کاهش قیمت خودرو در بازار
این روزها بسیاری از فعالان بازار خودرو از تاثیر طرح آزادسازی واردات بر قیمتها سخن میگویند که اگرچه تاکنون با چالشهای ارزی بسیاری مواجه بوده است، اما پیشبینی میشود با مجوز تخصیص ۲ میلیارد دلار بانکمرکزی برای واردات و اجرای درست این قانون در ماههای باقیمانده سال، شاهد تاثیر بسیار خوبی بر کاهش قیمت خودرو در بازار باشیم.
بازار خودرو ایران در سالهای اخیر شاهد تحولات چشمگیری بوده است. نوسانات شدید قیمت، تغییر سلیقه مشتریان، تحریمها و سیاستهای متغیر دولتها، همگی بر این بازار تاثیر گذاشتهاند. اما یکی از مسائل مهم امروز در بازار خودروهای صفرکیلومتر داخلی و وارداتی، ناهماهنگی بین قیمت و کیفیت است. خودروهای نهچندان باکیفیت و کمآپشن با نرخهای عجیب و غریبی معامله میشوند و دیگر کسی از شنیدن اعداد میلیاردی جلو نام این نوع خودروها متعجب نمیشود.
بررسیها نشان میدهد قیمت بسیاری از خودروها با میزان کیفیت آنها همخوانی ندارد؛ درواقع برخی خودروهای مونتاژی و چینی موجود در بازار قیمتی بالاتر از میزان کیفیتشان دارند. البته این موضوع برای تمام خودروها صدق نمیکند و خودروهایی نیز در بازار وجود دارند که بین قیمت و کیفیت آنها همخوانی وجود دارد.
سالهاست بهدلیل محدودیت در واردات برندهای اروپایی، خودروهای چینی در بازار ایران جولان میدهند؛ اما بهگفته کارشناسان، ورود مدلهای مختلف خودرو بهکشور میتواند بهسیطره خودروهای چینی بر بازار ایران پایان دهد و با رونق واردات خودروهای ساخت کشورهای اروپایی، خودروهای چینی جایگاه خود را در بازار ایران از دست خواهند داد.
بهباور بسیاری از فعالان، اقدامات دولت در جلوگیری از واردات خودرو طی سالهای اخیر نهتنها موجب بهبود وضعیت بازار خودرو نشده بلکه تنها خریدار واقعی را از خرید آسان و باکیفیت محروم کرده و سبب شده است بازار خودروهای مونتاژی و چینی رشد خوبی داشته باشند.
البته در این مدت که میزان واردات نسبت بهسال گذشته افزایش داشته، آمارها حاکی از آن است که حدود 60 درصد از خودروهای وارداتی عرضهشده در سامانه یکپارچه تخصیص خودروها را برندهای چینی تشکیل میدهد و بعد از آن مدلهای ژاپنی، اروپایی و کرهای پیشتاز هستند.
درواقع مطابق اطلاعیههای منتشره در سامانه یکپارچه تاکنون از حدود 27 برند خودرو خارجی که در این سامانه عرضه شده، سهم بزرگی در اختیار چینیهاست. جریان حضور خودروهای وارداتی از چین بهتصمیمگیری سیاستگزار پس از آزادسازی واردات خودرو در اردیبهشت 1401 برمیگردد.
در آن زمان تصمیم گرفته شد واردات پس از 5 سال، با چینیها که گزینه دمدستتری درمقایسه با دیگر برندها بودند استارت زده شود؛ آن هم از ناحیه خودروسازان داخلی؛ اما جریان واردات خودروهای چینی بهخودروسازان بزرگ کشور محدود نشد و خودروسازان بخشخصوصی نیز انواع و اقسام برندهای چینی را وارد کردند. البته خیلی زود تب خودروهای چینی فروکش کرد و پس از باز شدن پای برندهای غیرچینی و از سویی کم شدن اختلاف قیمت نمایندگی و بازار خودروهای چینی در بازار، حالا بسیاری بهدنبال برندهایی با حاشیه بازار بسیار بالاتر رفتهاند.
در چنین شرایطی که فعالان، موضوع تاثیر حجم واردات بر قیمتها در بازار و از سویی نقش واردات سایر برندها بر کاهش تقاضای خودروهای چینی را مطرح میکنند، خبرها حکایت از آن دارد که موضوع واردات خودرو که یکی از وعدههای دولت چهاردهم بود، در لایحه بودجه 1404 نیز تعیینتکلیف شده و بانکمرکزی مبلغ 2 میلیارددلار برای واردات خودرو در سال آینده تخصیص داده است.
البته در ماههای اخیر و پس از طرح سرعت گرفتن واردات خودرو و پیشنهاد سقف 2 میلیارددلاری واردات خودرو در بودجه سال آینده، این موضوع قیمتها را در بازار خودرو نزولی کرد که نشان میدهد واردات خودرو هرچند محدود و با وجود افزایش نرخ ارز، سبب کاهش سود واسطهگری و دلالی در این بازار شده و همین موضوع بهکاهش قیمت خودروها در بازار کمک میکند.
کاهش قیمت 30 میلیونتومانی اکستریم VX (2023)
روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد کاهش بهای یک تا 6 میلیونتومانی بودیم. جایی که تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 6 میلیونتومان کاهش 936 میلیونتومان، پژو 207 پانوراما اتومات ارتقا یافته (1403) با 6 میلیونتومان کاهش یکمیلیارد و 24 میلیونتومان، پژو 206 تیپ 2 (1401) با 5 میلیونتومان کاهش 595 میلیونتومان، دنا پلاس اتومات (85 گانه) (1403) با 4 میلیونتومان کاهش 970 میلیونتومان، دنا پلاس (5 دنده) (1403) با 3 میلیونتومان کاهش 766 میلیونتومان، پژو 207 پانوراما (85 گانه) (1403) با 3 میلیونتومان کاهش 795 میلیونتومان و شاهین اتومات (1403) با 2 میلیونتومان کاهش 830 میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد کاهش بهای 5 تا 30 میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت اکستریم VX (2023) با 30 میلیونتومان کاهش به 4 میلیارد و 350 میلیونتومان، تیگارد X35 (1403) با 20 میلیونتومان کاهش به یکمیلیارد و 180 میلیونتومان، اسکایول ET5 نبکا (1403) با 20 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 610 میلیونتومان و فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 15 میلیونتومان کاهش به 2 میلیارد و 735 میلیونتومان رسید.
از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیونتومانی 3 مدل خودرو بودیم. جایی که هونگچی H5 (2024) با 50 میلیونتومان کاهش 3 میلیارد و 650 میلیونتومان، هونگچی EQM5 (2024) با 50 میلیونتومان کاهش 2 میلیارد و 50 میلیونتومان و جیایسی امپو (2024) با 50 میلیونتومان کاهش 2 میلیارد و 850 میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
منبع: اخبار خودرو