۴ دلیل برای اینکه چرا بیت کوین هنوز موفق نشده از ۷۰,۰۰۰ دلار عبور کند

۴ دلیل برای اینکه چرا بیت کوین هنوز موفق نشده از ۷۰,۰۰۰ دلار عبور کند
خلاصه اخبار

قیمت بیت کوین در تاریخ ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (۲ تا ۴ آبان) ۳.۸٪ افزایش یافت، اما در قیمت ۶۸,۷۰۰ دلار با مقاومت مواجه شد. با وجود اینکه فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره اشتهای سرمایه‌گذاران برای ریسک پذیری را افزایش داده است، عبور بیت کوین از مقاومت ۷۰,۰۰۰ دلار به چهار عامل مهم بستگی …

قیمت بیت کوین در تاریخ 23 تا 25 اکتبر (2 تا 4 آبان) 3.8٪ افزایش یافت، اما در قیمت 68,700 دلار با مقاومت مواجه شد. با وجود اینکه فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره اشتهای سرمایه‌گذاران برای ریسک پذیری را افزایش داده است، عبور بیت کوین از مقاومت 70,000 دلار به چهار عامل مهم بستگی دارد.

به‌گزارش میهن بلاکچین، صعود بیت کوین به سطوح بالاتر به این عواملی بستگی دارد:‌ عدم قطعیت از وضعیت اقتصاد جهانی، نگرانی درباره فشار فروش بالا از سوی ماینرها و سود پایین هش ریت (Hash Rate)، تاثیر نتایج انتخابات بر روی قانون‌گذاری و همچنین، انباشت بیت کوین در صرافی‌ها.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

چه عواملی برای صعود بیت کوین مشکل آفرینی می‌کنند؟

وضعیت اقتصاد جهانی مشخص نیست و همین امر هم باعث احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران شده است.

بیت کوین جای پای خود را در میان 10 دارایی برتر جهان از نظر ارزش بازار محکم کرده است و در کنار غول‌هایی مانند TSMC، برکشایر هاثاوی (Berkshire Hathaway)، تسلا (Tesla) و وال‌مارت (Walmart) قرار گرفته است. با این حال دلایلی وجود دارد که موجب شده سرمایه‌گذاران به‌طور کامل جرات ریسک نداشته باشند. بازدهی دارایی‌های سنتی ثابت باقی مانده و سود اوراق قرضه به 4.7٪ رسیده؛ به‌همین دلیل انگیزه سرمایه‌گذاران برای روی آوردن به بیت کوین افزایش نیافته است.

نمودار قیمت بیت کوین - منبع: TradingView
نمودار قیمت بیت کوین – منبع: TradingView

نزدیکی به تاریخ انتخابات آمریکا نیز بر این حس عدم قطعیت افزوده است. کامالا هریس (Kamala Harris)، نامزد دموکرات انتخابات، نگرشی به‌شدت قانون‌مند دارد و بر محافظت دارایی سرمایه‌گذاران تمرکز دارد. دونالد ترامپ (Donald Trump) اما، دیدگاهی متفاوت داشته و قصد دارد از پذیرش بیت کوین در جامعه حمایت کند.

فشار فروش ماینرها و داده‌های آنچین

همچنین سودآوری ماینرها نیز باعث بروز نگرانی‌هایی شده است. هش ریت که پتانسیل درآمدزایی ماینرها را اندازه‌گیری می‌کند، از مقدار ماه آپریل حدودا 50٪ کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، یعنی 49 دلار به ازای هر پتاهش در ثانیه.

این موضوع به‌خوبی فشار مالی بر ماینرها را به‌ تصویر می‌کشد؛ ماینرهایی که وجودشان برای تامین امنیت شبکه حیاتی است و تغییر در عملیاتشان می‌تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد.

شاخص هش ریت ماینینگ بیت کوین - منبع: HashrateIndex
شاخص هش ریت ماینینگ بیت کوین – منبع: HashrateIndex

با توجه به اینکه ماینرها روی هم رفته بیش از 1.8 میلیون بیت کوین (122.4 میلیارد دلار) در اختیار دارند، بسیاری از معامله‌گران نگرانند که ممکن است این افراد مجبور شوند دست به فروش‌های گسترده‌ای بزنند.

اتان ورا (Ethan Vera)، مدیر اجرایی لاکسر تکنولوژی (Luxor Technology)، در مصاحبه اخیرش با بلومبرگ گفت:

شرکت‌ها همچنان در حال ضرر هستند و برای مخفی کردن وخامت شرایط، سهام‌ بیشتری می‌فروشند تا رقیق کردن سهم سهامداران مخفی کنند که وضعیت صنعت در حال حاضر چقدر بد است و چقدر عملکرد ضعیف است.

اما داده‌های آنچین نیز باعث افزایش سطح اطمینان نمی‌شوند، زیرا میانگین هفت روزه تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین در طول 6 ماه گذشته همچنان ثابت باقی مانده است. این روند، مشابه با تعداد جستجوی «بیت کوین» در گوگل، نشان می‌دهد جریان پذیرش پادشاه ارزهای دیجیتال در جامعه، راکد شده است.

آدرس‌های فعال شبکه بیت کوین - منبع: Coin Metrics
آدرس‌های فعال شبکه بیت کوین – منبع: Coin Metrics

انباشت در ETFهای اسپات بیت کوین و وضعیت واریز به صرافی‌ها

برخی از تحلیلگران به‌دلیل انباشت بالا در ای‌تی‌اف‌های اسپات بیت کوین (Bitcoin Spot ETF)، یک شوک در عرضه را پیش‌بینی می‌کنند. با این حال، این چشم‌انداز همچنان میزان انباشت بالای بیت کوین در صرافی‌ها را در نظر نمی‌گیرد. برآورد می‌شود که بین 1.9 تا 3 میلیون بیت کوین در صرافی‌ها انباشت شده باشد، زیرا با توجه به فعالیت‌های حضانتی صرافی کوین بیس (CoinBase) نمی‌توان نظر دقیقی داد.

حتی اگر ETFهای اسپات بیت کوین هر ماه 2 میلیارد دلار بیت کوین جمع‌آوری کنند، همچنان دست کم 129.2 میلیارد دلار بیت کوین دیگر نیز در صرافی‌ها موجود است. پیش‌بینی قیمت دقیقی که منجر به فروش گسترده بشود دشوار است؛‌ اما ممکن است بیت کوین‌های بیشتری وارد صرافی‌‌ها شوند و برخی از دارندگان ETF، تصمیم‌ بگیرند که پس از کسب مقداری سود، دارایی‌هایشان را بفروشند.

بیت کوین برای اینکه قیمتش را به بالای سطح 70,000 دلار برساند، نیاز به ترکیبی از عوامل مختلف دارد؛ از جمله: کاهش نرخ بهره، بهبود سوددهی استخراج و انباشت قوی در ETFهای بیت کوین.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *