موتور خودروسازی گرم شد

موتور خودروسازی گرم شد
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

تولید هفت‌ماهه خودروسازان بزرگ کشور (در بخش سواری) هرچند نسبت به مدت مشابه پارسال افت را نشان می‌دهد، با‌این‌حال رشد تولید ماهانه آنها حکایت از بهبود روند تولید در نخستین ماه پاییز دارد. بنابر آمار اعلامی سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت به سامانه کدال بورس (وزارت صمت همچنان آمار تولید خودرو را در سال جاری منتشر نمی‌کند) تولید محصولات سواری آنها در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت بیش از پنج‌درصدی را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تا پایان مهر امسال، بیش از نیم‌میلیون دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با افت تولید حدودا ۱۰درصدی خودروسازان طی نیمه نخست امسال (نسبت به مدت مشابه پارسال)، نرخ افت تولید نصف شده است. بنابراین به نظر می‌رسد خودروسازان از برخی چالش‌های نیمه نخست سال مانند کمبود ارز (تا حدی) و بی‌برقی (به طور کامل) عبور کرده‌اند. از همین رو، سرعت تولید آنها کمی بالا رفته است، هرچند هنوز مطابق با برنامه وزارت صمت پیش نرفته است.

با توجه به تولید نیم میلیون دستگاهی خودروسازان و با در نظر گرفتن برنامه تولید یک‌میلیون‌دستگاهی سواری‌ها در سال جاری (برنامه مدنظر وزارت صمت برای تولید خودروهای سواری در بخش دولتی)سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان مهرماه 50درصد از این برنامه را محقق کرده‌اند. بنابراین اگر قرار است برنامه تولید یک‌‌میلیون‌دستگاهی مدنظر وزارت صمت محقق شود، خودروسازان باید در پنج ماه باقیمانده از سال 500هزار دستگاه محصول دیگر را تولید کنند. برای رسیدن به این تیراژ، خودروسازان باید به طور متوسط ماهی 100هزار دستگاه محصول سواری را در ماه‌های باقیمانده از سال به تولید برسانند؛ اتفاقی که با توجه به شرایط خودروسازی کشور، به‌خصوص کمبود نقدینگی و محدودیت ارزی، در رخ دادن آن تردید وجود دارد، هرچند غیر‌ممکن هم نیست.

 بهبود تولید ماهانه

بررسی آمار تولید خودروسازان در مهر ماه امسال و مقایسه آن با ماه قبل – شهریور – نشان می‌دهد تولید ماهانه آنها رشد داشته است.

طبق آمار، خودروسازان در شهریور امسال حدود 72هزار دستگاه محصول سواری را تولید کرده بودند، اما در مهر‌ماه، تیراژ آنها به 84هزار و 246دستگاه رسیده است. بنابراین تولید ماهانه خودروسازان بزرگ وابسته به دولت، حدود 17درصد بالا رفته است.

در حالت تفکیکی، ایران‌خودرو در مهرماه امسال 48هزار و 20دستگاه تولید داشته که در مقایسه با تیراژ 43هزار و 582دستگاهی شهریور، از رشد بیش از 10درصدی حکایت دارد.

سایپا نیز تولید 25هزار و 113دستگاهی در نخستین ماه پاییز داشته که در مقایسه با تیراژ 20هزار و 299دستگاهی شهریور رشدی حدودا 24درصدی را به خود می‌بیند.

همچنین پارس‌خودرو که تولید 11هزار و 113دستگاهی در مهر‌ماه داشته، نسبت به تیراژ هشت‌هزار و 21دستگاهی در شهریور رشد حدودا هزاردستگاهی را تجربه کرده است.

 تولید کل سه خودروساز بزرگ کشور در مهرماه امسال نسبت به مرداد حدود 39درصد بالارفته است.

Untitled-1 copy

 جزئیات کارنامه تولید 7ماهه خودرو

بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، ایران‌خودرو توانسته در هفت ماه امسال حدود 290هزار دستگاه محصول سواری را به تولید برساند. این شرکت در هفت ماه مشابه سال گذشته، حدودا 299هزار دستگاه تولید داشت.

بنابراین تیراژ این شرکت نسبت به هفت ماه مشابه پارسال افت حدودا 9هزار دستگاهی، معادل سه‌درصد، را تجربه کرده است.

 ایران‌‌‌خودرو در هفت ماه امسال مانند قبل بیشترین تولید خود را به مدل‌‌‌های پژو اختصاص داده است. این در حالی است که ایران‌خودرو در‌حال‌حاضر فقط پژو 207 را از این خانواده به تولید می‌رساند.

این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، حدود 103هزار دستگاه پژو را تولید کرده است. با توجه به تولید 162هزار و 713دستگاهی خانواده پژو در هفت ماه مشابه پارسال، ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در تولید اعضای این خانواده افت حدودا 37درصدی داشته‌‌‌اند.

در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌خودرو، گروه سورن تیراژ 62هزار و 505دستگاهی را در هفت ماه امسال از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ حدودا 30هزار دستگاهی این گروه خودرویی در هفت ماه پارسال، ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تولید در این گروه را بیش از دو برابر کنند.

طبق آمار منتشره در سایت کدال، دنا نیز در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تیراژ بیشتری داشته است. ایران‌خودرو اعلام کرده در هفت ماه امسال 49هزار و 548دستگاه دنا را به تولید رسانده است. بنابراین با توجه به تیراژ 47هزار و 224دستگاهی این خودرو در هفت ماه پارسال، تولید دنا نزدیک به پنج‌درصد بالا رفته است.

اما دیگر محصول ایران‌‌‌خودرو به نام رانا هفت ماه امسال را نیز با افت پشت‌سر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشر‌شده در کدال، تا پایان مهر امسال 9هزار و 822دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است. بنابراین با در نظر گرفتن تیراژ حدودا 12هزار دستگاهی مدت مشابه پارسال، تولید رانا بیش از 18درصد افت را به خود می‌بیند.

ایران‌خودرویی‌ها در هفت ماه امسال هشت‌هزار و 839دستگاه هایما را نیز مونتاژ کرده‌اند، حال آنکه در مدت مشابه پارسال، تیراژ این مونتاژی چینی بیش از 11هزار و 800دستگاه بود. بنابراین مونتاژ هایما در هفت ماه امسال حدود 25درصد افت کرده است.

طبق آمار منتشره در کدال، ایران‌‌‌خودرو در هفت ماه امسال بالغ بر 39هزار دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در هفت ماه پارسال 25هزار دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود. بنابراین تولید تارا در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 14هزار دستگاهی، معادل بیش از 67درصد را به ثبت رسانده است.

در آمار تولید ایران‌خودرو اما آیتمی به نام خودروهای تولیدی تجاری‌نشده سایت‌ها وجود دارد که عدد درج‌شده در مقابل آن، چهارهزار و 484دستگاه است. این خودروها احتمالا به دلیل کسری قطعات و تحت عنوان محصول ناقص، انبار شده‌اند؛ بنابراین با این فرض، تا وقتی کسری قطعاتشان تامین نشود، امکان تجاری‌سازی نخواهند داشت.

از ایران‌‌‌خودرو بگذریم و سراغ گروه سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در هفت ماه امسال نیز به خانواده ایکس 200 (کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است. سایپا به کدال اعلام کرده که تولید محصولات سواری این شرکت در هفت‌ماه امسال حدودا 161هزار و 200دستگاه بوده است.

با توجه به تیراژ 170هزار و 461دستگاهی هفت ماه پارسال، تولید دومین خودروساز بزرگ ایران بیش از 9هزار دستگاه، معادل حدودا 5.5درصد، پایین آمده است.

طبق آمار منتشره در کدال، سایپا در تولید خانواده ایکس 200 آمار بیش از 120هزار دستگاهی را طی هفت ماه سال جاری از خود به جا گذاشته است. با توجه به تولید بیش از 141هزار دستگاهی این گروه خودرویی در هفت ماه پارسال، تیراژ خانواده ایکس 200 حدود 15درصد افت را نشان می‌دهد.

در بازه زمانی تحت بررسی، سایپا همچنین توانسته 30هزار و 699 دستگاه شاهین معمولی و اتومات را به تولید برساند. این در حالی است که طی هفت ماه سال گذشته تیراژ شاهین حدود 28هزار دستگاه بود. با این حساب، تولید شاهین نسبت به هفت ماه مشابه پارسال افزایش حدودا 2700دستگاهی معادل 10درصد داشته است.

دومین خودروساز ایران اما در بازه زمانی تحت بررسی، حتی یک دستگاه آریا اتومات هم تولید نکرده است. البته در هفت ماه مشابه پارسال نیز تنها 12 دستگاه آریا اتومات در این شرکت تولید شده بود.

سایپا در آمار تولید خود گزینه‌ای به نام «سایر» نیز دارد که مشخص نیست چه خودروهایی را شامل می‌شود. تیراژ این بخش، 10هزار و 487دستگاه اعلام شده است، حال آنکه در هفت ماه مشابه پارسال، تولید این خودروها تنها هزار و 110 دستگاه بود. بنابراین در هفت ماه امسال، خودروهای «سایر» سایپا رشد حدودا 9.5برابری داشته است.

از سایپا به پارس‌خودرو برویم؛ سومین خودروساز بزرگ کشور که در هفت ماه سال جاری، 59هزار و 502دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. در مقایسه با تیراژ 65هزار و 171دستگاهی هفت ماه مشابه پارسال، تولید این شرکت حدودا 9درصد افت را نشان می‌دهد.

پارس‌خودرو در هفت ماه امسال کوئیک دنده معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q200 را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q200 پارس‌خودرو تیراژ 39هزار و 233دستگاهی در هفت ماه امسال داشته که نسبت به مدت مشابه پارسال با تیراژ 43هزار و 673دستگاهی، از افت بیش از 10درصدی حکایت دارد.

پارس‌خودرو همچنین در حالی هزار و 234دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای را در هفت ماه امسال تولید کرده که در مدت مشابه پارسال، 21هزار و 477دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. این محصول در مهرماه امسال هیچ تولیدی نداشته و به نظر می‌رسد پارس‌خودرو آن را از سبد محصولاتش حذف کرده است.

خودروساز سوم ایران همچنین در هفت ‌ماه امسال بیش از هشت‌هزار دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارس‌خودرو به شمار می‌رود که در هفت ماه مشابه پارسال تنها 21دستگاه از آن تولید شد.

پارس‌خودرو در بازه زمانی تحت بررسی 11هزار و 33دستگاه ساینا اس را نیز تولید کرده است. این خودرو در هفت ماه مشابه پارسال هیچ تولیدی در پارس‌خودرو نداشت.

 

منبع: دنیای اقتصاد