ساشا؛ حتی بایننس به دنبال تکرار موفقیت نات کوین است!

ساشا؛ حتی بایننس به دنبال تکرار موفقیت نات کوین است!
خلاصه اخبار

بنیان‌گذار پروژه نات‌ کوین (NOT) اظهار داشته صرافی بایننس و سایر بازیگران کوچک بازار در تلاش برای کسب موفقیت در بازی‌های تلگرامی هستند. وی اشاره کرد این شرکت‌ها به دنبال جذب کاربران جدید و افزایش درآمد از طریق این پلتفرم هستند، اما این اقدامات به نوعی رقابت را هم فشرده‌تر کرده است. به گزارش میهن …

بنیان‌گذار پروژه نات‌ کوین (NOT) اظهار داشته صرافی بایننس و سایر بازیگران کوچک بازار در تلاش برای کسب موفقیت در بازی‌های تلگرامی هستند. وی اشاره کرد این شرکت‌ها به دنبال جذب کاربران جدید و افزایش درآمد از طریق این پلتفرم هستند، اما این اقدامات به نوعی رقابت را هم فشرده‌تر کرده است.

به گزارش میهن بلاکچین، او همچنین تاکید کرد بسیاری از این شرکت‌ها از هیچ، به جایگاه فعلی خود رسیده‌اند و اکنون با ابزارهایی چون بازی‌های تلگرامی، سعی در باقی ماندن در این میدان رقابت دارند. به نظر می‌رسد این تلاش‌ها بخشی از استراتژی کلان شرکت‌ها برای تقویت جایگاه خود در بازار باشد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

تلگرام؛ میدان رقابت‌ شرکت‌‌های کوچک و بزرگ

نات‌ کوین، در حوزه بازی‌های کلیکی تلگرام، پروژه‌ای پیشگام به حساب می‌آید. ساشا پلاتوینوف (Sasha Plotvinov)، بنیان‌گذار این پروژه، در مصاحبه‌ اخیر خود گفت که دلیل اصلی تلاش شرکت‌های بزرگ و کوچک برای تکرار مدل نات‌ کوین، پتانسیل جذب کاربر با هزینه پایین است.

پلاتوینوف تخمین می‌زند جذب کاربران جدید در حوزه کریپتو می‌تواند برای یک شرکت بین 10 تا 15 دلار به ازای هر کاربر هزینه داشته باشد. اما در قالب بازی‌های تلگرامی، این کار با هزینه‌ای کمتر از 1 دلار قابل انجام است. این موضوع نه تنها برای شرکت‌ها جذاب است، بلکه به نوعی میدان رقابت را نیز برابر کرده است.

پلاتوینوف می‌گوید:

در حال حاضر، در جامعه تلگرام دو گروه وجود دارند. دسته اول، افرادی هستند که از هیچ شروع کرده و در نهایت میلیون‌ها کاربر به دست آورده‌اند. این یک موفقیت عظیم است و در کمتر از یک ماه می‌توان به آن رسید. من هرگز در صنعت بازی چنین سرعتی ندیده‌ام.

بازی‌های مبتنی بر تلگرام عمدتاً از بلاکچین تون (TON) استفاده می‌کنند. اگرچه این بلاکچین به‌صورت رسمی از تلگرام جداست، اما از دیرباز با این پیام‌رسان ارتباط نزدیکی داشته است. پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام نیز علنا از این بلاکچین و بازی‌های ساخته‌شده در بستر تلگرام، حمایت کرده است.

تلگرام در سپتامبر 2023 (شهریور 1402)، کیف پول بومی خود با نام تون اسپیس (TON Space) را راه‌اندازی کرد و از آن زمان به بعد اکوسیستم آن به‌طور چشمگیری رشد کرده است.

طبق گزارش TonStat، در سال گذشته تقریبا 23 میلیون کیف پول جدید در شبکه TON فعال شده است. در مقطعی از این ماه، این بلاکچین بیش از 11 میلیون آدرس فعال ماهانه داشته که این رقم تقریبا با اتریوم برابر است؛ اگرچه اکنون تعداد آدرس‌های فعال ماهانه آن به حدود 9.7 میلیون کاهش یافته است.

ورود بایننس به میدان رقابت

پلاتوینوف استدلال می‌کند:

دسته دوم سازندگان در تلگرام، شرکت‌های تثبیت‌شده‌ای هستند که نسبت به ارقام و هزینه‌های جذب کاربران حسادت می‌کنند. حتی بایننس هم یک مینی‌بازی تلگرامی ساخته که واقعاً عجیب است.

در اواخر ماه گذشته، بایننس یک بازی تلگرامی به نام مون‌بیکس (Moonbix) را راه‌اندازی کرد.

در حالی که توسعه‌دهندگان به دنبال فرصتی برای ساخت سریع و ارزان یک مینی‌بازی تلگرامی هستند، پروژه‌هایی مانند همستر کامبت (Hamster Kombat)، کاربران جدید را با وعده پاداش توکن جذب کرده‌اند. برخلاف توکن NOT که ارزش بازار آن از 2 میلیارد دلار فراتر رفته و پس از ایردراپ اولیه همچنان حجم معاملات قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است، توکن HMSTR از زمان رویداد تولید توکن خود عملکرد ضعیفی داشته است.

پلاتوینوف اعلام کرده که مدل بازی‌های کلیکی پایدار نیست؛ چرا که بازیکنان در آن برای کسب درآمد بازی می‌کنند و نه به خاطر لذت از بازی. با در نظر گرفتن این موضوع، نات‌ کوین سعی دارد خود را متنوع‌تر کند و از جمله اقداماتی که در این راستا انجام داده، انتشار یک سبک جدید از بازی تلگرامی به نام لاست داگز (Lost Dogs) در ماه آگوست (مرداد) است.

نات‌ کوین اخیرا بازی دیگری به نام نات پیکسل (Not Pixel) را هم راه‌اندازی کرده که طبق گفته پلاتوینوف، در عرض چند هفته موفق به جذب حدود 17 میلیون کاربر جدید شده است.

تلگرام؛ آزمایشگاه نوآوری شرکت‌ها

در حالی که بسیاری از بازی‌های وب 3 برای جذب کاربران با مشکل مواجه شده‌اند و این امر باعث ایجاد چالش در فرایند آزمایش و توسعه آن‌ها شده است؛ توانایی بازی‌های تلگرامی در ایجاد سریع یک جامعه می‌تواند به سازندگان، اطلاعات و بازخورد بیشتری از کاربران ارائه داده و به این ترتیب کار توسعه‌دهندگان را آسان‌تر کند.

شرکت هلیکا (Helika)، با حمایت نات‌ کوین، اوایل امسال یک پلتفرم شتاب‌دهنده برای بازی‌های تلگرامی، به ارزش 50 میلیون دلار را راه‌اندازی کرد. به گفته سخنگوی هلیکا، این شتاب‌دهنده، بیش از 250 متقاضی داشته است. اگرچه نات‌ کوین از این شتاب‌دهنده حمایت می‌کند، اما وظیفه تامین مالی این شتاب‌دهنده کاملا بر عهده شرکت هلیکا است.

آنتون اومنوف (Anton Umnov)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت هلیکا، اظهار داشت:

دلیل جذابیت ساخت بازی در بستر تلگرام کاملا مشخص است. بخش بزرگی از مخاطبان، علاقه‌مند به تجربه و آزمایش این بازی‌ها هستند. بسیاری از این توسعه‌دهندگان به تلگرام به چشم یک آزمایشگاه نوآوری نگاه می‌کنند.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *