واردات کالای اساسی بیشتر، با هزینه کمتر

واردات کالای اساسی بیشتر، با هزینه کمتر
خلاصه اخبار

اکوایران: جزئیات ترخیص ۲۰ قلم کالای اساسی در ۷ ماهه سال جاری نشان می‌دهد، ۱۴ میلیون و ۱۵ هزار تن انواع کالاهای اساسی به ارزش ۸.۶ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شده است. این میزان از نظر وزن 5.6 درصد افزایش و از نظر ارزش 6.4 درصد کاهش داشته است.

به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های گمرک در 7 ماهه سال جاری 14 میلیون و 15 هزار تن انواع کالاهای اساسی به ارزش 8.6 میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد. این میزان کالای اساسی وارداتی در این مدت نسبت به سال گذشته از نظر وزن 5.6 درصد افزایش و از حیث ارزش 6.4 درصد کاهش داشته است.

بیشترین و کمترین افزایش

براساس این گزارش، بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات «کنجاله سویا» و «گوشت قرمز سبک گرم» و بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات «گندم» و «انواع روغن خوراکی» بوده است.

گزارش گمرک همچنین نشان می‌دهد 5 قلم اول کالای اساسی به لحاظ ارزش در بازه زمانی شامل «ذرت» با یک میلیارد و 615 میلیون دلار، «کنجاله سویا» با یک میلیارد و 264 میلیون دلار، «انواع دانه‌های روغنی» با یک میلیارد و 106 میلیون دلار، «روغن‌های خوراکی» با 815 میلیون دلار و «برنج» با 577 میلیون بوده‌اند.

از سوی دیگر براساس این گزارش، در بین 20 قلم کالای اساسی، در این مدت، واردات «ذرت»، «انواع دانه‌های روغنی»، «انواع روغن‌های خوراکی»، «برنج»، «جو»، «کاغذ چاپ و تحریر»، «گندم»، «سموم تکنیکال شیمیایی و کود شیمیایی» به لحاظ ارزش نسبت مدت مشابه سال قبل با کاهش و «کنجاله سویا»، «شکر خام»، «گوشت قرمز سرد سنگین»، «گوشت قرمز سبک گرم»، «لاستیک سنگین»، «خمیر کاغذ»، «چای خشک»، «حبوبات»، «گوشت مرغ»، «انواع بذر» و «کاغذ روزنامه» با افزایش روبرو بودند.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *