آنچه از واقعیت تکنولوژی خودرو چینی در ایران و جهان نمی دانید ؟ خوب یا بد ؟

آنچه از واقعیت تکنولوژی خودرو چینی در ایران و جهان نمی دانید ؟ خوب یا بد ؟
خلاصه اخبار

امروز سهم چین از بازار خودروی جهان بسیار قابل توجه است اما در بازار داخل واقعیاتی در مورد تولیدات چین وجود دارد که ما عمده آن را نمی دانیم.

امروز سهم چین از بازار خودروی جهان بسیار قابل توجه است اما در بازار داخل واقعیاتی در مورد تولیدات چین وجود دارد که ما عمده آن را نمی دانیم.

برای بسیاری از مردم ایران هنوز کلمه چین تقریباً به مانند یک نفرین است، بسیاری عادت کرده اند که فکر کنند «ساخت چین» مترادف با «کیفیت پایین» است، هرچند که آمارها و ارقام حداقل در بازار خودرو جهان حرف های دیگری می زنند مخصوصا اینکه توجه کنیم امروز در چین همه چیز تولید می شود از گوشی های ساده گرفته تا گوشی پرطرفدار آیفون که برندی آمریکایی محسوب می شود.

نکته دیگر اینکه اکثر برندهای معتبر دنیا امروز در چین تولید می شوند و پادشاه آسیای میانه از این طریق درآمد خوبی به دست می آورد و دیگر همگان می دانند که چین یکی از پنج قدرت برتر اقتصادی جهان بر روی کره زمین است. اما برای خیلی ها این پرسش هنوز بی پاسخ مانده است که چگونه چینی ها به این نقطه در صنعت خودروسازی رسیده اند و خودروهای چینی نه تنها در ایران بلکه در حال تسخیر بازارهای جهانی هستند.

بسیاری معتقدند افزایش کیفیت خودروهای چینی، بهره گیری از فناوری های پیشرفته و مقرون به صرفه بودن همگی دست به دست هم داده اند تا چین که زمانی تنها مونتاژکار خودرو بود به یکی از بزرگان صنعت خودروسازی جهان تبدیل شود. تا کمتر از 10 سال پیش خودروهای چینی با کیفیت پایین و کپی برداری از مدل های غربی ساخته می شدند بسیاری آن زمان ها را در یاد دارند که صدای سوخته اگزوز، صدای جیر جیر یا صدای تق تق از سیستم تعلیق، باعث می شد تا با چشمان بسته هم به یاد بیاوریم که سوار بر یک خودروی چینی شده ایم.

اما امروز وقتی سوار خودروهای جدید چینی در ایران می شوید این واقعیت که آنها در کمتر از 10 سال به جایی رسیده اند که یکی از پیشتازان صنعت خودروسازی جهان شده اند انسان را دیگر شوکه نمی کند هر چند این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که چگونه اژدهای طلایی در کمتر از 10 سال به این نقطه رسیده است؟.

همه چیز با سرمایه گذاری گسترده در تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی در چین آغاز شده است، دولت این کشور و شرکت های خصوصی شروع به سرمایه گذاری میلیاردها یوان برای ایجاد فناوری های روز دنیا و توسعه صنعت خودرو سازی خود کردند و در سایه بازار رقابتی گوی سبقت را از برترین برندهای جهان ربودند.

تبدیل چین از یک مونتاژکار خودروهای ارزان قیمت به یک رهبر نوآور

شاید مهمترین نکته برای علاقه مندان به خودرو افزایش کیفیت خودرو است. در سال های اخیر کیفیت خودروهای چینی افزایش چشمگیری داشته است. تولید کنندگان چینی شروع به توجه ویژه به کنترل کیفیت در تمام مراحل تولید کرده اند ضمن اینکه از سیستم های مدیریت کیفیت مدرن و گواهینامه مطابق با استانداردهای بین المللی استفاده می کنند.

اگر دقت کنید پی می برید که چند وقتی است که دیگر خبری از این دست خبرها که با وزش باد رنگ خودرو چینی متورم شد یا اینکه سیستم ترمزهای یک خودرو صفر چینی مستقیما از کارخانه جیرجیر می کند شنیده نمی شود.

همکاری با برندهای جهانی برای توسعه روزافزون

چند صباحی است که شرکت های خودروساز چینی شروع به همکاری با برندهای جهانی کرده اند به عنوان مثال، شرکت جیلی، ولوو را خریداری کرد که به آن اجازه داد تا از تجربه و فناوری سازنده سوئدی استفاده کند. بسیاری از صاحبنظران صنعت خودرو در ایران آن زمان که خبر خریداری وولو توسط جیلی شنیده شد معتقد بودند که ولوو تولید خودروهای باکیفیت را متوقف می کند و به طور کلی از هم می پاشد اما چینی ها آمدند همه پروسه های تجاری را راه اندازی کردند و تا مدتی دست به تولید خودرو نزدند! بله، آنها به مهندسان مراجعه کردند، اما نه برای اینکه فناوری خود را به آنها بفروشند. جیلی، به عنوان مالک ولوو، به سادگی تمام پیشرفت ها را در نظر گرفت و شروع به استفاده از آنها در خودروهای خود کرد.

بنابراین آنها با استفاده از جالب ترین فناوری های اروپایی شروع به تولید خودرو کردند، خودروهایی که امروز به دلیل امنیت بالا و ایمنی مثال زدنی در جهان معروف اند.

فناوری‌های نوآورانه رمز پیشروی چینی‌ها

خودروهای چینی امروزه مجهز به فناوری های پیشرفته ای هستند که گاه برتر از نمونه های غربی خود شده اند به عنوان مثال، سیستم های کمک راننده هوشمند، کروز کنترل تطبیقی، سیستم های حفظ خطوط و ترمز اضطراری خودکار در خودروهای چینی امروز بهتر از هر ماشین دیگری کار می کنند!

خودروهای چینی امروز به راحتی به اینترنت متصل می شوند و بسیاری از خودروها به یک اتصال شبکه دائمی مجهز هستند که به شما امکان می دهد نرم افزار را به روز کنید، اطلاعات ترافیک را دریافت کنید و حتی برخی از عملکردها را از طریق تلفن هوشمند خود کنترل کنید.

علاوه بر این، چینی ها هوش مصنوعی و دستیارهای صوتی را در خودروهای خود تعبیه کرده اند، اینها سیستم های تشخیص گفتار زبان طبیعی هستند که به کنترل ناوبری، کنترل آب و هوا و سایر عملکردها بدون حواس پرتی از جاده کمک می کنند و اگر در مورد خودروهای الکتریکی صحبت کنیم، آنها جالب تر هم می شوند! باتری های بسیار کارآمد، فناوری های شارژ سریع، سیستم های بازیابی انرژی و خیلی چیزهای دیگر که برخی از آنها یا اختراع شده یا بارها توسط چینی ها بهبود یافته اند دست به دست هم داده اند تا چین به یکی از بزرگان صنعت خودروسازی جهان تبدیل شود.

به عنوان مثال اگر NIO را در نظر بگیریم که چینی ها آن را “تسلای چین” می نامند خودرو متفاوتی است که به سیستم NOMI مجهز شده است. این هوش مصنوعی به صدا و حتی واکنش های بدنی و صورت راننده حساس است و نه تنها می تواند دستورات صوتی را اجرا کند، بلکه می تواند با شما مکالمه کرده، عکس بگیرد یا با عادت های شما سازگار شود.

قیمت ارزان رمز موفقیت در سطح گسترده

برای بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو این سوال بی پاسخ مانده است که چگونه چینی ها با تغییرات گسترده در تولید خودرو هنوز قیمتی پایینتر از محصولات دیگر رقبا در اروپا، آمریکا و آسیا به جهانیان ارائه می کنند. در پاسخ به چند نکته باید توجه کرد نخست اینکه چینی ها تولید در مقیاس بزرگ را در دستور کار خود قرار داده اند و همیشه بر روی حجم های بزرگ تولید متمرکز هستند که هزینه هر واحد تولید را به شدت کاهش می دهد.

از طرفی بسیاری از قطعات در داخل چین تولید می شوند این امر باعث کاهش هزینه های واردات و لجستیک می شود و از همه مهمتر باعث می شود که تولیدکنندگان دیگر مجبور نباشند پول زیادی به شرکت های دیگر یا خارجی ها بپردازند. واقعیت دیگر حمایت دولت از بخش خصوصی در چین است، دولت دائماً یارانه‌های مختلف، مشوق‌های مالیاتی و سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی به خودروسازان ارائه می‌کند که کمک زیادی به کاهش هزینه‌ها برای تولیدکنندگان می‌کند و در نهایت باعث می شود تولید کننده بتواند خودرو با قیمت رقابتی تولید کند.

اما مهمترین واقعیت این است که بازار داخلی چین دارای تعداد زیادی خودروساز است، این مساله و در کنار آن تشویق دولت برای تهیه محصولات بهتر نسبت به یکدیگر، بازار چین را به قدری رقابتی می کند که خودروسازان در چین هر روز به دنبال راهی برای تهیه خودرو بهتر و ارازنتر نسبت به رقبای داخلی هستند که نتیجه آن تولیدی می شود که در کشورهای دیگر دنیا هم از تولیدات شرکت های خودروساز آن کشور هم ارزانتر تمام می شود.

پیشران در تولید خودروهای الکتریکی

در سال 2023، بیش از 50 درصد از کل وسایل نقلیه الکتریکی فروخته شده در سراسر جهان ساخت چین بوده است. شرکت هایی مانند BYD، NIO، Xpeng و Geely به طور فعال در حال توسعه این صنعت هستند و سرمایه گذاری در تحقیق در مورد فناوری های جدید باتری، زیرساخت های شارژ و معرفی راه حل های نوآورانه موضوعاتی است که ذهن شرکت های چینی را برای سبقت از یکدیگر مشغول کرده است بنابراین تصور اینکه در چند سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، از هم اکنون برای خیلی از برندهای معتبر دنیا ترسانک شده است چرا که بسیاری از آنها اکنون در وضعیت وخیمی قرار دارند و با ادامه روند توسعه صنعت خودروسازی چین ممکن است بسیاری از آنها فقط تا چند سال آینده ورشکست شوند.

برای استناد به این گفته تنها کافی است نگاهی به عملکرد شرکت byd برترین خودروساز چین در سال 2023 داشته باشیم، BYD فروش مدل های خود را در اروپا آغاز کرده و کیفیت بالایی را با قیمت های مقرون به صرفه به اروپایی ها ارایه داده است این مساله باعث شده که تولیدکنندگان داخلی در این کشورها اگرچه بسیار شناخته شده هستند اما خطر از دست دادن تمام مشتریان خود را در رسانه ها بازگو کنند و از دولت های خود بخواهند تعرفه های نامتعارف بر روی واردات خودروهای چینی بگذارند.

براساس گزارشی که فوربس در خصوص 10 شرکت برتر جهان در صنعت خودروسازی ارایه کرده، پس از تسلا و تویوتا، شرکت بی وای دی چین با 121.74 میلیارد دلار در جایگاه سومین خودروساز با ارزش جهان قرار بگیرد و در سال 2023 سه میلیون خودرو در جهان بفروشد.

شیائومی دیگر خودروساز چین نیز با 77.29 میلیارد دلار ارزش در جایگاه پنجم لیست فوربس قرار گرفته است نکته جالب اینکه پورشه، بنز، بی ام و و فولکس واگن بزرگان صنعت خودروسازی آلمان بعد از این دو شرکت چینی قرار دارند.

امروز در بازار ایران نیز خودروهای چینی بیش از هر زمانی دیده می شوند، کمتر از یک دهه از حضور خودروهای چینی در کشورمان می گذرد و بسیاری که به ناچار مجبور بودند در نبود برندهای برتر اروپایی، آمریکایی، ژاپنی و کره ای به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، خودرو چینی خریداری کنند هرگز فکرش را هم نمی کردند که چین در مدت زمان کوتاهی اینگونه در صنعت خودروسازی پیشرفت کند و در کشورهای تحریم گر ایران خیلی از مردم چینی سوار شوند.

شرکت های خودروساز ایرانی از جمله بهمن که زمانی تولید کننده خودروی مزدای ژاپن در کشورمان بود، با تحریم های ناعادلانه آمریکا راهی چین شد تا از اژدهای خفته بخشی از نیاز بازار داخلی ایران را در کنار تولید محصولات خود تامین کند و در این مسیر تلاش کرده با چری یکی از 10 خودروساز برتر چین همکاری های گسترده داشته باشد.

در نهایت باید گفت صنعت خودروسازی چین نشان داده که دیگر محدود به مونتاژ یا تولید محصولات اقتصادی نیست وبا قدرت، کیفیت و نوآوری‌های بی‌نظیر در تولید خودروهای برقی، تکنولوژی‌های پیشرفته و همکاری‌های بین‌المللی به یکی از قطب‌های جهانی تبدیل شده است و چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید.

منبع: آخرین خودرو