لوپس جایگزینی جامعه‌محور برای تیک تاک/ برنامه غیرمتمرکز و منبع‌باز برای تجربه‌ای جدید از شبکه‌های اجتماعی

لوپس جایگزینی جامعه‌محور برای تیک تاک/ برنامه غیرمتمرکز و منبع‌باز برای تجربه‌ای جدید از شبکه‌های اجتماعی
خلاصه اخبار

برنامه جدیدی به نام Loops، با هدف ایجاد تجربه‌ای مشابه تیک تاک، به بازار عرضه شده است. Loops با تولید ویدئوهای کوتاه و تکرارشونده، به‌ عنوان یک پاسخ منبع‌باز به تیک تاک، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد لوپس، رویکردش به مدیریت محتواست. برخلاف الگوریتم‌های خودکار، لوپس از ناظران انسانی برای بررسی محتوای بارگذاری‌شده استفاده می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز ،

برنامه غیرمتمرکز جدیدی به نام لوپس، با هدف ایجاد تجربه‌ای مشابه تیک تاک در فضای فدراسیون، به بازار عرضه شده است. دنیل سوپرنالت، سازنده جایگزین اینستاگرام یعنی Pixelfed، این برنامه را ساخته و از همین هفته هم کاربران می‌توانند در این برنامه ثبت‌نام کنند. Loops با تولید ویدئوهای کوتاه و تکرارشونده، به‌ عنوان یک پاسخ منبع‌باز به تیک تاک، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

فضای فدراسیون چیست؟

منظور از «فدراسیون»، ساختاری غیرمتمرکز و شبکه‌ای است که بر اساس اصول فدراسیون (Federation) در فضای دیجیتال کار می‌کند. به جای اینکه سروری مرکزی یا شرکتی خاص همه محتوا و اطلاعات کاربران را کنترل و مدیریت کند، شبکه‌های مختلف و سرورهای متعدد به‌ صورت مستقل، اما متصل به هم فعالیت می‌کنند. این سیستم فدراسیون به کاربران و سازندگان برنامه‌ها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به شرکت‌های بزرگ و متمرکز، تجربه مشابهی از شبکه‌های اجتماعی و خودشان کنترل بیشتری بر داده‌ها، حریم خصوصی و سیاست‌های مدیریت محتوا داشته باشند.

ویژگی‌ها و امکانات لوپس

سقف زمانی ویدئوهای لوپس فعلاً تا 60 ثانیه است و سوپرنالت در پلتفرم Mastodon به‌ طور فعال به‌روزرسانی‌های جدیدی از این برنامه را به اشتراک می‌گذارد. او گفته است ویژگی‌هایی مثل اضافه‌ کردن صدا، ریمیکس ویدئوهای دیگران و پین‌کردن ویدئوها در پروفایل، به‌زودی به این برنامه اضافه خواهد شد. کاربران می‌توانند بر محتوای بخش نظرات خود نیز کنترل داشته باشند و ابزارهای مدیریت بخش نظرات را برای ساماندهی بهتر بحث‌ها به‌ کار گیرند. دسته‌بندی‌های ویدئوها در دسترس کاربران خواهد بود، اما هنوز ویژگی‌های هشتگ و منشن برای افزایش دیده‌ شدن پست‌ها در لوپس تعبیه نشده است.

پیش‌نمایشی از رابط کاربری و امکانات لوپس

برای ارائه پیش‌نمایشی از لوپس، حساب کاربری Pixelfed ویدئوهایی از نحوه عملکرد این برنامه را به اشتراک گذاشته و سوپرنالت نیز با انتشار اسکرین‌شات‌ها و ضبط‌های صفحه، نگاهی اولیه به رابط کاربری و امکانات لوپس ارائه داده است. ثبت‌نام در لوپس نیازمند تایید ایمیل است و امکان دارد که این مرحله روند ثبت‌نام را کمی به تاخیر بیندازد. در ابتدا، لوپس تنها برای کاربران iOS از طریق برنامه آزمایشی TestFlight اپل در دسترس خواهد بود.

سیستم نظارت انسانی در لوپس

یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد لوپس، رویکردش به مدیریت محتواست. برخلاف الگوریتم‌های خودکار، لوپس از ناظران انسانی برای بررسی محتوای بارگذاری‌شده استفاده می‌کند. سوپرنالت در Mastodon به‌دنبال جذب ناظران انسانی برای این سیستم است. علاوه بر این، سیستم امتیاز اعتماد برای تسهیل روند مدیریت محتوا وجود دارد. ناظران، ویدئوهای کاربران جدید یا کسانی که امتیاز اعتماد پایینی دارند را قبل از نمایش عمومی بررسی می‌کنند؛ در حالی که ویدئوهای کاربران با امتیاز اعتماد بالا بلافاصله منتشر خواهد شد.

حفظ حریم خصوصی و تجربه کاربری بهتر

این ترکیب نظارت انسانی و ساختار غیرمتمرکز لوپس، تجربه‌ای اجتماعی مشابه TikTok رقم می‌زند؛ اما با حفظ حریم خصوصی و کنترلی بیشتر برای کاربران. لوپس با تلفیق اصول فدراسیون و ویدئوهای کوتاه، جایگزین مناسبی برای کسانی است که دنبال فضایی کاربرمحور و دور از تسلط شرکت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی‌اند.

نگاهی به آینده لوپس؛ جایگزین شبکه‌های اجتماعی سنتی

همزمان با جذب کاربران بیشتر، لوپس می‌تواند جایگزین مناسبی برای تجربه سنتی شبکه‌های اجتماعی محسوب شود و به‌ویژه برای افرادی جذاب باشد که به ارزش‌های جامعه‌محور و اصول فدراسیون علاقه دارند. روند تدریجی عرضه این برنامه و تمرکزش بر نظارت انسانی نشان‌دهنده رویکردی دقیق به ایجاد فضایی اخلاقی و کاربرپسند است که بتواند در مقابل بازیگران بزرگ صنعت ایستادگی کند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه علم و فناوری تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *