هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌۷۵۰»

هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌۷۵۰»
خلاصه اخبار

از نظر سواری هوندا CB۷۵۰ هورنت به‌یک سیستم تعلیق بسیار کارآمد مجهز است. در محور جلو، دو دامپر یا کمک‌فنر هیدرولیکی قابل تنظیم به‌قطر ۱۳۰ میلی‌متر (با دامنه تغییرات ۴۱ میلی‌متری) و یک ساختار مونوشوک نسل جدید با دامپر هیدروپنوماتیکی به‌قطر ۱۸۵ میلی‌متر (با قابلیت تنظیم ۱۵۰ میلی‌متری، در پنج حالت) برای محور عقب در نظر گرفته شده است.

هوندا نامی مطرح در صنعت موتورسیکلت است که طی دهه‌ها توانسته با ارائه بالاترین فناوری‌های نوین، به‌جایگاه ویژه‌ای در این صنعت دست پیدا کند. این کمپانی صاحب‌نام ژاپنی محصولات متعددی در کلاس‌های متفاوت به‌بازار عرضه کرده است. یکی از محصولات هوندا در بازار جهانی که حدود یک سال است نسل جدید آن به‌تولید رسیده و بسیار محبوب شده، CB750 هورنت است. این نیکدبایک اسپرت به‌لطف استفاده از تکنولوژی‌های نوین در ساخت، پیشرانه قدرتمند و پرفورمنس عالی درفهرست بهترین نیکدبایک‌های 2024 قرار گرفته است.

طراحی جذاب و اسپرت بدنه

اواخر سال 2022 میلادی بود که تصاویر رندر دیجیتال بسیاری از نسل جدید هوندا CB750 هورنت منتشر شد. براساس رندرهای دیجیتالی می‌شد حدس زد که این نیکدبایک محبوب هوندا قرار است با استایل فوق عضلانی و اسپرت به‌بازار عرضه شود. بر این اساس ابتدای سال گذشته میلادی بود که CB750 هورنت با استایلی اسپرت و جذاب به‌دست مشتریان رسید.

با نگاهی به‌پروفیل این نیکدبایک شاهد باک حجیم و فلاپ‌های تیز و آیرودینامیکی هستیم. همچنین به‌لطف ساختار نسل جدید شاسی (که بخشی از آن به‌خوبی قابل مشاهده است) و طراحی اگزوز تیتانیومی اسپرت، این نیکدبایک اسپرت از استایل جذاب و مدرنی برخوردار است. CB750 هورنت از پوزه اسپرتی بهره می‌برد و چراغ جلو به‌شکل حرف V و فلاپ یکپارچه آیرودینامیکی، حس هیجان بیشتری را به‌بیننده القا می‌کنند.

هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌750»

این نوع سبک طراحی، یکی از الِمان‌های زبان جدید طراحی هونداست که بسیار جذاب و مدرن به‌نظر می‌رسد. در نمای عقب، چراغ بیضی‌شکل با فلاپ‌های تیز مشاهده می‌شود که نمای زیبا و بسیار چشم‌نوازی را به‌این نیکدبایک اسپرت می‌بخشد. همچنین جالب است بدانید کیفیت رنگ در نسخه 2024 هوندا CB750 هورنت با ترکیب رنگ مشکی پیانویی بسیار اسپرت و هیجان‌انگیز بوده و استایل تنومند این نیکدبایک اسپرت را به‌نمایش می‌گذارد. درعین حال زاویه قرارگیری اگزوز سبب اضافه شدن چاشنی اسپرت به‌این نیکدبایک می‌شود.

راحتی و ارگونومی بالا

هوندا CB750 هورنت به‌لطف طراحی اسپرت و با در نظر گرفتن فاصله قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان، سطح بالایی از راحتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. سطح ارتفاع صندلی 795 میلی‌متر بوده که این عدد به‌همراه طراحی زین (محل نشیمنگاه) به‌شکل حرف U و ارتفاع بالاتر سطح زین سرنشین دوم سبب ایجاد راحتی و ارگونومی بالایی می‌شود. از آن‌جا که CB750 هورنت یک نیکدبایک اسپرت است، زاویه قرارگیری فرمان نسبت به‌بدن راکب در زاویه 25.2 درجه‌ قرار دارد که این امر سبب ایجاد راحتی بیشتری نیز در زمان استفاده از آن می‌شود. از سوی دیگر یک کلاستر 5 اینچی TFT برای نمایش تمام اطلاعات حرکتی، سرعت، دورموتور، میزان سوخت در باک، کامپیوتر سفری، چراغ‌چک و سایر علائم دیگر در نظر گرفته شده است.

هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌750»

هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌750»

همچنین کمپانی هوندا به‌لطف استفاده از فریم فولادی نسل جدید که بسیار سبک‌وزن بوده و در بخش جلویی با پلاستیک فشرده همراه است، حداکثر وزن خالص این نیکدبایک اسپرت را به 190 کیلوگرم رسانده است. این وزن با در نظر گرفتن توان 90 اسب‌بخاری، نسبت قدرت به‌وزن را در این نیکدبایک اسپرت به 0.47 اسب‌بخار بر کیلوگرم می‌رساند. این عدد نشان‌دهنده عملکرد عالی این نیکدبایک است. از سوی دیگر باک 15.2 لیتری برای مخزن سوخت این موتورسیکلت در نظر گرفته شده که به‌خوبی می‌تواند میزان سوخت مورد نیاز این نیکدبایک 755 سی‌سی را تامین کند.

قلب تپنده قدرتمند

CB750 هورنت از یک پیشرانه 2 سیلندر موازی یا پارالل تویین 270 درجه‌ای به‌حجم 755 سی‌سی بهره می‌گیرد. این موتور به‌لطف تکنولوژی بالای ساخت هوندا و پارامترهایی مانند قطر پیستون 87 میلی‌متری، کورس پیستون 63.5 میلی‌متری، نسبت تراکم 11 به‌یک و طراحی 8 سوپاپ با مکانیزم میل‌سوپاپ‌رو OHC می‌تواند توان و گشتاور بالایی را تولید کند.

درواقع بهینه‌سازی در سیلندر، کاهش ارتفاع اتاق احتراق و بالا بردن نسبت تراکم در کنار سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری PGM-FI (که به ازای هر دریچه‌گاز دو انژکتور به‌منظور اتمیزه کردن سوخت در نظر گرفته شده) سبب افزایش راندمان این پیشرانه می‌شود.

بر این اساس حداکثر توان خروجی این پیشرانه به 90.6 اسب‌بخار در 9500 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور آن به 74.4 نیوتون‌متر در 7 هزار آرپی‌ام می‌رسد. جالب است بدانید کمپانی هوندا حداکثر سرعت موتور یا ردلاین (حداکثر دورموتور) را 11 هزار دور بر دقیقه در نظر گرفته است.

با استفاده از سوخت بنزین با حداقل اکتان 88 می‌توان در بازه دورموتور 8 هزار تا 8500 آرپی‌ام، توانی برابر با 75 اسب‌بخار و گشتاوری معادل 60 نیوتون‌متر از این پیشرانه دریافت کرد.

هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌750»

لازم به‌ذکر است برای انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ عقب، از یک گیربکس 6 سرعته دنده‌ثابت با فواصل کوتاه بهره گرفته شده که به‌کمک زنجیر نسل جدید X تایپ این انتقال نیرو به‌خوبی صورت می‌گیرد. کمپانی هوندا همواره در زمینه طراحی فوق‌العاده گیربکس، زبانزده بوده است.

برای نیکدبایک اسپرت نیز یک گیربکس 6 سرعته با دنده‌های ثابت و گام‌های نسبتا کوتاه در نظر گرفته شده تا مکانیزم تعویض دنده به‌خوبی صورت گیرد.

هرچند که مکانیزم تعویض دنده هیدرومکانیکی به‌منظور تسریع تعویض‌ دنده‌ها نیز برای این موتورسیکلت طراحی شده تا با نیم‌کلاچ گرفتن، بتوان دنده را به‌خوبی تعویض کرد. از آن‌جا که هوندا CB750 هورنت یک نیکدبایک اسپرت جسور ژاپنی است، از سیستم اگزوز تیتانیومی به‌منظور بهبود راندمان موتور و افزایش حجم خروجی صدا نیز بهره می‌برد.

هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌750»

سواری باکیفیت، هندلینگ عالی

از نظر سواری هوندا CB750 هورنت به‌یک سیستم تعلیق بسیار کارآمد مجهز است. در محور جلو، دو دامپر یا کمک‌فنر هیدرولیکی قابل تنظیم به‌قطر 130 میلی‌متر (با دامنه تغییرات 41 میلی‌متری) و یک ساختار مونوشوک نسل جدید با دامپر هیدروپنوماتیکی به‌قطر 185 میلی‌متر (با قابلیت تنظیم 150 میلی‌متری، در پنج حالت) برای محور عقب در نظر گرفته شده است.

هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌750»

اهرم‌های وی‌شکل آلومینیومی نیز در بخش کناری بدنه تعبیه شده که سبب دمپینگ (جذب) نیروی عرضی می‌شود و کیفیت سواری را درسطح بالایی قرار می‌دهد. همچنین تایر 70/120 با رینگ 17 اینچی آلومینیومی دایکستینگ و تایر 60/160 با رینگ 17 اینچی آلومینیومی دایکستینگ سواری بسیار باکیفیتی را به‌راکب هدیه می‌دهد. در نظر داشته باشید که به‌منظور عملکرد بهتر هندلینگ، مرکز ثقل کمی بالاتر در نظر گرفته شده تا مانوردهی این نیکدبایک جسور سامورایی بهبود یابد.

هورنت؛ لباس اسپرتی برای «سی‌بی ‌750»

همچنین به‌منظور بهبود ایمنی در محور جلو، دو دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده به‌قطر 296 میلی‌متر و ارتفاع 4 میلی‌متری و کالیپر 4 پیستونه سفارشی کمپانی نیسن و در محور عقب، یک دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده به‌قطر 240 میلی‌متری و ارتفاع 5 میلی‌متری با کالیپر تک در نظر گرفته شده است.

ناگفته نماند که سیستم ترمز ABS (سیستم ترمز ضدقفل) دوکاناله کمپانی بوش نیز به‌منظور تقویت سیستم ترمز در این نیکدبایک تعبیه شده است. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی این نیکدبایک می‌توان به‌سیستم دوچرخ دیسکی با سیستم ترمز ABS، چراغ‌های جلو مزین به LED، پنج حالت رانندگی، سیستم تعلیق قابل تنظیم، کلاستر دیجیتالی و اگزوز تیتانیومی اشاره کرد.

کمپانی هوندا مدل CB750 هورنت نسخه 2024 را با قیمت 7 هزار و 299 پوند در بازار بریتانیا عرضه کرده است.

منبع: اخبار خودرو