بلینکن در خاورمیانه؛ آینده مبهم بازار

بلینکن در خاورمیانه؛ آینده مبهم بازار
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد -حمید ملازاده :

درحالی‌که بهای طلای‌سیاه به دلیل نگرانی‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی به‌شدت در حال نوسان است، ورود آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی به امید برقراری آتش‏‏‏‏‏‏‌بس در جنگ غزه می‌تواند بر این بازار تاثیرگذار باشد. بلینکن در تلاش است تا با گفت‌وگوهایی با مقامات اسرائیل، روند جنگ را متوقف و از گسترش آن به لبنان جلوگیری کند.

 در کنار تحولات سیاسی، یکی از عوامل کلیدی که بر بازار نفت فشار وارد کرده، کند‌شدن رشد اقتصادی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان‌ است. تقاضای ضعیف از سوی چین همچنان موج نگرانی درمیان فعالان بازار را به‌دنبال داشته‌است. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این خبر، شاخص برنت روز سه‌شنبه 22 اکتبر برای تحویل در دسامبر با 60‌سنت کاهش (معادل 0.8درصد) به 69.74دلار در هر بشکه رسید. در همین حال، نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) برای تحویل در نوامبر با کاهش 6 سنتی 70.50دلار در هر بشکه فروخته شد. این افت در حالی رخ‌داد که هر دو شاخص در روز دوشنبه 21‌اکتبر نزدیک به 2‌درصد افزایش داشته و بخشی از کاهش‌‌‌‌‌‌‌های هفته گذشته که بیش از 7‌درصد بود، جبران شد. دلیل این افزایش، نگرانی‌های مرتبط با احتمال واکنش اسرائیل علیه ایران و به‌تبع آن، اختلال در عرضه نفت جهانی بود. به گفته تحلیلگران، افزایش‌‌‌‌‌‌‌های اخیر بیشتر به دلیل فعالیت‌های فنی و پوشش کوتاه‌مدت در بازارهای نزولی بوده‌است. عبارت «پوشش کوتاه‌مدت در بازارهای نزولی» به استراتژی‌های مالی کوتاه‌مدت اشاره دارد که در بازارهایی که قیمت‌ها در حال کاهش هستند (بازارهای نزولی)، برای کاهش ریسک یا محافظت از سرمایه‌گذاری‌ها به‌کار گرفته می‌شود. این نوع استراتژی‌ها ممکن است شامل فروش سهام یا حتی انجام معاملات کوتاه‌مدت برای جلوگیری از زیان‌های بیشتر باشد.

به‌طور کلی، هدف از این نوع پوشش، جلوگیری از ضررهای بزرگ در بازاری است که چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز آن کاهشی است. پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد در کار‌‌گزاری Phillip Nova، می‌گوید: «بازار همچنان تحت‌فشار تقاضای ضعیف و عرضه بیش از حد قرار دارد.» این در حالی است که بسیاری از کارشناسان همچنان چشم به بهبود شرایط اقتصادی چین و بسته‌‌‌‌‌‌‌های محرک اقتصادی دولت این کشور دوخته‌‌‌‌‌‌‌اند. از سوی دیگر‌ بلینکن، روز سه‌شنبه وارد سرزمین‌های اشغالی شد تا گفت‌وگوهایی را با مقامات این کشور برای توقف جنگ غزه آغاز کند. این اولین ایستگاه از سفر او به خاورمیانه است که هدف آن کاهش تنش‌ها و جلوگیری از گسترش جنگ به لبنان است. در عین حال، ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالاها در راکوتن سکیوریتیز، تاکید می‌کند که قیمت‌های نفت به دلیل اخبار متناقض از منطقه خاورمیانه نوسان می‌کنند. او می‌گوید: «اگر نشانه‌های بیشتری از بهبود اقتصادی چین و همچنین تاثیر مثبت سیاست‌های کاهش نرخ بهره آمریکا مشاهده شود، قیمت‌ها ممکن است افزایش یابد.»

چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز کلی اقتصاد جهانی

با این‌حال، تردید در مورد چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز کلی اقتصاد جهانی همچنان به‌عنوان یک مانع بزرگ برای افزایش بیشتر قیمت‌ها محسوب می‌شود. چین که به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان شناخته می‌شود، همچنان با رشد اقتصادی آهسته روبه‌رو است. روز جمعه 18‌اکتبر گزارش‌هایی منتشر شد که نشان‌داد اقتصاد چین در سه‌‌‌‌‌‌‌ماهه سوم سال‌2023 با کمترین سرعت از اوایل سال‌رشد‌کرده که نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای نفت این کشور را تشدید کرده‌است. تحلیلگران معتقدند؛ حتی با وجود بسته‌‌‌‌‌‌‌های محرک اقتصادی اخیر، تقاضای نفت چین در سال‌2025 همچنان ضعیف باقی خواهد ماند، زیرا این کشور به‌تدریج ناوگان خودروهای خود را برقی می‌کند و رشد اقتصادی آن با سرعت کمتری ادامه می‌‌‌‌‌‌‌یابد، با این‌حال غول نفتی عربستانی، آرامکو، همچنان نسبت به تقاضای نفت چین خوشبین است.

امین ناصر، مدیرعامل این شرکت، اظهار کرد؛ با توجه به بسته‌‌‌‌‌‌‌های محرک اقتصادی دولت چین، انتظار می‌رود تقاضای نفت در این کشور افزایش یابد. علاوه‌بر این، تقویت دلار آمریکا نیز فشار بیشتری بر بازارهای نفت وارد کرده‌است. تقویت دلار معمولا باعث می‌شود کالاهایی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، برای خریداران غیردلاری گران‌‌‌‌‌‌‌تر شوند و این امر باعث کاهش تقاضا می‌شود. در همین حال، گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که ذخایر نفت‌خام ایالات‌متحده در هفته گذشته افزایش یافته، درحالی‌که موجودی‌‌‌‌‌‌‌های بنزین و دیزل کاهش‌یافته‌‌‌‌‌‌‌اند. به‌طور کلی، بازار جهانی نفت همچنان تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. از یک‌سو، تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و احتمال بروز اختلالات در عرضه نفت همچنان به‌عنوان یک عامل کلیدی فشار بر بازار عمل می‌کند. از سوی دیگر، نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضای جهانی نفت به‌ویژه از سوی چین و تحولات اقتصادی در کشورهای مصرف‌کننده بزرگ، تاثیرات مهمی بر نوسانات قیمت نفت دارد. در این میان، عدم‌قطعیت‌‌‌‌‌‌‌های جهانی و تغییرات اقتصادی بزرگ در دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان یعنی چین و ایالات‌متحده، همچنان بر سرنوشت بازار نفت تاثیرگذار خواهند بود.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *