بازخوانی مواضع تاریخی دبیرکل تازه حزب‌الله لبنان / جانشین نصرالله درباره انقلاب ایران، امام و رهبری چه می‌گوید؟

بازخوانی مواضع تاریخی دبیرکل تازه حزب‌الله لبنان / جانشین نصرالله درباره انقلاب ایران، امام و رهبری چه می‌گوید؟
خلاصه اخبار

شیخ نعیم قاسم از اعضای موسس و هسته اولیه تشکیل حزب‌الله لبنان است که از ابتدای تاسیس؛ قائم‌مقامی دبیرکل را بر عهده داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ پس از گذشت یک ماه از شهادت رهبران و فرماندهان مقاومت اسلامی در لبنان به خصوص شهید سید حسن نصرالله، حزب‌الله لبنان شیخ نعیم قاسم را به عنوان دبیرکل جدید خود معرفی کرد.

شیخ نعیم قاسم از اعضای موسس و هسته اولیه تشکیل حزب‌الله لبنان است که از ابتدای تاسیس؛ قائم‌مقامی دبیرکل را بر عهده داشت. اولین کنگره‌ی عمومی حزب‌الله در نوامبر 1989/ آبان 1368 برگزار شد. در پایان کنگره شیخ ‌صبحی طفیلی به سمت دبیرکلی حزب‌الله انتخاب گردید، همچنین سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله، شیخ‌ حسن کورانی، شیخ ‌نعیم قاسم، شیخ ‌محمد یزیک، محمد رعد، محمد فنیش و محمد یاغی و شخص دبیرکل (شیخ صبحی طفیلی) به عنوان اعضای شورای رهبری برگزیده شدند. شیخ ‌نعیم قاسم به سمت قائم‌مقامی دبیر کل، سید حسن نصرالله به ریاست شورای اجرایی و محمد فنیش به‌ عنوان مسئول دفتر سیاسی تعیین شدند.

این انتخاب در حالی بود که مقاومت اسلامی لبنان سال‌های پیش از آن به صورت غیررسمی فعال بود و پس از فراز و نشیب‌های فراوان اعلام موجودیت کرد. شیخ ‌نعیم قاسم در خصوص فعالیت غیرعلنی حزب‌الله در مراحل اولیه‌ی تاسیس چنین می‌گوید: «حزب‌الله تا سال 1985 تشکیلاتی واحد، منسجم و یکپارچه نبود که بتواند ابراز وجود نماید، لیکن ما بدون این‌که کسی از کار و فعالیت و یا ارتباط ما با دیگران اطلاعی داشته باشد به کار و فعالیت خود ادامه می‌دادیم… ما در این مرحله سعی داشتیم تا حرکت خود را تداوم بخشیم چنان‌که اگر کسی از ما به قتل برسد شخصیت دیگری وجود داشته باشد که بتواند راه وی را ادامه دهد…»

شیخ نعیم قاسم و سیاست در لبنان

سیاست حزب‌الله در برابر حکومت براساس رفتار و سیاست دولت در برابر مصالح مردم، وضعیت منطقه‌ی خاورمیانه و به‌خصوص مسئله‌ی مقاومت اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی پایه‌ریزی شده است. به گفته‌ی شیخ ‌نعیم قاسم: «ما خواهان برقراری توافق روی نظام سیاسی، متکی بر حقوق و تکالیف میان دولت و ملت و الغای بافت طایفه‌گری سیاسی هستیم. ما هرگز در دایره‌ی تحمیل یک اندیشه به دیگران حرکت نمی‌کنیم. ما با همه‌ی نیروهای اسلامی در مبارزه علیه اشغالگران و استکبار جهانی و غرب در یک سنگر بوده و با آن‌ها در همین چارچوب همکاری می‌کنیم، اما تفاوت‌های تشکیلاتی فراوانی وجود دارد که به باورها و انتخاب هر یک از طرف‌ها در تشکیل حزب دل‌خواه و یا به شرایط پیرامون گرایش‌های سیاسی بازمی‌گردد. ما کوشش فراوان به کار می‌گیریم تا اختلاف‌نظرها (چه با احزاب اسلامی و چه ملی و مسیحی) به ایجاد زمینه جهت رویارویی نظامی نینجامد.»

نظر دبیرکل جدید حزب‌الله درباره‌ ولایت‌فقیه

شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله، درخصوص ولایت فقیه معتقد است: «رابطه‌ای میان ملیت ولی‌فقیه و نفوذ اختیارات او وجود ندارد، همچنان‌ که مرجعیت نیز بستگی به کشور متبوع مرجع تقلید ندارد… ولی‌فقیه پرچمدار اسلام است و برای اسلام، دینی که مایه‌ی رحمت برای همه‌ی جهانیان است، فعالیت می‌کند؛ اگرچه حدود و میزان نفوذ و اختیارش بستگی به اجابت و لبیک‌گویی افراد مکلف دارد.»

او می‌افزید:«امام‌خمینی(قدس سره) به ‌عنوان ولی‌امر مسلمین، هم به مدیریت دولت اسلامی در ایران از جایگاه یک راهنما و رهبر و هدایت‌کننده و ناظر بر نظام اسلامی می‌پرداخت و در عین حال، ‌وظایف سیاسی عموم مسلمانان در سایر کشورها را… تعیین می‌کرد. پس از او نیز آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) همان جایگاه و اختیارات را یافته است.»

مواضع سخت ضدصهیونیستی سومین دبیرکل

اما از دیگر مواضع سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان، سخنان او درباره‌ی رژیم صهیونیستی است. او که از رهبران نسل اول حزب‌الله است در این زمینه می‌گوید: «اشغالگر دانستن اسرائیل تنها به دلیل اشغال جنوب لبنان نیست، بلکه به سبب اشغال فلسطین و بیت‌المقدس نیز هست. بنابراین حتی اگر اسرائیل از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند، بازهم دشمنی حزب‌الله نسبت به اسرائیل باقی خواهد ماند و هرگز دولت اسرائیل به رسمیت و مشروعیت شناخته نخواهد شد.»

حزب‌الله؛ حزبی تمام لبنانی

تاثیرپذیری حزب‌الله لبنان از انقلاب اسلامی ایران به ‌اندازه‌ای زیاد بود که در برخی محافل داخلی لبنان و همچنین در برخی از رسانه‌های جهان از حزب‌الله به عنوان یک «حزب ایرانی» یاد می‌شد و همیشه به حزب‌الله و رهبران آن این اتهام وارد می‌شده که مطیع و آلت دست جمهوری اسلامی ایران و تامین‌کننده‌ی منافع ملی ایران هستند تا منافع ملی لبنان؛ ولی در واقع این‌گونه نبوده است و حزب‌الله با وجود داشتن اشتراکات بسیاری با جمهوری اسلامی ایران، استقلال خود را در امور داخلی لبنان حفظ کرده است.

شیخ نعیم قاسم، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان در توضیح این مسئله تشریح می‌کند: «از آن‌جا که هر فعالیتی با ویژگی‌ها و شرایط خاص یک کشور ارتباط می‌یابد، فعالیت‌های حزب‌الله نیز تلفیقی از روش‌های اسلامی ‌و تابعیت لبنانی است. حزب‌الله در همه‌ی سطوح، از رهبران تا کادرها و اعضای حزبی، لبنانی است و به مسائل این کشور در عرصه‌های جهادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توجه دارد و در عین حال، حامل پرچم اسلام است که هم این حزب و هم دیگران را در نقاط مختلف جهان زیر لوای خود قرار داده است. پرداختن به مسائل جهان اسلام و مستضعفان نیز در تعارض با اهتمام به مسائل ملی که باید در جهت مردود شمردن ستم و تجاوز و تلاش برای تحقق عدالت و رعایت اولویت‌ها و مصالح باشد، نخواهد بود. از سوی دیگر، هیچ گروهی در جهان نیست که براساس دیدگاهش نسبت به منافع خود و هماهنگ با باورهایی که دارد، نقاط مشترک داخلی و خارجی نداشته باشد. چنین امری هرگز منفی تلقی نمی‌شود، مگر آن‌که به وابستگی بینجامد و قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری آزاد را سلب کند یا منجر به سرسپردگی آشکار در خدمت به اهداف دشمنان شود یا فعالیت‌هایی را موجب شود که با استفاده از قدرت و سلطه، در پی نقض حق دیگران باشد.»

سه مولفه رابطه پایدار حزب‌الله و ایران

روابط‌ ایران با حزب‌الله روابطی نزدیک، استراتژیک و پایدار بوده و نوسانات کمی‌ داشته و جمهوری اسلامی ایران همواره از حزب‌الله حمایت کرده است. در واقع بایستی تاکید نمود که حمایت از حزب‌الله لبنان، قسمت مهمی ‌از ساخت اساسی سیاست خارجی ایران بوده است. جمهوری اسلامی ایران در اصول کلی سیاست خارجی خود دارای ثبات بوده و به همین دلیل سیاست خارجی ایران نسبت به حزب‌الله با تغییر و روی کار آمدن رؤسای جمهور تغییر معناداری نکرده است. شیخ نعیم قاسم مهم‌ترین دلایل‌ این رابطه‌ی بسیار نزدیک و صمیمانه را در این موارد می‌داند:

«1- ‌ایمان حزب‌الله و ایران به نظریه‌ی ولایت فقیه و این‌که امام خمینی (قدس سره) ولی و رهبری است که در عصر کنونی ما تجلی‌بخش این نظریه است. چنین دیدگاهی به اتفاق نظر در چارچوب رهبری شرعی واحد جهانی انجامیده است.

2ـ انتخاب نظام جمهوری اسلامی ‌به ‌عنوان شیوه‌ی حکومت در ایران که هماهنگ با اصول اسلامی ‌مورد اعتقاد حزب‌الله است. چنین هماهنگی و اتفاق نظری، در عرصه‌ی نظری و خطوط کلی وجود دارد.

3ـ انسجام و هماهنگی سیاسی ناشی از دستاوردهای‌ ایران در مخالفت با سلطه‌ی استکبار و تاکید بر استقلال و حمایت از جنبش‌های آزادی‌بخش، به‌ویژه در مقاومت علیه اشغالگری اسرائیل، و این همان دیدگاهی است که حزب‌الله در طرح اولویت مبارزه علیه اشغالگران اسرائیلی و الزامات آن از قبیل عدم پذیرش نقشه‌های استکباری بدان معتقد است.»

منابع

حزب‌الله لبنان، صادق غفوری سبزواری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران و شیعیان لبنان، علی خسروشیری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی و احیای هویت دینی شیعیان لبنان، داوود سلیمانی زاده، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

منبع: خبر آنلاین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *