خوش‌فروش‌هایی که مدیون آنها هستیم

خوش‌فروش‌هایی که مدیون آنها هستیم
خلاصه اخبار

در صنعت خودرو، از عرش به فرش رسیدن و برعکس می‌تواند در یک چشم بر هم زدن رخ دهد. تکنولوژی تکامل یافته و پیشرفت کرده و سلائق خریداران هم هر سال تغییر می‌کند.

آنچه سال قبل محبوب بوده امروز قدیمی جلوه می‌کند و ناگهان یک خودروساز متوجه انبار شدن هزاران خودرو فروخته‌نشده می‌شود. اینجاست که عیار یک برند سنجیده می‌شود؛ اینکه چگونه می‌توان با این تغییرات مواجه شد و مشکلات را پشت سر گذاشت. یک برند خودروسازی معمولا زمانی متوجه این موضوع می‌شود که دیگر دیر شده و نهایتا ورشکست می‌شود اما همه شرکت‌ها این‌طور نیستند و برخی نیز با تولید یک خودرو خاص از معرکه گریخته و نجات پیدا کرده‌اند. چنین خودروهایی توانسته‌اند سازندگان خود را نجات دهند. فرقی نمی‌کند که دلیل موفقیت این 10 خودرو مشهور طراحی خلاقانه باشد یا بازاریابی فوق‌العاده و یا علاقه مشتریان، چراکه علاوه بر نجات برندهای سازنده خود هویت سازندگان را نیز به کل تغییر داده‌اند. این خودروها نه‌تنها پرفروش بوده‌اند بلکه به نمادهای مشهوری تبدیل شدند و حتی کلاس‌های خودرویی جدیدی را خلق و تا چنددهه جهت‌گیری شرکت‌های سازنده را نیز تعیین کرده‌اند. در ادامه خودروهای مشهوری که توانستند سازندگان خود را نجات دهند، معرفی کنیم.

فیات «500» (سال 1957)

ایتالیا بعد از جنگ به شدت نیازمند خودرویی ارزان‌ و کاربردی بود و فیات 500 همین نیازها را برآورده کرد. 500 در واقع دومین نسل از خودرو موردبحث به شمار می‌رود زیرا اولین نسخه آن که مدل توپولینو بود از طراحی پیشرانه جلو استفاده می‌کرد و البته بهترین گزینه هم برای خیابان‌های کم‌عرض ایتالیا نبود. به همین خاطر در سال 1957 فیات 500 جدید معرفی شد و پیشرانه آن در عقب قرار گرفت. طراحی جمع‌وجور به همراه قیمت مناسب و مصرف سوخت کم باعث شد 500 نماد احیای اقتصادی ایتالیا باشد. این خودرو در اروپا محبوبیت زیادی داشت و به فیات کمک کرد تا از برندی داخلی به یک بازیگر مهم در قاره همیشه‌سبز تبدیل شود.

ولوو «XC90» (سال 2002)

خودرو مشهور دیگری که باعث نجات برند سازنده‌اش شد XC90 بود. برند سوئدی ولوو اوایل قرن 21 با مشکلات مالی دست به گریبان بود و سدان‌ها و استیشن‌های آن همواره زیر سایه رقبای آلمانی قرار می‌گرفتند؛ اما زمانی که XC90 مدل 2003 راهی بازار شد، ورق برگشت. این خودرو توانست عنوان شاسی‌بلند سال را به خود اختصاص دهد و فروش بالایی داشته باشد. XC90 هویت جدیدی به ولوو بخشید و بیش‌از 100جایزه را کسب کرد. XC90 همواره جزو ایمن‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا بوده است.

لامبورگینی «گالاردو» (سال 2003)

لامبورگینی با اینکه نامی مطرح در عرصه سوپراسپرت‌ها بود اما با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. به‌رغم تولید محصولاتی همچون کانتاش، میورا و دیابلو، این برند در لبه ورشکستگی بود اما مالک جدید یعنی فولکس‌واگن ایده متمایزی را ارائه کرد. گالاردو حاصل این تفکرات بود که آینده لامبورگینی را برای همیشه تغییر داد. با طراحی برجسته، عملکرد فوق‌العاده و قیمت کمتر از مورسیه‌لاگو، این خودرو مشتریان زیادی را جذب کرد. تا پایان سال 2013 تقریبا نیمی از همه خودروهای تولیدی تاریخ 50 ساله لامبورگینی از نوع گالاردو بوده‌اند.

پورشه «باکستر» (سال 1996)

پورشه هم در دهه 90 میلادی مشکلات مالی، افت فروش و سبد محصولات قدیمی را تجربه کرده بود. ژرمن‌ها دیگر توانایی تولید خودروهای اسپرت تولید محدود و دست‌ساز را نداشتند و نیازمند محصولی با طیف مشتریان وسیع‌تر و هزینه تولید کمتر بودند. پس از در نظر گرفتن کلاس‌های خودرویی گوناگون، درنهایت باکستر در سال 1996 تولید شد. این رودستر پیشرانه‌وسط جایگزین ارزان‌تر 911 بود و به راحتی هویت پورشه را نشان می‌داد. باکستر سریعا به موفقیت دست یافت و به خاطر توازن مناسب پرفورمنس، هندلینگ و قیمت مطلوب تحسین شد.

ب‌ام‌و «2002» (سال 1968)

در دهه 60 میلادی ب‌ام‌و به دلیل تصمیمات نادرست مالی در آستانه ورشکستگی بود و مجبور شد استراتژی خود را تغییر دهد. محصولات ب‌ام‌و در آن زمان قیمت بالایی داشتند و خیلی مناسب اروپای پس از جنگ نبودند. به همین منظور خودرو جدیدی تولید شد که سبک‌تر و کوتاه‌تر از مدل‌های پیشین بود و کوپه 1600 دو در نام گرفت. البته این خودرو فاقد قدرت و جذابیت ویژه برای جلب نظر خریداران بود. به همین خاطر در سال 1968 مدل 2002 با پیشرانه M10 قوی‌تر معرفی شد. 2002 ترکیبی عالی از پرفورمنس، فضای کابین و بار خوب و قیمت مناسب بود و به فروش بالایی دست یافت.

مینی «کوپر» (سال 1959)

مینی اولیه به خاطر بحران سال 1956 کانال سوئز که منجر به کمبود سوخت و تقاضا برای خودروهای کم‌مصرف در اروپا شده بود، تولید شد. در آن زمان بریتانیا هیچ رقیبی برای خودروهای کوچک آلمان نداشت و لئونارد لرد بارها از BMC می‌خواست تا خودرویی بهتر با قیمت ارزان و ابعاد جمع‌وجور بسازد. درنهایت طرح مینی برگزیده شد و به موفقیت بالایی دست یافت. مینی به نماد فرهنگی دهه 60 بدل شد و عصر جدیدی از خودروهای شیک، کوچک و کم‌مصرف را شروع کرد. موفقیت مینی کوپر نه‌تنها BMC را نجات داد بلکه آن را به نماد نوآوری صنعت خودرو بریتانیا بدل کرد.

مزدا «MX-5 میاتا» (سال 1989)

با اینکه وضعیت مزدا در زمان تولید میاتا به اندازه برندهای دیگر این لیست وخیم نبود اما تولید MX-5 جان تازه‌ای به آن بخشید. ایده تولید این رودستر در واقع به باب هال خبرنگار خودرویی تعلق داشت که به همکاری با مزدا آمریکا در اواخر دهه 80 میلادی پایان داد. این حرکتی برجسته در دوران خود بود اما سریعا جواب داد. میاتا ترکیبی عالی از سادگی، قابلیت اطمینان بالا و لذت ناب رانندگی محسوب می‌شود و کلاس خودروهای اسپرت کوچک را سر و سامان داده است. میاتا سریعا به پدیده‌ای در دنیا بدل شد و موفقیتش نه‌تنها به مزدا کمک شایانی کرد بلکه هویت آن را نیز از نو تعریف نمود.

فولکس‌واگن «بیتل» (سال 1938)

آخرین مدل در لیست 10 خودرو مشهور که باعث نجات سازندگان خود شدند، بیتل است. فرآیند توسعه این خودرو از کانسپت قبل از جنگ تا پدیده پس از جنگ جزو جذاب‌ترین و موفق‌ترین داستان‌های خودرویی دنیاست. بیتل در اواخر دهه 30میلادی به عنوان خودرویی مردمی طراحی شد اما پس از جنگ جهانی دوم و به لطف تلاش‌های ایوان هرست، سرگرد بریتانیایی تولید شد. بیتل با طراحی ساده و قیمت ارزان خود در دسترس میلیون‌ها نفر قرار گرفت و به فولکس‌واگن کمک کرد دوباره به پا خیزد و اقتصاد آلمان را نیز به تحرک وا دارد. موفقیت بی‌نظیر بیتل یکی از اصلی‌ترین دلایل تبدیل فولکس‌واگن به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا بوده است.

منبع: اخبار خودرو