ایران و ترکمنستان جشنواره گردشگری برگزار کردند

ایران و ترکمنستان جشنواره گردشگری برگزار کردند
خلاصه اخبار

دومین جشنواره مشترک گردشگری ایران و ترکمنستان در آکادمی هنری شهر عشق‌آباد با هدف نزدیکی مردم دو کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دومین جشنواره مشترک گردشگری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با حضور آکینیاز جومایویچ آقامرادف؛ معاون گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان، علی مجتبی روزبهانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، نویدرسولی، رایزنی فرهنگی، دیپلمات‌های کشورهای مختلف و نمایندگان 23 شرکت‌ گردشگری و صنایع دستی دو کشور ایران و ترکمنستان، در محل سالن نمایشگاهی آکادمی هنری شهر عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان آغاز شد.

گسترش روابط گردشگری با کشورهای همسایه هدف اصلی ترکمنستان است

آکینیاز جومایویچ آقامرادف، مقام گردشگری ترکمنستان در سخنانی با ابراز خرسندی از برگزاری دومین جشنواره مشترک گردشگری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، گفت: با مدیریت رئیس جمهوری ترکمنستان بخش گردشگری روزبه‌روز رشد و توسعه پیدا می‌کند، زیرا حوزه گردشگری در هر کشوری نشانگر رشد اقتصادی آن است و در کشور ما نیز برای رشد حوزه گردشگری فعالیت‌های زیادی صورت می‌گیرد. در حال حاضر تعداد جهانگردان خارجی که تمایل به بازدید از بناهای یادبود تاریخی چون قلعه نساء، دهستان، کهنه اورگنج، مرو باستان و… دارند، روز به روز در حال افزایش است.

او با اشاره به اینکه ترکمنستان به عنوان کشوری در مسیر جاده بزرگ ابریشم افزود: از دیرباز، ترکمنستان، «چهار راه 7 جاده جهان» نام داشته و مرکز جاده بزرگ ابریشم بوده است که غرب و شرق را به هم متصل می‌کرد. تبلیغ امکانات گردشگری ترکمنستان در کشورهای جهان، جلب توجه گردشگران خارجی، گسترش روابط گردشگری با کشورهای همسایه هدف اصلی ما است. این نیز در آینده به توسعه روابط گردشگری، کمک بسزایی خواهد کرد.

معاون گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان گفت: برگزاری مراسمی از این دست در سطح بین‌المللی در حوزه گردشگری موجب می‌شود شرکت‌کنندگان با دیگر کشورهای جهان به تبادل تجربه بپردازند و همکاری‌های خوبی را آغاز کند.

جشنواره گردشگری ترکمنستان و ایران برگزار شد

همکاری‌های ترکمنستان و ایران رو به رشد است

علی مجتبی روزبهانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با اشاره به چندوجهی بودن گردشگری گفت: صنعت گردشگری یک مقوله چند وجهی است که هم می‌توان از دید فرهنگی و اجتماعی به آن نگاه کرد که موجب تبادل فرهنگی و آشنایی بین فرهنگ‌ها می‌شود و هم از سویی دیگر، وجه اقتصادی آن نیز برجسته است که تبادلات اقتصادی بین کشورها را افزایش می‌دهد و آن را به صنعتی اقتصادی و ارزآور تبدیل می‌کند که در تعبیری، اقتصاد دانان از آن نیز به عنوان صادرات نامرئی نام می‌برند.

او با اشاره به اینکه صنعت گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان است، اظهار کرد: براساس آمار سازمان جهانی گردشگری، سالانه بیش از یک و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان، سفرهای بین‌المللی دارند و درآمد این صنعت نیز حدود دو تریلیون دلار برآورد می‌شود. در حال حاضر جایگاه صنعت گردشگری به سطحی رسیده است که از آن به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان نام می‌برند به طوری که گفته می‌شود از هر 10 شغل جهان، یک شغل مربوط به گردشگری است.

روزبهانی با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از مقاصد گردشگران حوزه فرهنگ، تاریخ و طبیعت و جاذبه‌های قومی و اجتماعی است، گفت: گردشگری در ایران نیز یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنایع اقتصادی کشور است که تاثیر مهمی بر اقتصاد، فرهنگ و توسعه اجتماعی دارد.

سفیر ایران در عشق‌آباد در ادامه برای آشنایی بیشتر دست‌اندرکاران حوزه گردشگری و توسعه همکاری‌های گردشگری فی مابین دو کشور به روابط دوجانبه ایران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در طول سال‌های اخیر و به ویژه یک‌سال گذشته از روند رو به رشدی در حوزه همکاری‌های فرهنگی و به ویژه گردشگری برخوردار بوده‌اند که این رشد همکاری‌ها را می‌توان در تبادلات مردمی بین دو کشور و سفر شهروندان ترکمنی به ایران و برگزاری مناسبت‌ها و جشنواره‌های مختلف گردشگری، هنری و برنامه‌های نوروز و روزهای فرهنگی دو کشور مشاهده کرد.

جشنواره گردشگری ترکمنستان و ایران برگزار شد

ایران را با تخت جمشید می‌شناسند و ترکمنستان را با مرو و مهمان‌نوازی

ارسلان خولجانف، مدیر گردشگری دانشگاه فرهنگ ترکمنستان نیز با اشاره به تاریخ و سنت‌های مشترک بین دو کشور گفت: فرهنگ در دوره‌های مختلف پل ارتباطی بین مردم بوده است. ترکمنستان و ایران تاریخ ‌دیرینه‌ای دارند. مردم دو کشور همواره در فرهنگ و هنر، زبان و تاریخ به تبادل دانش می‌پرداختند.

او اظهار کرد: برگزاری مناسبت‌های فرهنگی، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلف در بسط و گسترش روابط بین کشورهای ما نقش مهمی را ایفا می‌کند. جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در زمینه حفظ میراث فرهنگی همکاری فعالی دارند. این همکاری مشترک در زمینه مبادلات فرهنگی شامل برگزاری نمایشگاه‌هایی می‌شود که نشان از تاریخ و سنت‌های مشترک بین دو کشور دارد.

ارسلان خولجانف با اشاره به برخی جاذبه‌های گردشگری دو کشور افزود: برای رشد و توسعه در حوزه گردشگری امکانات خوبی در دو کشور، ایجاد شده است. کشور ترکمنستان با بناهای تاریخی چون نساء، کهنه اورگنج، مرو باستان، جاذبه‌های طبیعی و میهمان‌نوازی معروف است. ایران با تخت جمشید، شهر اصفهان و ارزش‌های فرهنگی فراوانش در کل جهان اشتهار دارد. برنامه‌های مشترک گردشگری ‌می‌تواند نه تنها توجه گردشگران محلی که جهانگردان خارجی را جلب کند و به توسعه روابط اقتصادی و تبادلات فرهنگی کمک زیادی کند.

مدیر گردشگری دانشگاه فرهنگ ترکمنستان با اشاره به همکاری‌های فرهنگی و گردشگری بین دو کشور بر اساس تاریخ و آداب و رسوم مشترک و گام‌های مهمی که در گسترش دوستی و همکاری بین ترکمنستان و ایران برداشته شده است، سخنان خود را به پایان رساند.

امیدواریم دو ملت همسایه و خویشاوند ایران و ترکمنستان بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شوند

نوید رسولی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان گفت: گردشگری در حال حاضر یکی از مهمترین صنایع در جهان است که بسیاری از کشورها به خاطر اهمیتی که از نظر اقتصادی و اجتماعی دارد روز به روز به آن بیشتر توجه می‌کنند. به عبارت دیگر صنعت گردشگری بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی شناخته شده است، به طوری که بر اساس آمار و ارقام اعلام شده، بالغ بر یک سوم کل تجارت خدمات سراسر جهان را به ‌خود اختصاص داده است. رشد این صنعت، همواره آثار زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی را به ‌دنبال داشته است.

رسولی افزود: ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه، هر یک دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه گردشگری در جهان هستند. زمانی این ظرفیت‌ها بیشتر جلوه پیدا می‌کند که پی می‌بریم با تاریخ، آداب و رسوم و فرهنگ مشترکی آمیخته شده است. هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری، معرفی و شناخت بیشتر این ظرفیت‌ها با توجه به وجود مشترکات فرهنگی بسیار به منظور توسعه روابط بین دو کشور در این حوزه است.

رایزن فرهنگی ایران ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین رویدادهای مشترک فرهنگی و هنری بتواند نزدیکی بیش از پیش دو ملت همسایه و خویشاوند ایران و ترکمنستان را موجب شود.

جشنواره گردشگری ترکمنستان و ایران برگزار شد

بازدید از نمایشگاه شرکت‌های گردشگری دو کشور و آشنایی با ظرفیت‌های آنها و پذیرایی با شیرینی‌های ایرانی و ترکمنی، بخش دیگری از این رویداد فرهنگی ـ هنری بود.

در دومین جشنواره مشترک گردشگری ایران و ترکمنستان که به مدت سه روز تا پنج‌شنبه سوم آبان ادامه داشت، حدود 9 شرکت‌های گردشگری ایرانی به همراه یک هتل و بازرگانان صنایع دستی و 11 شرکت گردشگری از ترکمنستان حضور داشتند.

در این نمایشگاه سفرای کشورهای روسیه، آذربایجان، پاکستان، ژاپن، ازبکستان، فلسطین و دیپلمات‌های عربستان و لیبی نیز حضور داشتند.

جشنواره گردشگری ترکمنستان و ایران برگزار شد

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *