رسانه مصری: تحولات منطقه روابط تهران-قاهره را تقویت کرده است

رسانه مصری: تحولات منطقه روابط تهران-قاهره را تقویت کرده است
خلاصه اخبار

رسانه مصری از تأثیرات مثبت تحولات منطقه روی روابط ایران و مصر و نزدیک‌تر شدن روابط ۲ کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در برنامه سفرهای منطقه‌ای خود، به قاهره، پایتخت مصر سفر کرد.

در جریان سفر وزیر امور خارجه ایران به مصر، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رایزنی عراقچی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت : «دکتر عراقچی گفت‌وگوی بسیار مفیدی با رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی راجع به تحولات منطقه داشتند.»

اکنون، با گذشت یک هفته از این دیدار و دیدار اخیر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور ایران با همتای مصری خود در حاشیه شانزدهمین اجلاس بریکس در کازان روسیه، توجه رسانه‌های مصری بر روابط تهران و قاهره متمرکز شده است.

رسانه مصری: تحولات منطقه روابط تهران-قاهره را تقویت کرده است
دیدار عراقچی با السیسی

ایران پیام هشدار به آمریکا ارسال کرد

روزنامه «الاهرام» در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرده، نوشته است: «تحولات منطقه‌ای در حال تقویت و تعمیق روابط بین ایران و مصر است.»

این رسانه مصری به نقل از «محمد حجازی» معاون پیشین وزارت امور خارجه مصر افزود: «همزمان با انتظار کشیدن دنیا بر تهدیدات اسرائیل علیه ایران، هدف سفر وزیر امور خارجه ایران به مصر، ارسال پیامی آشکار به دولت آمریکا پیرامون عواقب سنگین هرگونه اقدام اسرائیل علیه ایران بود.»

ایران 10 مهر (اول اکتبر) طی عملیات «وعده صادق 2» به اقدامات متجاوزانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور و به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس در تهران که از سوی ایران نقض حاکمیت ملی ایران و تروریسم برون‌مرزی تلقی شده بود، ‌ ترور و به شهادت رساندن «سید حسن نصرالله» دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان و سردار «عباس نیلفروشان» مشاور ارشد نظامی ایران در لبنان طی حملات به جنوب این کشور، پاسخ داد.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که در صورت هرگونه اقدام متجاوزانه دیگری از سوی رژیم صهیونیستی و متحدان آن علیه ایران، زیرساخت‌های این رژیم و منافع متحدانش در منطقه هدف مشروع حملات نظامی ایران قرار خواهد گرفت.

الاهرام نیز در وصف عملیات وعده صادق 2، آن را «تلافی اقدامات تنش‌آمیز اسرائیل» توصیف کرد و به نقل از یک دیپلمات ارشد مصری که هویت آن فاش نشده است، نوشت: «تحولات منطقه‌ای، از جمله جنگ در غزه و لبنان، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بهبود روابط قطر، عربستان سعودی و امارات و عادی‌سازی روابط بین تهران و ریاض، همگی درحال نزدیک‌تر کردن روابط ایران و مصر هستند.»

رسانه مصری: تحولات منطقه روابط تهران-قاهره را تقویت کرده است
دیدار پزشکیان و السیسی در حاشیه نشست بریکس در کازان روسیه

مصر خواستار همکاری با شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است

این دیپلمات افزود: «تنش‌زدایی از منطقه خلیج فارس و عادی‌سازی روابط بین ایران و عربستان، همگی به شکل‌گرفتن فضایی مناسب برای عادی‌سازی روابط مصر و ایران انجامیده است.»

رسانه مصری در ادامه مطلب خود با اشاره به سفر عراقچی به مصر و دیدار خود با رئیس‌جمهور این کشور، به نقل از حجازی نوشت: «دیدار عراقچی با السیسی و سفر او به مصر، همگی نشان دهنده خواست قاهره برای همکاری با شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.»

الاهرام افزود: «سفر وزیر امور خارجه ایران به مصر، اولین سفر یک مقام ایرانی ارشد به مصر در یک دهه اخیر بود.»

این رسانه مصری به نقل از دیپلمات ارشد این کشور افزود: «سفر منطقه‌ای عراقچی، نشان‌دهنده خواست تهران برای شفاف سازی موقعیت خود و عدم خواست ایران برای تبدیل شدن به هرگونه بهانه برای تشدید تنش‌ها در منطقه توسط اسرائیل است.»

به گفته حجازی، سفر عراقچی به مصر، به تهران «اجازه داد تا دیدگاه‌های پشت اقدامات دیپلماتیک خود، از جمله اجرای قطعنامه 1701 در لبنان را تشریح کند.»

رسانه مصری: تحولات منطقه روابط تهران-قاهره را تقویت کرده است
در حاشیه دیدار وزیر خارجه مصر با سرپرست وزارت خارجه ایران در مرداد ماه

روابط ایران و مصر رو به بهبودی است

الاهرام در ادامه عنوان کرد که در سال‌های اخیر، روابط ایران و مصر به‌طور فزاینده‌ای رو به بهبودی بوده است.

به باور این رسانه مصری، بهبودی روابط 2 کشور از زمانی آغاز شد که السیسی و شهید «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی در بغداد در اوت 2021 با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

پس از آن جلساتی بین مقامات اطلاعاتی مصر و ایران در نوامبر 2022 انجام شد. جلساتی بین سازمان‌های اطلاعاتی هر 2 کشور نیز ادامه داشت. دیدار السیسی با شهید «آیت‌الله ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور فقید ایران در ریاض در حاشیه اجلاس فوق‌العاده عربی-اسلامی به میزبانی عربستان سعودی نیز به بهبودی روابط 2 کشور کمک بسیاری کرده است.

طبق گزارش این رسانه مصری، از آن زمان، تماس‌های تلفنی در سطح ریاست‌جمهوری و وزیران بین 2 کشور چند برابر و بر وضعیت غزه و ترس از تشدید تنش‌ها در منطقه متمرکز شده است.

الاهرام در پایان گزارش کرد که علاوه بر این تماس‌ها، وزیر امور خارجه مصر در ماه ژوئیه برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید ایران به تهران سفر کرد.

در ماه سپتامبر، او با عراقچی در نیویورک در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کرد و آن‌ها در مورد وضعیت وخیم غزه، کرانه باختری و لبنان گفت‌وگو کردند.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *