«آموزش» و «مسکن» پرچم داران تورم مهر 1403

«آموزش» و «مسکن» پرچم داران تورم مهر 1403
خلاصه اخبار

اکوایران: آموزش در ماه گذشته بالاترین تورم ماهانه از بین گروه‌‌‌های اصلی را تجربه کرده درحالی که بالاترین تورم نقطه به نقطه گروه‌های اصلی به مسکن تعلق گرفته است.

به گزارش اکوایران، تورم ماهانه آموزش در مهر امسال برابر با 16.8 درصد بوده که در میان گروه‌های اصلی بیشترین افزایش قیمت را نسبت به شهریور تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از نظر تورم نقطه به نقطه، مسکن، آب، برق و گاز بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با مهر سال گذشته داشته و تورمی معادل 40.3 درصد را به ثبت رسانده اند. این درحالی است که تورم نقطه به نقطه آموزش نیز در رتبه دوم قرار گرفته است. علت این امر را می‌توان به شروع سال تحصیلی جدید مرتبط دانست.

در ماه گذشته پایین‌ترین تورم چه به صورت ماهانه چه نقطه به نقطه در گروه‌های اصلی را ارتباطات داشته است.

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، در مهر امسال تورم ماهانه کل کشور معادل 2.7 درصد و تورم نقطه به نقطه کل برابر با 31.6 درصد اعلام شده است.

تورم ماهانه به معنای آن است که یک سبد معین کالا و خدمات نسبت به ماه گذشته چند درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. در مقابل تورم نقطه به نقطه نیز افزایش قیمت همین سبد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

030804

تورم سه گروه اصلی بالاتر از تورم ماهانه کل

همانطور که گفته شد تورم ماهانه کل کشور در مهرماه معادل 2.7 درصد ثبت شده است. سه گروه در ماه گذشته تورمی بیشتر تورم ماهانه کل تجربه کرده‌اند. گروه آموزش، گروه مسکن،آب، برق و گاز و گروه تفریح و فرهنگ تورمی بالاتر از 2.7 درصد داشته اند. گروه آموزش بالاترین تورم ماهانه را به ثبت رسانده است. به طوری که قیمت اقلام این گروه در مقایسه با شهریورماه 16.8 درصد افزایش یافته است. تورم گروه مسکن،آب، برق و گاز و گروه تفریح و فرهنگ نیز به ترتیب 3.4 درصد و 3.3 درصد بوده است.

پایین‌ترین تورم ماهانه نیز به ارتباطات تعلق گرفته است. تورم این گروه در ماه گذشته 1.1 درصد ثبت شده است. در این میان گروه خوراکی و آشامیدنی‌ها و بهداشت و درمان نیز تورمی کمتر از تورم ماهانه کل کشور تجربه کرده‌اند. به طوری که تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 2.3 درصد و بهداشت و درمان 1.3 درصد بوده است.

030804

مسکن، آب، برق و گاز در سکوی اول تورم نقطه‌ای مهرماه

تورم نقطه به نقطه کل کشور در مهرماه سال جاری معادل 31.6 درصد برآورد شده است. تنها دو گروه از میان گروه‌های اصلی تورمی بالاتر از این رقم داشته‌اند. مسکن، آب، برق و گاز به علاوه گروه آموزش تورم نقطه‌ای بالاتری از 31.6 درصد تجربه کرده‌اند. به طوری که تورم مسکن، آب، برق و گاز برابر با 40.3 درصد برآورد شده است. باید گفت در اینجا منظور از تورم مسکن، تورم اجاره مسکن است. همچنین قیمت اقلام آموزشی در مهر امسال نسبت به مهرسال گذشته 34.5 درصد افزایش یافته است.

در مقابل گروه ارتباطات پایین‌ترین تورم نقطه به نقطه را داشته و در مقایسه با مهر سال گذشته افزایشی قیمتی معادل 22 درصد داشته است. گروه خوراکی و آشامیدنی نیز تورم نقطه‌ای برابر 26 درصد و گروه بهداشت و درمان تورمی معادل 27.1 درصد را به ثبت رسانده‌ که کمتر از تورم نقطه به نقطه کل بوده است.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *