نشت مشکلات بورس به بازار پول؟/ چاره تزریق نقدینگی است

نشت مشکلات بورس به بازار پول؟/ چاره تزریق نقدینگی است
خلاصه اخبار

خروج پول حقیقی همچنان از بور ادامه دارد و شاخص کل بورس نیز به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. مشکل بازار چیست؟

بازار سرمایه در آستانه ورود به هفته معاملاتی جدید وضعیتی بحرانی دارد، خروج سرمایه از بورس 9 روز متوالی است که ادامه یافته و سهام در صف‌های فروش قفل هستند. اما در کوتاه‌مدت وضعیت بورس چگونه خواهد شد؟

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس به کمای مطلق فرو رفته است،گفت: متاسفانه پولی در بازار نیست و عدم تزریق پول باعث می شود با اولین فشار شاهد تشکیل صف های فروش در بازار باشیم. این در حالی است که دارایی‌های موازی دلار و سکه یا وجود ریسک های موجود در منطقه افزایش قیمت داشتند، در کنار این مجددا شاهد ثبت نام خودروهای وارداتی هستیم و از این محل هم سود خوبی نصیب سرمایه گذاران این حوزه خواهد شد، سپرده بانکی هم همچنام بازدهی بالای 30 درصد و بدون ریسکی به سپرده گذاران خود میدهد و همه اینها باعث شده بازار سرمایه از سبد سرمایه گذاری مردم خارج شود. این خروج در این شرایط باید دغدغه دولتمردان و سیاستگذاران باشد.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند افت بازار سرمایه فقط خود بازار را دخیل میکند و به سایر بازارها کاری ندارد اما چنین افتی علاوه بر بورس، بازار پول را هم درگیر خواهد کرد و اگر فکری به حال بازار نشود این بحران به شبکه بانکی هم نشت می‌کند. دلیل هم این است که مشتریان اعتباری کارگزاری‌ها الان کال‌مارجین شدند و افت روزافزونی که سبد سهام آنها ایجاد کرده بخشی به دلیل مشتریان اعتباری کارگزاری‌هاست، چرا که نمی‌توانند سهام خود را بفروشند و بدهی خود پرداخت کنند. اگر این وضعیت ادامه‌دار شود عدم تسویه تسهیلات به کارگزاری‌ها هم سرایت می‌کند و بعد از آن شبکه بانکی دچار مشکل می‌شود.

این تحلیلگر گفت: بر اساس آمار موجود بخش زیادی از تسهیلات در شبکه بانکی وجود دارد که به پشتوانه سهام بوده یعنی این تسهیلات را کارگزاری‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری به پشتوانه سهام خود گرفتند و این موضوع مطمئنا دامن بازار پول را خواهد گرفت. امیدواریم فکری به حال این وضع شود و اولین اقدام تزریق پول است. 

خبری‌زاد ادامه داد: تزریق پول مستقیم با حجم بالا به بازار باعث می‌شود تا افرادی که می‌خواهند، از بازار خارج شوند و شناوری بازار در این حجم مقداری کاهش پیدا کند و بعد از آن به تدریج بازار می‌تواند روی پای خود بایستد اما بدون تزریق پول و بدون اینکه مقام ناظر متوجه بحران و ابعاد آن باشد مشکلات بازار هم حل نمی‌شود. امیدوارم فکری عاجل و عملی شود در غیر اینصورت مشکل بورس به بحران بازار سرمایه و پول بدل می‌شود.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *