مالیات بر خودروهای اقتصادی یا لوکس؟ مساله این است!

مالیات بر خودروهای اقتصادی یا لوکس؟ مساله این است!
خلاصه اخبار

با توجه به رشد قیمت خودروهای وارداتی که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود احتمالا مدل‌های زیادی باشند که گرچه قیمت رسمی آن‌ها کمتر از ۵ ‌میلیارد تومان باشد اما در بازار بهای آن‌ها مرز مذکور را رد کند. ممکن است شخصی از سامانه یکپارچه خودرویی با قیمت ۲ تا ۳ ‌میلیارد تومان خریداری کرده باشد اما همین خودرو در بازار ۵ تا ۶ میلیاردتومان خرید و فروش شود

در شرایطی واردات خودروهای اقتصادی با سقف قیمتی 20 هزار دلار برای تنظیم بازار خودرو کشور آزاد اعلام شد که خودروهای اقتصادی مد نظر سیاستگزار حالا لوکس محسوب و مشمول مالیات‌ لوکس‌ها شده‌اند. با توجه به‌لایحه بودجه سال آینده که تعرفه صددرصدی برای ورود خارجی‌ها در نظر گرفته و همچنین نرخ ارز نیز که مبنای آن مرکز مبادله است، خودروهای اقتصادی در جرگه محصولات لوکس قرار می‌گیرند.

مالیات بر خودروهای لوکس در لایحه بودجه سال آینده هم مورد تاکید واقع شده و به‌نظر می‌رسد برخی خودروهای 20 هزاردلاری (سقف قیمتی آیین‌نامه واردات) با توجه به‌تعرفه صددرصدی و نرخ ارز در زمره لوکس‌های بازار قرار بگیرند.

آن‌چه مشخص است این‌که قیمت خودروهای لوکس در دنیا بسته به‌نوع، مدل و امکانات از حدود 40 هزاردلار تا چندین میلیون‌دلار متغیر است؛ این خودروها امکانات لوکس دارند؛ اما نسبت به خودروهای سطح بالاتر از نظر قدرت موتور و امکانات تکنولوژیکی درسطح پایین‌تری هستند. این درشرایطی است که در ایران محصولات 20 هزاردلاری، خودرو لوکس محسوب می‌شوند و سال آینده با تعرفه صددرصدی قیمت محصولاتی از این دست باز هم رشد خواهد داشت.

خودروهای وارداتی با سقف 20 هزار دلار در شرایطی حالا به‌جرگه لوکس‌ها پیوسته‌اند که اساسا انتخاب سقف قیمتی مذکور به این دلیل بود که «خودروهای اقتصادی» وارد کشور شوند و سیاستگزار خودرویی نیز مدام روی این موضوع تاکید می‌کرد.

در لایحه بودجه‌ سال 1404 که هفته گذشته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور به‌مجلس تحویل داد، به‌منوال سال گذشته در بخش درآمدی، میزان مالیات خودروهای لوکس در سال آینده تعیین شده است.

بر این اساس اگر این بخش از لایحه بودجه به‌تصویب نمایندگان خانه ملت برسد، لوکس‌سوارانی که بهای خودروی‌شان بیشتر از 5 ‌میلیارد تومان است، باید یک‌درصد از مازاد مبلغ را به‌عنوان مالیــــات پرداخت کنند.

درواقع شرایط حاکم بر اقتصاد کشور سبب شده است خودروهایی که حتی در کشورهای همسایه با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند، بار لوکس بودن را یدک بکشند.

در بخشی از لایحه بودجه سال آینده آمده است: «حقوق ورودی خودروهای مذکور صددرصد تعیین می‌شود و نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات نیز برابر نرخ ارز بازار مرکز مبادله طلا و ارز است.» حقوق ورودی صددرصدی در شرایطی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده که بعد از رفع ممنوعیت واردات، این رقم روی 70 درصد بوده و البته حقوق ورودی هم با دلار 28 هزار و 500 تومانی بود. حالا اما دلار محاسباتی برای تعرفه واردات «نرخ مرکز مبادله طلا و ارز» در نظر گرفته شده که روز گذشته روی 49 هزارتومان قرار داشت. این تصمیم می‌تواند قیمت خودروهای وارداتی را به‌شدت افزایش دهد.

ابهام دیگری که از ابتدا در مورد این بند از لایحه وجود داشت و هنوز هم حل نشده، معیار قیمت بازار برای تعریف خودروهای لوکس است.

طبق لایحه بودجه خودروهایی با قیمت بیش از 5 ‌میلیارد تومان باید مالیات بپردازند. اما مشکل این است که اساسا قیمت خودرو در بازار ایران ثابت نیست که بتوان به‌راحتی این خودروها را تشخیص داد.

برای مثال ممکن است یک محصول امروز مشمول مالیات نشود، اما دو هفته بعد به‌خاطر انتظارات تورمی، رشد نرخ ارز یا شوک سیاسی و اقتصادی قیمت آن افزایش یابد و مشمول این قانون شود یا مثلا یک ‌ماه پس از آن تحت شرایط دیگری بهای آن کاهش یافته و دوباره از شمول قانونی خارج شود.

همچنین با توجه به افزایش قیمت خودروهای وارداتی که برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، احتمالا مدل‌های زیادی باشند که گرچه قیمت رسمی آن‌ها کمتر از 5 ‌میلیارد تومان باشد، اما در بازار بهای آن‌ها مرز مذکور را رد کند. ممکن است شخصی از سامانه یکپارچه خودرویی با قیمت 2 تا 3 ‌میلیاردتومان خریداری کرده باشد؛ اما همین خودرو در بازار 5 تا 6 میلیارد تومان خرید و فروش شود. بنابراین خریدار این محصول باید مالیات خودروهای لوکس را نیز بپردازد.

کاهش قیمت 50 میلیون‌تومانی ونوسیا وی آنلاین (2023)

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد رشد بهای یک تا 9 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که پارس سال (دریچه‌برقی) (1403) با 9 میلیون‌تومان افزایش 704 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1403) با 6 میلیون‌تومان افزایش 801 میلیون‌تومان، رانا پلاس پانوراما (85 گانه) (1402) با 5 میلیون‌تومان افزایش 682 میلیون‌تومان، تارا اتومات (85 گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان افزایش 912 میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو 6 دنده (85 گانه) (1403) با 4 میلیون‌تومان افزایش 934 میلیون‌تومان، پژو 206 تیپ 2 (1401) با 3 میلیون‌تومان افزایش 595 میلیون‌تومان و ساینا S دوگانه (1403) با 2 میلیون‌تومان افزایش 461 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای 5 تا 25 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 25 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 410 میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (1403) با 20 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 970 میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J7 (1403) با 15 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 590 میلیون‌تومان، تیگارد X35 (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 200 میلیون‌تومان و هایما S7 پلاس (1403) با 7 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 735 میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 550 میلیون‌تومان، هوندا وزل (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 ‌میلیارد و 350 میلیون‌تومان، ونوسیا وی آنلاین (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 400 میلیون‌تومان و فیات 500 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 700 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *