ارتقای ورج (Verge) اجرای نودهای اتریوم روی «گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند» را فراهم می‌کند

ارتقای ورج (Verge) اجرای نودهای اتریوم روی «گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند» را فراهم می‌کند
خلاصه اخبار

ارتقای بعدی اتریوم (Ethereum)، با نام «ورج» (The Verge) قرار است به طور قابل توجهی نیازهای سخت‌افزاری را کاهش دهد و امکان اجرای نودها را روی دستگاه‌های روزمره مانند گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند فراهم کند. به گزارش میهن بلاکچین، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، اعلام کرده است این ارتقا با هدف افزایش امنیت و …

ارتقای بعدی اتریوم (Ethereum) ، با نام «ورج» (The Verge) قرار است به طور قابل توجهی نیازهای سخت‌افزاری را کاهش دهد و امکان اجرای نود ها را روی دستگاه‌های روزمره مانند گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند فراهم کند.

به گزارش میهن بلاکچین، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، اعلام کرده است این ارتقا با هدف افزایش امنیت و دسترسی اتریوم طراحی شده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا نودهای این شبکه را بر دستگاه‌های هوشمند کوچک اجرا کنند. «ورج» با استفاده از روش جدیدی به نام «تایید بدون حالت» (Stateless Verification)، نیازهای سخت‌افزاری را کاهش داده و به نودها اجازه می‌دهد بدون ذخیره حجم زیادی از داده‌ها، بلاک‌ها را در بلاکچین تایید کنند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

روش تایید بدون حالت (Stateless Verification)

یکی از چالش‌های اتریوم، حجم رو به افزایش داده‌هایی است که برای اجرای نود لازم است. تحقیقات شرکت پارادایم (Paradigm) نشان می‌دهد در حال حاضر برای اجرای یک نود به صدها گیگابایت داده نیاز است.

بوترین می‌گوید که ارتقا «ورج» با معرفی روش «تایید بدون حالت»، تایید کامل زنجیره را به‌حدی مقرون به صرفه می‌کند که کیف پول‌های مبتنی بر موبایل، مرورگر و حتی ساعت‌های هوشمند به صورت پیش‌فرض قادر به اجرای نودها خواهند بود.

در راستای این امر، دیگر نیازی به ذخیره‌سازی کل بلاکچین توسط نودهای اتریوم وجود نخواهد داشت و این موضوع موانع فنی را برای کاربران، از جمله کسانی که به صورت انفرادی (Solo Staking) فعالیت می‌کنند، کاهش می‌دهد.

درخت‌ ورکل (Verkle Tree) و استدلال شفاف مقیاس‌پذیر دانش (STARK)

در پستی که بوترین منتشر کرد، به این نکته اشاره شد که در ابتدا تمرکز «ورج» بر پیاده‌سازی درخت‌های ورکل (Verkle Trees) بود. این ساختار رمزنگاری به گونه‌ای طراحی شده است که حجم اثبات‌ها را کاهش داده و تایید بدون حالت را ممکن سازد.

با این حال، بوترین نگرانی‌هایی را در مورد آسیب‌پذیری درخت‌های ورکل در برابر رایانه‌های کوانتومی مطرح کرد و گفت:

درخت‌های ورکل در برابر رایانه‌های کوانتومی آسیب‌پذیر هستند و اگر بخواهیم درخت‌ مرکل پتریشیا (Merkle Patricia Tree) با تابع هش KECCAK را با درخت‌های ورکل جایگزین کنیم، بعداً مجبور خواهیم شد که این درختان را هم مجدداً جایگزین کنیم.

توسعه‌دهندگان، همچنین در حال بررسی استفاده از درخت‌های هش باینری مبتنی بر STARK هستند که چشم‌انداز امنیت و مقیاس‌پذیری بهتری در برابر تهدیدات کوانتومی فراهم می‌کنند.

نمودار مقایسه درخت‌های ورکل و جایگزین‌های STARK - منبع: Vitalik Buterin
نمودار مقایسه درخت‌های ورکل و جایگزین‌های STARK – منبع: Vitalik Buterin

ورج با معرفی درختان Verkle بر آسان‌تر کردن تایید بلوک تمرکز می‌کند که میزان داده‌های مورد نیاز برای اعتبارسنجی‌ها برای ذخیره و پردازش را کاهش می‌دهد. این ارتقا همچنین با هدف ادغام کامل اثبات‌های دانش صفر (مانند zkSNARKs و zkSTARKs) ساخته شده و اتریوم را برای شرکت‌کنندگان جدید امن‌تر و در دسترس‌تر می‌کند.

گس چندبعدی و استیکینگ انفرادی

«ورج» همچنین شامل تغییراتی در سیستم هزینه تراکنش یا همان گس اتریوم بر اساس پروپوزال بهبود اتریوم (EIP-4762) در راستای تایید بدون حالت است.

این تغییرات هزینه‌ تراکنش را برای عملیات‌های رمزنگاری سنگین تنظیم می‌کند تا امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه تضمین شود؛ بوترین این مفهوم را «گس چندبعدی (Multidimensional Gas)» می‌نامد.

نمودار مبادلات بین داده‌ها، محاسبات و محدودیت گس بلاکچین - منبع: Vitalik Buterin
نمودار مبادلات بین داده‌ها، محاسبات و محدودیت گس بلاکچین – منبع: Vitalik Buterin

این ایده جدید، هزینه‌ تراکنش برای داده‌های تماس، محاسبات و دسترسی‌ به وضعیت را به صورت جداگانه تنظیم می‌کند تا منابع اتریوم بهتر مدیریت شوند و تمرکز ارتقا بر کاهش نیازهای سخت‌افزاری حفظ شود.

با این تغییرات و امکان اجرای نودها بر دستگاه‌های کوچک‌تر، بوترین قصد دارد استیکینگ انفرادی را قابل دسترس‌تر و عملی‌تر کند.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *