۸ پروتکل برتر لیکویید استیکینگ بیت کوین در بابیلون؛ فرصت‌‌های جدید درآمدزایی

۸ پروتکل برتر لیکویید استیکینگ بیت کوین در بابیلون؛ فرصت‌‌های جدید درآمدزایی
خلاصه اخبار

بابیلون، یک پلتفرم استیکینگ بیت کوین است که نه‌تنها امکان کسب درآمد از سپرده‌گذاری بیت کوین را فراهم می‌کند؛ بلکه با استفاده از ویژگی‌های امنیتی پادشاه رمزارزها، امنیت زنجیره‌های اثبات سهام را هم متحول کند. محبوبیت این اکوسیستم باعث شده است که پروتکل‌های لیکویید استیکینگ متعددی روی بابیلون ایجاد شوند. به‌لطف این پروتکل‌ها، کاربران می‌توانند …

بابیلون، یک پلتفرم استیکینگ بیت کوین است که نه‌تنها امکان کسب درآمد از سپرده‌گذاری بیت کوین را فراهم می‌کند؛ بلکه با استفاده از ویژگی‌های امنیتی پادشاه رمزارزها، امنیت زنجیره‌های اثبات سهام را هم متحول کند. محبوبیت این اکوسیستم باعث شده است که پروتکل‌های لیکویید استیکینگ متعددی روی بابیلون ایجاد شوند. به‌لطف این پروتکل‌ها، کاربران می‌توانند در ازای سپرده‌گذاری بیت کوین‌های خود، پاداش استیکینگ بگیرند و همزمان به نقدینگی دارایی‌های خود دسترسی داشته باشند. این یعنی دارندگان بیت کوین، به‌ویژه سرمایه‌گذاران خرد می‌توانند مانند کاربران شبکه اثبات سهام از منابع درآمدی بیشتری بهره‌مند می‌شوند. در این مطلب از میهن بلاکچین با 8 پروتکل برتر لیکویید استیکینگ بیت کوین روی بابیلون آشنا می‌شویم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

برترین پروتکل‌های لیکویید استیکینگ بیت کوین در بابیلون

پروتکل‌های لیکویید استیکینگ بیت کوین
منبع: daic.capital

پروتکل بابیلون (Babylon) با هدف افزایش امنیت، تعامل‌پذیری و کاربرد زنجیره‌های اثبات سهام پا به میدان گذاشته است. راه‌اندازی این پروتکل در سه مرحله طراحی شده است که فاز اول مین‌نت استیکینگ بیت کوین بابیلون در 22 آگوست (1 شهریور) شروع‌ به‌ کار کرد. در این فاز سقف سپرده‌گذاری اولیه 1٬000 بیت کوین در 7 بلاک تکمیل شد و در جریان این رویداد کارمزدهای گس شبکه به هزاران ساتوشی بر بایت رسید. پروتکل‌های مختلفی در این فرآیند مشارکت داشتند که در ادامه به برترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. لومبارد (Lombard)

لومبارد (Lombard) یک پروتکل لیکویید ‌استیکینگ بیت کوین در اکوسیستم بابیلون است که در آوریل 2024 (فروردین 1403) راه‌اندازی شده است. این پروتکل در 2 جولای (12 تیر) یک دور تامین مالی را با رهبری پالی‌چین (Poly chain) و مشارکت سرمایه‌گذارانی نظیر فورسایت ونچرز (Foresight Ventures)، اوکی‌اکس ونچرز (OKX Ventures)، روبوت ونچرز (Robot Ventures) و بابیلون برگزار کرد. لومبارد در این دور موفق به جذب 16 میلیون دلار سرمایه شد.

کاربران می‌توانند دارایی‌های بیت کوین‌ خودشان را به پلتفرم لومبارد واریز کنند تا در ازای استیک آن‌ها در بابیلون، سهمی از درآمد حاصل از استیکینگ به دست بیاورند. همچنین، سپرده‌گذاران می‌توانند توکن LBTC را با نسبت 1:1 به وثیقه‌های خود، روی شبکه اتریوم مینت کنند و با سرمایه‌گذاری آن‌ها در برنامه‌های دیفای، مجددا سود به‌دست بیاورند. بابیلون قصد دارد امکان مینت LBTC را در شبکه‌های دیگری مانند سولانا و کازموس فراهم کند تا نقدینگی بیشتری برای دارندگان بیت کوین فراهم شود.

لومبارد برای تضمین امنیت بیت کوین‌های سپرده‌گذاران از مکانیزمی به نام «اتحاد امنیتی» استفاده می‌کند و با پلتفرم مدیریت کلید غیرحضانتی کیوب‌ساینر (CubeSigner) مشارکت دارد.

در تاریخ 21 آگوست (31 مرداد)، یعنی یک روز قبل از آغاز استیکینگ بیت کوین در مین‌نت بابیلون، لومبارد از طریق کاربران واجد شرایط یک تست واریز انجام داد. کاربران می‌توانستند بیت کوین‌های خود را به لومبارد واریز کنند تا بعد از راه‌اندازی استیکینگ بابیلون، این وجوه به نمایندگی از آن‌ها در بابیلون استیک شود. اما به دلیل رقابت شدید در روز استیکینگ، لومبارد از استیک بیت‌کوین‌ها در بابیلون منصرف شد و درعوض کارمزدهای به‌دست آمده را صرف ساخت اکوسیستم کرد.

نسخه بتای عمومی لومبارد از تاریخ 3 سپتامبر (13 شهریور) در دسترس قرار گرفته است. همه کاربران می‌توانند در ازای واریز بیت کوین‌ به این نسخه، توکن‌های LBTC را مینت کنند. طبق داده‌های سایت دون آنالیتیکس، عرضه توکن LBTC از 4400.3958 واحد فراتر رفته و 4٬443 آدرس اقدام به مینت این توکن کرده‌اند.

2. بدراک (Bedrock)

استیکینگ بیت کوین (Bedrock)
منبع: odaily.news

بدراک (Bedrock) یک پروتکل لیکویید استیکینگ است که از چندین دارایی مختلف پشتیبانی می‌کند. این پروتکل توسط شرکت Rock X، ارائه‌دهنده خدمات نود اثبات سهام، راه‌اندازی شده است. بدراک در رویداد تامین مالی 2 می 2024 (13 اردیبهشت) موفق به جذب سرمایه از شرکت‌هایی مانند اوکی‌اکس ونچرز (OKX Ventures)، لانگ‌هش ونچرز (LongHash Ventures) و تری کاما ونچرز (Comma 3 Venture) شد؛ اما میزان سرمایه فاش نشده است. در حال حاضر، بدراک از لیکویید استیکینگ روی زنجیره‌های مختلفی مانند اتریوم (uniETH)، بیت کوین (uniBTC) و آیوتکس (uniIOTX) پشتیبانی می‌کند.

بدراک از استیک رپد بیت کوین (wBTC) در پلتفرم بابیلون پشتیبانی می‌کند و دو گزینه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد:

  • استیکینگ نیابتی (Proxy staking): در این حالت، کاربران توکن‌های رپد بیت کوین را روی اتریوم استیک می‌کنند و سپس یک شخص ثالث همان مقدار بیت کوین را در بابیلون استیک می‌کند.
  • استیکینگ تبدیلی (Conversion staking): در این روش، کاربران می‌توانند با یک کلیک رپد بیت کوین‌های خودشان را به بیت کوین تبدیل کنند و سپس آن‌ها را مستقیما در بابیلون استیک کنند.

درآمد حاصل از استیکینگ به‌صورت uniBTC محاسبه می‌شود. درحال‌حاضر، بدراک علاوه بر رپد بیت کوین از استیک توکن FBTC هم پشتیبانی می‌کند.

بدراک برای تامین امنیت سرمایه کاربران با پلتفرم‌های حضانتی شخص ثالث همکاری می‌کند تا حق سپرده‌گذاری از حق انتقال جدا شود. همچنین برای اطمینان از صحت فرآیندها، از شرکت‌های ثالث برای تاییدیه‌های خارجی کمک می‌گیرد.

در فاز اول استیک بیت کوین در بابیلون، بدراک برترین پروتکل بوده است؛ چراکه بیش از 297.8 واحد بیت کوین را وثیقه‌گذاری کرده و حدود 30٪ از کل مشارکت‌ها را به خود اختصاص داده است. تاکنون بیش از 501 واحد uniBTC مینت شده است. در‌صورتی که تعداد بیت‌کوین‌های استیک‌شده به 800 واحد برسد، یک استخر پاداش ویژه برای کاربران فعال می‌شود.

3. پامپ بی‌تی‌سی (PumpBTC)

پامپ بی‌تی‌سی (PumpBTC) یکی دیگر از پروتکل‌های لیکویید استیکینگ در اکوسیستم بابیلون است. این پروژه در سال 2024 راه‌اندازی شد و هنوز اطلاعاتی در مورد تامین مالی عمومی آن وجود ندارد.

در حال‌ حاضر، کاربران می‌توانند دارایی‌های بیت کوینی مانند WBTC ،BTCB و FBTC را سپرده‌گذاری کنند و با نسبت 1:1 توکن pumpBTC بگیرند. سپس شرکت‌های ثالث مانند Cobo و Coincover که شرکای پامپ‌ بی‌تی‌سی هستند، معادل دارایی‌های سپرده‌گذاری‌شده را در بابیلون استیک می‌کنند تا برای کاربران درآمدزایی کنند. پاداش کاربران در قالب pumpBTC محاسبه و پرداخت می‌شود.

این پروژه طرح‌های تشویقی را در دو بخش سیستم امتیازی و حالت تیمی برای کاربران در نظر گرفته است. هر کاربر می‌تواند با نگهداری pumpBTC امتیاز کسب کند. در حالت تیمی نیز کاربر باید با سپرده‌گذاری حداقل 0.02 بیت کوین عنوان کاپیتان را کسب کند و سپس با دعوت دیگران تیم تشکیل دهد. برای اعضای تیم، آستانه حداقلی برای سپرده‌گذاری مشخص نشده است و کاربران می‌توانند با هر مقداری به تیم بپیوندند.

پامپ بی‌تی‌سی در فاز اول استیکینگ بابیلون موفق شد 118.4288 واحد بیت کوین را استیک کند که 11.8٪ از کل وجوه سپرده‌ شده بود. طبق داده‌های دون آنالیتیکس، عرضه کل پامپ بی‌تی‌سی 349.31480504 واحد است و 2٬333 آدرس در فرایند استیکینگ مشارکت کرده‌اند.

4. لورنزو پروتکل (Lorenzo Protocol)

پروتکل Lorenzo
منبع: odaily.news

لورنزو (Lorenzo) به‌عنوان لایه مالی نقدینگی بیت کوین روی پلتفرم بابیلون فعالیت می‌کند. این پروژه در تاریخ 4 اکتبر 2022 (13 مهر) یک مرحله تامین مالی را با مشارکت بایننس لبز برگزار کرده است؛ اما مبلغ سرمایه‌ فاش نشده است.

لورنزو برای اصل و سود دارایی‌ها به‌طور جداگانه، توکن‌های لیکویید استیکینگ (LST) را منتشر می‌کند. کاربران با سپرده‌گذاری ارزهایی مانند BTC یا BTCB در ازای اصل سرمایه خود توکن stBTC و برای پاداش استیکینگ، توکن دیگری به نام «توکن انباشت سود» (YAT) را دریافت می‌کنند. سپرده‌گذاران علاوه‌ بر درآمد حاصل از استیکینگ در بابیلون، امتیازات سپرده‌گذاری در لورنزو را هم به‌دست می‌آورند.

لورنزو برای مدیریت انتشار و تسویه مشتقات لیکویید استیکینگ از مکانیسمی به‌نام «استیکینگ ایجنت» (Staking Agent) استفاده می‌کند. این ایجنت‌ها مسئول سپرده‌گذاری بیت کوین کاربران در بابیلون هستند و با ارائه گواهی سپرده‌گذاری به لورنزو، توکن‌های stBTC و YAT را برای آن‌ها صادر می‌کنند. اگرچه قرار بود که استیکینگ ایجنت متشکل از گروهی از موسسات قابل‌اعتماد در حوزه بیت کوین و غول‌های مالی سنتی باشد؛ اما فعلا لورنزو تنها نماینده استیکینگ است.

لورنزو در فاز اول استیکینگ مین‌نت بابیلون 129.36 واحد بیت کوین معادل 12.9٪ از مجموع سپرده‌ها را استیک کرده است. این پروژه، پیش‌سپرده‌‌گذاری بابیلون برای فاز دوم (Cap 2) را آغاز کرده و مجموع بیت‌کوین‌های استیک‌شده در فاز 1 و 2 از 507 واحد بیت کوین فراتر رفته است.

5. سالو پروتکل (Solv Protocol)

سالو (Solv) یک پروتکل غیرمتمرکز برای ذخیره بیت کوین است. این پروتکل به کاربران اجازه می‌دهد وثیقه‌های خودشان را از شبکه‌های مختلف مانند اتریوم، بایننس اسمارت چین، آربیتروم و بیت کوین به یک دارایی سودده به‌نام solvBTC تبدیل کنند. هدف اصلی سالو، یکپارچه‌سازی نقدینگی بیت کوین در زنجیره‌های مختلف است. این پروتکل تاکنون بیش از 11 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است که سرمایه‌گذاران اصلی آن شامل بایننس لبز، بلاکچین کپیتال و IOSG Ventures می‌شوند.

سالو پروتکل در ماه جولای (تیرماه) اعلام کرد با همکاری بابیلون، توکن لیکویید استیکینگ solvBTC.BBN را عرضه می‌کند. دارندگان بیت‌ کوین‌های توکنیزه‌شده روی شبکه‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین، آربیتروم و مرلین می‌توانند با مینت توکن solvBTC.BBN در استیکینگ بابیلون شرکت کنند و پاداش‌های امتیازی بگیرند.

پروتکل Solv برای تضمین امنیت بیت کوین‌های کاربران با یک سرویس حضانت دارایی‌های کریپتویی به نام Ceffu همکاری می‌کند.

سالو در فاز اول استیکینگ مین‌نت بابیلون موفق به سپرده‌گذاری 250 واحد بیت کوین شد که معادل 25٪ از کل سپرده‌ها است. این پروتکل در فرآیند استیکینگ، تمام هزینه‌های گس کاربران را متقبل شد. طبق داده‌های موجود بیش از 3٬230 واحد solvBTC.BBN مینت شده است.

6. پی‌استیک فایننس (pSTAKE Finance)

پی‌استیک (pSTAKE) یکی دیگر از پروتکل‌های لیکویید استیکینگ است که نسبت به سایر موارد قدمت بیشتری دارد. این پروژه تاکنون با مشارکت سرمایه‌گذارانی مانند بایننس لبز، گلکسی دیجیتال و دی‌فایننس کپیتال بیش از 20 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

پی‌استیک در تاریخ 29 جولای (8 مرداد) یک برنامه‌ تعهد نقدینگی بیت کوین با محدودیت 50 واحد BTC را در بابیلون راه‌اندازی کرد. طبق توضیحات پروژه، کاربران تا قبل از راه‌اندازی توکن‌ لیکویید استیکینگ yBTC پاداش‌های امتیازی دریافت می‌کنند.

پروتکل pSTAKE از 27 آگوست (6 شهریور) پیش‌سپرده‌گذاری فاز دوم استیکینگ بابیلون را آغاز کرده و سقف بیت کوین‌های واریزی را به 150 واحد افزایش داده است. حداقل میزان سپرده‌گذاری در pSTAKE نیز 0.005 واحد BTC اعلام شده است. این پروژه برای تامین امنیت دارایی‌های کاربران با سرویس حضانتی شخص ثالث Cobo همکاری می‌کند.

پی‌استیک در فاز اول استیکینگ مین‌نت بابیلون موفق به سپرده‌گذاری 10 واحد بیت کوین شد که معادل از کل وثیقه‌ها است. در حال حاضر، مجموع بیت کوین‌های استیک‌شده در پی‌استیک 101 واحد است.

7. چاکرا (Chakra)

پروتکل لیکویید استیکینگ بیت کوین (Chakra)
منبع: mirror.xyz

چاکرا (Chakra) یک پروتکل ری‌استیکینگ مبتنی بر دانش صفر (ZK Proof) و شبکه تسویه ماژولار بیت کوین است. این پروژه در تاریخ 26 آوریل (7 اردیبهشت 1403) یک مرحله تامین مالی را با مشارکت سرمایه‌گذارانی مانند ABCDE Capital ،Bixin Ventures و StarkWare برگزار کرد؛ اما میزان دقیق سرمایه‌گذاری فاش نشده است.

چاکرا یک استخر استیکینگ بیت کوین برای پلتفرم بابیلون راه‌اندازی کرده که با مین‌نت آن همگام است. کاربران می‌توانند بیت کوین‌های خودشان را در این استخر سپرده‌گذاری کنند و به‌طور مستقیم به بابیلون منتقل شوند. سپرده‌گذاران علاوه‌بر پاداش‌های استیکینگ بابیلون، پاداش‌های امتیازی چاکرا (Chakra Prana) را نیز به‌دست می‌آورند.

بیت‌کوین‌های استیک شده توسط کاربران در یک کیف پول چند امضایی نگهداری می‌شود. برای اطمینان از امنیت دارایی‌های کاربران، این کیف پول به‌صورت مشترک توسط چارکرا و نهادهای شخص ثالث دیگری مانند Cobo مدیریت می‌شود.

چاکرا بیت کوین‌هایی را که در فاز اول استیکینگ بیت کوین به‌دست آورده، هنوز به بابیلون نسپرده است. طبق داده‌های رسمی، مجموع بیت کوین‌های استیک‌شده در چاکرا 25.75984 واحد است.

8. سَت‌لیر (SatLayer)

ست‌لیر (SatLayer) یک پلتفرم ری‌استیکینگ در بابیلون است. این پلتفرم قصد دارد در قالب «خدمات تایید بیت کوین» (Bitcoin Verification Service) یا همان BVS از بیت کوین به‌عنوان یک لایه جهانی برای محافظت از هر نوع برنامه غیرمتمرکز یا پروتکل استفاده کند. ست‌لیر در تاریخ 22 آگوست (1 شهریور) یک مرحله تامین مالی پیش‌بذری (Pre-seed round) را به ارزش 8 میلیون دلار تکمیل کرد. این دور از سرمایه‌گذاری به رهبری شرکت‌های Hack VC و Castle Island Ventures و مشارکت OKX Ventures ،Mirana Ventures و Amber Group برگزار شد.

ست‌لیر، بیت کوین‌های استیک‌شده را به پلتفرم بابیلون منتقل نمی‌کند؛ بلکه شرایط کسب سود را برای مشتقات لیکویید استیکینگ موجود در بابیلون فراهم می‌کند. در واقع، کاربران می‌توانند بیت کوین‌های توکنیزه‌ (مانند wBTC) و انواع تعهدات نقدینگی بیت کوین (مانند LBTC ،pumpBTC و SolvBTC) در اکوسیستم بابیلون را به پلتفرم ست‌لیر واریز کنند و در ازای آن‌ها سود بگیرند. در حال‌ حاضر، پاداش‌های کاربران به‌صورت امتیازی محاسبه می‌شود.

ست‌لیر اولین فصل سپرده‌گذاری را از تاریخ 23 آگوست به مدت دو هفته اجرا کرد. در حال حاضر، مقدار بیت کوین‌های وثیقه‌شده در این پروتکل به 132.54 واحد بیت کوین رسیده است که بیش از 75٪ آن‌ها در قالب uniBTC است.

پروتکل تعداد بیت کوین‌های وثیقه شده در بابیلون توکن لیکویید استیکینگ تعداد LSTها
Bedrock 297.8 uniBTC 501
Solv Protocol 250 solvBTC.BBN 3230
Lorenzo Protocol 129.36 stBTC YAT 507
PumpBTC 118.4288 pumpBTC 349.3
pSTAKE Finance 10 yBTC 101
Lombard 0 LBTC 4400.3958
Chakra 0 25.75984
SatLayer 132.54

منابع و ارجاعات

  • لومبارد فایننس (Lombard.Finance )
  • بدراک (Bedrock )
  • سایت پامپ بی‌تی‌سی (PumpBTC )
  • لورنزو پروتکل (Lorenzo Protocol )
  • سالو پروتکل (Solv Protocol )
  • پی‌استیک فایننس (pSTAKE Finance )
  • چاکرا (Chakra )
  • ست‌لیر (SatLayer )

جمع‌بندی

بابیلون یک پلتفرم استیکینگ بیت‌کوین است که شبکه اصلی استیکینگ آن در سه فاز راه‌اندازی می‌شود. در فاز اول، پروتکل‌های مختلفی مشارکت داشتند که در این مطلب به بهترین آن‌ها مانند Lombard ،Bedrock ،PumpBTC Lorenzo ،Solv ،pSTAKE Finance ،Chakra و SatLayer اشاره کردیم. این پروتکل‌ها به کاربران اجازه می‌دهند با شرکت در فرآیند استیکینگ بابیلون، همزمان پاداش استیک بیت کوین را به‌دست بیاورند و به نقدینگی دارایی‌های خود دسترسی داشته باشند. شما چه پروتکل‌های دیگری را برای لیکویید استیکینگ بیت کوین پیشنهاد می‌دهید؟ پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *