ایران و بورکینافاسو در فصل مشترک همکاری/ کشاورزی فراسرزمینی زمینه تعامل دو کشور

ایران و بورکینافاسو در فصل مشترک همکاری/ کشاورزی فراسرزمینی زمینه تعامل دو کشور
خلاصه اخبار

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی، دانش فنی و پتانسیل تحقیقاتی ایران را زمینه توسعه کشاورزی در بورکینافاسو اعلام کرد و از آمادگی بخش خصوصی برای فعالیت کشاورزی در این بخش از آفریقا خبر داد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز، مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی با سفیر بورکینافاسو در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، رضا فتوحی مشاور وزیر و مجری طرح کشت فراسرزمینی ضمن خیرمقدم به سفیر کشور بورکینافاسو و هیئت همراه اظهار کرد: ما روابط بسیار خوبی با کشورهای آفریقایی داریم و مقامات ایرانی بر افزایش این روابط تاکید دارند.

فتوحی تصریح کرد: ایران اعلام آمادگی می‌کند که در صورت ایجاد شرایط مناسب و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری در بورکینافاسو، بخش خصوصی بتواند در این کشور سرمایه‌گذاری کند و در زمینه کشاورزی فراسرزمینی بسته به شرایط اقلیمی و محصولات بومی اقدام به کشاورزی کند.

وی افزود: جلسه امروز به پیشنهاد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران بود تا بتوانند با سرمایه‌گذاری در این کشور روابط بخش کشاورزی را با بورکینافاسو افزایش دهند.

مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی، تبادل دانش فنی کشاورزی بین ایران و بورکینافاسو را یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی دانسته و خاطرنشان کرد: در زمینه تجارت محصولات کشاورزی به بورکینافاسو گزینه های بسیاری داریم که می‌تواند فعالیت ما در این زمینه گسترش دهد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ایران در بیشتر کشورهای دنیا کشاورزی فراسرزمینی را در دست اجرا دارد، ما می‌توانیم بخش خصوصی را به سمت 9 میلیون هکتار اراضی کشاورزی بورکینافاسو هدایت کنیم به شرطی که امنیت و آسایش سرمایه‌گذاران ما فراهم باشد.

فتوحی بیان کرد: بیش از 2000 نفر محقق در رده‌های مختلف تحقیقاتی داریم که می‌توانند در بورکینافاسو و بخش آموزش نقش اساسی ایفا کنند و کشاورزی را در این کشور رونق دهند.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم برای ایران سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که می‌خواهیم در زمینه مالکیت و یا اجاره زمین امنیت و ترانسفر افراد و محصولات در آرامش باشند.

مجری طرح کشت فراسرزمینی گفت: ما می‌توانیم در زمینه تهاتر محصولات کشاورزی و صنعتی و یا آموزش، تحقیقات و ترویج در مقابل محصولات با بورکینافاسو همکاری کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در بحث دانش فنی کشاورزی فراسرزمینی و تبادلات تجاری همکاری‌های خوبی را با بورکینافاسو داشته باشیم.

9 میلیون هکتار از اراضی بورکینافاسو پذیرای سرمایه‌گذاران و بخش خصوص ایران است

در ادامه، محمد کابوره سفیر کشور بورکینافاسو در ایران ضمن تشکر از مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران و بورکینافاسو در زمینه تجارت و کشاورزی روابط بسیار خوبی دارند و مقامات بورکینافاسو مایل هستند در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایران اقدامات لازم صورت گیرد.

وی افزود: ایران تجربه‌های زیادی در زمینه کشت فراسرزمینی دارد و امیدواریم بتوانیم این مسیر را در بورکینافاسو ادامه دهیم، همچنین سرمایه‌گذاران ایرانی هم علاقه خود را برای سرمایه‌گذاری در این بخش نشان داده‌اند.

سفیر کشور بورکینافاسو در ایران تصریح کرد: 9 میلیون هکتار زمین آماده کشت در بورکینافاسو داریم که منتظر سرمایه‌گذاران، تجار و کشاورزان برای آغاز کشت هستیم؛ این زمین‌ها آب دارند و شرایط اجاره آنها منعطف و ساده است و اجازه سرمایه‌گذاری بر روی فعالیت‌های دیگر در کنار کشاورزی هم داده خواهد شد.

وی افزود: در زمینه آموزش و تحقیقات نیازمند همراهی ایران هستیم تا تجارب خود را با ما از طریق سازمان تحقیقات کشاورزی در بورکینافاسو به اشتراک بگذارند و امکان تبادل محققان ایران و بورکینافاسو برای تحقیقات و آموزش وجود خواهد داشت.

تفاهم‌نامه 2012 بین ایران و بورکینافاسو بازخوانی می‌شود

کابوره گفت: تفاهمنامه بین ایران و بورکینافاسو در سال 2012 منعقد شد که درخواست بازخوانی این تفاهمنامه را در کمیسیون مشترک سال 2023 دادیم تا بندهای این تفاهمنامه مجدد خوانش شود و به مرحله اجرا برسد.

وی ادامه داد: ما بسیار مشتاق هستیم تا بتوانیم یک شراکت بین نظام مهندسی ایران و همکارانمان در بورکینافاسو ایجاد کنیم، در زمینه 9 میلیون هکتار که دارای آب هستند هم سرمایه آن 100 متعلق به دولت و کاملاً عمومی است و به راحتی برای 20 الی 30 سال اجاره داده خواهد شد و ضمانت هم خواهد داشت و سفارت در کنار سرمایه‌گذاران ایرانی برای انجام این کار خواهد بود.

سفیر کشور بورکینافاسو در ایران عنوان کرد: زمینه تهاتر برای محصولات ایرانی و بورکینایی وجود دارد و شما می‌توانید محصولات خود را از این کشور به هرجا خواستید صادر کنید، همچنین پیشنهاد می‌شود با ایجاد یک کارخانه بسته‌بندی در زمینه سورت و بسته‌بندی در بورکینافاسو برای جوانان بورکینایی هم اشتغال زایی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با انتقال دانش و فناوری به بورکینافاسو توسط ایران امیدواریم به افزایش تولید در بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات برسیم.

در پایان این دیدار، ولی الله آقایار زاده – مشاور اقتصادی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ایران – اظهار کرد: این سازمان 250 هزار نفر فارغ التحصیل با دانش کشاورزی و منابع طبیعی دارد که شامل تمام ظرفیت‌های کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات و مکانیزاسیون می‌شود که در زمینه دانش فنی و سرمایه‌گذاری می‌توانیم با بورکینافاسو همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در چند روز گذشته در زمینه کشت فراسرزمینی قراردادهایی با کشور تانزانیا به امضا رساندیم و همین شرایط را در کشور ونزوئلا هم داریم و دانش فنی و کشت فراسرزمینی را در آنجا انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم با کشور بورکینافاسو همین کار را اجرایی کنیم.

آقایارزاده گفت: ما در روزهای آینده بزرگترین همایش اقتصاد دریا محور را در ایران خواهیم داشت و از سفیر بورکینافاسو دعوت داریم تا در این همایش در جزیره کیش حضور یابند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، وی در پایان گفت: در خصوص 9 میلیون هکتار اراضی زراعی بورکینافاسو، جدا از اینکه در کشت می‌توانیم کمک کنیم در خصوص مکانیزاسیون و ماشین آلات کشاورزی هم کمک خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *