جمعیت بیش از ۸۴ میلیونی ایران در سال گذشته/ ثبت احوال متولی آمارهای اتباع ایرانی است نه خارجی

جمعیت بیش از ۸۴ میلیونی ایران در سال گذشته/ ثبت احوال متولی آمارهای اتباع ایرانی است نه خارجی
خلاصه اخبار

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال اظهار کرد: جمعیت ایرانیان داخل کشور در سال گذشته، حدود ۸۴ میلیون و ۶۰۰ نفر بوده است.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا ساجدی در رادیو گفت و گو با اشاره به روز ملی آمار و برنامه ریزی گفت: سازمان ثبت احوال یک عضو مهم نظام آماری است و به عنوان مرجع رسمی تولید و انتشار آمار انسانی در کشور شناخته می شود. در این سازمان آمار انسانی از ثبت چهار مولفه جمعیتی مهم ولادت، فوت، ازدواج و طلاق استخراج می شود. لذا آمار به 2 بخش حیاتی و جمعیتی تقسیم می شود.

وی افزود: آمارهای جمعیتی از تجمیع آمارهای حیاتی استخراج می شود که در سالهای گذشته در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت و ضبط شده و در مقاطع مختلف زمانی قابل پردازش و بهره برداری است.

به گفته این مقام مسئول آمارهای جمعیتی در حوزه های برنامه ریزی شهری، مسکن و حمل و نقل، سیاست گذاری های اقتصادی، پیش بینی های نیازهای آینده، آموزش، اشتغال، توسعه پایدار و افزایش جمعیت جوان کشور کاربرد دارد.

ساجدی با بیان اینکه آمار سازمان ثبت احوال به صورت ثبتی مبنا تولید می شود تشریح کرد: آمار به دست آمده براساس فعالیت اداری و رسمی سازمان ثبت احوال استخراج و تولید می شود. لذا آمارهای ثبتی از دقت و صحت بالایی برخوردار است.

به گفته وی، یکی از مولفه های اصلی سازمان ثبت احوال، شماره ملی و کد یونیک است که کلید تبادل و پیوند اطلاعات سازمانها با یکدیگر است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال پیوند بین داده ها را از مسائل پر چالش کشور دانست و اظهار کرد: قوانین بسیاری در زمینه اتصال شماره ملی به مکان وجود دارد اما متاسفانه با چالش موازی کاری در این زمینه مواجه هستیم. سازمان ثبت احوال سالیان سال است که در این زمینه فعالیتهای بسیاری را انجام می دهد اما با تصویب یک مصوبه یک سازمان به صورت موازی در کنار سازمان ثبت احوال قرار می گیرد. لذا با توجه به اهمیت ثبت جمعیت و همچنین ضرورت تولید آمارهای ثبتی مبنا، مضرات و معایب موازی کاری بیش از پیش حس می شود.

وی همچنین یادآور شد: سازمان ثبت احوال متولی آمارهای حیاتی و جمعیتی اتباع ایرانی است و پایگاه مجزایی برای اتباع خارجی وجود ندارد. آمار اتباع توسط سازمان مهاجرت اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *