رقابت اتریوم و سولانا؛ آیا اتریوم دیگر یک انتخاب مطمئن نیست؟

رقابت اتریوم و سولانا؛ آیا اتریوم دیگر یک انتخاب مطمئن نیست؟
خلاصه اخبار

اتریوم (Ethereum)، به عنوان پادشاه آلت‌ کوین‌های جهان، با چالش‌های عمده‌ای روبرو شده و سرمایه‌گذاران از عملکرد اخیر قیمت آن ناراضی هستند. در مقابل، سولانا (Solana)، به دلیل فعالیت‌های قدرتمند خود در حوزه دیفای (DeFi)، به عنوان رقیب اتریوم، توجه زیادی را از سوی سرمایه‌گذاران به خود جلب کرده است.  به گزارش میهن بلاکچین، الکس …

اتریوم (Ethereum) ، به عنوان پادشاه آلت‌ کوین‌های جهان، با چالش‌های عمده‌ای روبرو شده و سرمایه‌گذاران از عملکرد اخیر قیمت آن ناراضی هستند. در مقابل، سولانا (Solana) ، به دلیل فعالیت‌های قدرتمند خود در حوزه دیفای (DeFi)، به عنوان رقیب اتریوم، توجه زیادی را از سوی سرمایه‌گذاران به خود جلب کرده است. 

به گزارش میهن بلاکچین، الکس کروگر (Alex Kruger)، اقتصاددان معروف، معتقد است با توجه به اینکه اتریوم دیگر از سیاست‌های مرتبط با دونالد ترامپ سودی نمی‌برد، در حال حاضر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

غلبه شبکه سولانا بر اتریوم

علی‌رغم احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، توصیه الکس کروگر به معامله‌گران این است که در آلت کوین‌‌هایی به جز اتریوم سرمایه‌گذاری کنند. او بر این باور است که روند بازار آلت‌ کوین‌ها می‌تواند پس از پیروزی ترامپ صعودی شود، اما اتریوم شانس کم‌تری برای رشد دارد. کروگر اظهار داشت:

وقتی یک دارایی در آستانه صعود است اما برعکس آن اتفاق می‌افتد، بازار به شما چیزی می‌گوید.

برخلاف دیگر آلت‌ کوین‌ها، اتریوم در رشد بازار طی سال گذشته مشارکت چندانی نداشته است. علاوه بر این، عرضه ETF‌های اسپات اتر نتوانسته است به اندازه کافی توجه سرمایه‌گذاران نهادی را به این دارایی جلب کند.

کروگر با توجه به روند نزولی چند ساله اتریوم در مقابل بیت‌ کوین (ETH/BTC) و کاهش فعالیت‌های آنچین در شبکه، این آلت کوین را از لیست توکن‌های محبوب در استراتژی خود کنار گذاشته است.

با توجه به شانس پیروزی ترامپ، کروگر قبلا برای اتریوم و سولانا پوزیشن لانگ باز کرده بود. اما وی اخیرا اتریوم را از دارایی‌های اصلی خود حذف و اعلام کرده ترجیح می‌دهد روی بیت‌ کوین و سولانا تمرکز کند. او به عملکرد اخیر سولانا و رشد اکوسیستم‌های لایه 2 و بیت‌ کوین به عنوان فرصت‌های بهتر اشاره کرده است.

اخیرا، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، برای همگام شدن با رشد سولانا، چندین پیشنهاد برای افزایش تعداد تراکنش‌ها در ثانیه (TPS) در بلاکچین اتریوم ارائه کرده است.

علاوه بر این، سولانا در راستای افزایش تقاضای بازار نسبت به توکن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، از لحاظ ورودی روزانه از اتریوم پیشی گرفته است. کروگر اظهار داشت پس از پیروزی ترامپ، احتمال برکناری گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) وجود دارد و در این صورت ETF‌های اسپات اتریوم می‌توانند اتر خود را به حالت استیکینگ درآورند.

با این حال، کروگر پیش‌بینی می‌کند در چنین شرایطی، ETF‌های سولانا نیز وارد بازار خواهند شد و این موضوع می‌تواند بار دیگر سولانا را در صدر بازار آلت کوین‌ها قرار دهد.

معامله‌گر مشهور بازار، پوزیشن لانگ روی اتریوم باز نمی‌کند

جیمز فیکل (James Fickel)، معامله‌گر معروف، در حال بستن پوزیشن‌های لانگ خود برای جفت ارز ETH/BTC است؛ زیرا این جفت ارز به پایین‌ترین سطح خود از آوریل 2021 (فروردین 1400) رسیده است. فیکل اخیرا 2٬000 اتر (معادل 5.06 میلیون دلار) را با 74.75 رپد بیت‌ کوین (WBTC) مبادله کرد و همچنین 20 هزار اتر دیگر (معادل 50.6 میلیون دلار) را به صرافی کوین‌ بیس (Coinbase) منتقل کرد.

علاوه بر این، پوزیشن ETH/BTC فیکل شاهد ضرر قابل توجهی بوده است و بیش از 23 هزار اتر، به ارزش حدودی 58 میلیون دلار را شامل می‌شود. در نتیجه، این معامله‌گر در روزهای اخیر به شدت پوزیشن خود در اتریوم را کاهش داده است.

داده‌های پلتفرم Spot On Chain درباره فعالیت‌های اخیر جیمز فیکل - منبع: پلتفرم X
داده‌های پلتفرم Spot On Chain درباره فعالیت‌های اخیر جیمز فیکل – منبع: پلتفرم X

از طرف دیگر، ویتالیک بوترین، از فروش عظیمی که بنیاد اتریوم اخیرا انجام داده است دفاع کرده است. بوترین در پاسخ به سوالاتی که درباره این فروش عظیم وجود دارد، گفت که این بنیاد به منظور تامین مالی توسعه‌دهندگان و سایر کارکنان این اکوسیستم، به این منابع نیاز دارد.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *