بریکس،سازمانی برای مقابله با سلطه غرب بر سیاست و اقتصاد دنیا

بریکس،سازمانی برای مقابله با سلطه غرب بر سیاست و اقتصاد دنیا
خلاصه اخبار

بریکس با افزایش اعضا و توسعه خود به دنبال تقویت یک دنیای چند قطبی و کاهش تسلط آمریکا و متحدان آن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اویل پرایس، رهبران چین، روسیه، هند و سایر کشورهای عضو بریکس در روز سه شنبه در کازان روسیه برای اولین اجلاس سالیانه از زمان توسعه بزرگ این گروه در سال گذشته دور هم جمع شدند. این گروه در ماه اوت 2023 تصمیم گرفت از 6 کشور برای پیوستن به آن دعوت کند. 4 کشور مصر، اتیوپی، ایران و امارات رسماً از ژانویه سال جاری میلادی به بریکس پیوستند. آرژانتین این پیشنهاد را رد کرد و عربستان هنوز در حال بررسی است.
هدف از گسترش بریکس فراتر از اعضای سازنده آن یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، تقویت تاثیر آن به عنوان یک نیروی اقتصادی و سیاسی است که می‌توانند متعادل‌کننده گروه 7 و موسسات دیگر با رهبری غرب باشد.
بریکس به دنبال تقویت یک دنیای چند قطبی و کاهش تسلط آمریکا و متحدان آن است.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی در یک کنفرانس خبری در سال گذشته میلادی در مورد توسعه بریکس گفت این گروه نیازها و نگرانی‌های مردم جهان جنوب را مورد توجه قرار می‌دهد که شامل نیاز به رشد اقتصادی، توسعه پایدار و اصلاح سیستم‌های چند وجهی می‌شود.
گروه توسعه یافته بریکس در حال حاضر 45 درصد از جمعیت دنیا و 35 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را بر اساس برابری قدرت خرید در بر می‌گیرد.
کل تولید نفت گروه بریکس با اضافه شدن ایران و امارات حدود 50 درصد افزایش یافته و تقریباً 30 درصد از کل تولید نفت دنیا را شامل می‌شود.
از نظر صادرات، سهم این گروه هنوز کوچک است. 9 عضو گروه بریکس در سال گذشته میلادی تنها 22 از کل صادرات کالای دنیا را در اختیار داشتند. دو سوم صادرات این گروه مربوط به چین می‌شود.
طبق گفته رئیس جمهور آفریقای جنوبی، بریکس یک همکاری برابر از کشورهایی است که دیدگاه‌های متفاوت دارند اما به دنبال دنیایی بهتر هستند. اما به نظر می‌رسد چین نقش بسیار بزرگ‌تری هم از نظر قدرت اقتصادی و هم قدرت سیاسی در این گروه دارد.

منبع: تسنیم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *