌خوبی مشخص است که چرا از این طرح‌های فروش این‌طور استقبال می‌شود!

بنابراین به طور خلاصه سناریوی دوم درمورد علت تجمیع خودروهای وارداتی در نمایشگاه‌ها این است که دلالان پیش‌تر به‌طور گسترده و با استفاده از کد ملی افراد مختلف و بلوکه کردن 500 میلیون‌تومان در حساب آن‌ها توانسته‌اند تعداد قابل‌توجهی خودرو وارداتی از سامانه یکپارچه خریداری کنند و حالا هم این محصولات در معرض فروش هستند.

در این میان مصرف‌کننده اولا دستش به خودروهای سامانه نمی‌رسد و شانس کمی برای خرید رسمی خودروهای وارداتی دارد و از طرف دیگر قیمت خودرو خارجی در بازار نیز سرسام‌آور است.

کاهش قیمت 20 میلیون‌تومانی ام‌وی‌ام X55 پرو (1403)

روز گذشته و در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا 6 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که شاهین اتومات (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 824 میلیون‌تومان، کوییک GXL-R (سفید مشکی) (85گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 441 میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (دریچه‌سیمی) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 660 میلیون‌تومان، تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 4 میلیون‌تومان کاهش قیمت 932 میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU7P (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 622 میلیون‌تومان، پژو 207 اتومات (85 گانه) (1403) با 2 میلیون‌تومان کاهش 930 میلیون‌تومان و کوییک GX-R (سفید مشکی) (1403) با یک میلیون‌تومان کاهش 465 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای 5 تا 20 میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که ام‌وی‌ام X55 پرو (1403) با 20 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 430 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 15 میلیون‌تومــــان کاهش یک‌میلیارد و 930 میلیون‌تومان، فونیــــــــــکس آریزو 6 پرو (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 500 میلیون‌تومان و جــــــک S3 (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیــــــارد و 130 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی تنها یک مدل خودرو بودیم. جایی که هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 50 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *