حداقل حقوق کارمندان 12 میلیون تومان تعیین شد/ سقف 650 میلیون تومانی پاداش پایان خدمت

حداقل حقوق کارمندان 12 میلیون تومان تعیین شد/ سقف 650 میلیون تومانی پاداش پایان خدمت
خلاصه اخبار

اکوایران: در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۴، افزایش حداقل حقوق و مزایای شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان ۲۰ درصد تعیین شده است.

به گزارش اکوایران؛‌ امروز لایحه بودجه سال 1404 توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در این لایحه، موارد متعددی برای افزایش حقوق و مستمری‌ها به‌طور شفاف مشخص شده است.

طبق مفاد لایحه، حقوق کارمندان، بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به میزان 20 درصد افزایش می‌یابد. همچنین، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری متناسب با سنوات خدمت مشخص شده است.

  •  افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر
  1. حقوق تمامی حقوق‌بگیران 20 درصد افزایش می‌یابد.

  2. حداقل حقوق شاغلان نیز به میزان 20 درصد بیشتر می‌شود که این بند مربوط به کلیه شاغلان مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری است.

  3. مبنای محاسبه فوق‌العاده‌های حقوق، فقط شامل مواد مشخصی از قانون مدیریت خدمات کشوری است.

  4. حداقل حقوق ماهانه کارکنان 12 میلیون تومان تعیین شده است.

  5. امتیاز کمک‌هزینه عائله‌مندی و حق اولاد برای افراد مشمول قانون جوانی جمعیت مشخص و به شکل ریالی تعیین می‌شود.

  • افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری 

  1. حقوق بازنشستگان 20 درصد افزایش می یابد.

  2. کمک‌هزینه عائله‌مندی و حق اولاد برای بازنشستگان نیز به شکل ریالی مشابه شاغلان تعیین می‌شود.

  3. حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران بر اساس سنوات خدمت، 10 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است.

  4. سقف کسورات بازنشستگی برای کسانی که حقوق بالاتر از حد مشخص دارند، اقلام مشمول کسور بازنشستگی صرفا به موجب قانون دائمی تعیین می‌شود.

  • افزایش مستمری مددجویان، جانبازان و والدین شهدا 
  1. مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی 20 درصد افزایش می‌یابد.

  2. بنیاد شهید، سازمان بهزیستی و وزارت دفاع موظف هستند به جانبازان، آزادگان معسر که فاقد شغل و درآمد هستند همچنین افراد تحت ‌تکفل قانونی جانبازان متوفی که فاقد شغل و درآمد هستند و معلولان شدید، برحسب آزمون وسع و توجه به دهک‌های درآمدی کمک‌معیشت ماهانه پرداخت کنند. این کمک‌ها در چهارچوب آیین‌نامه اجرایی مصوب هیئت وزیران تعیین می‌شود.

  3. جانبازان و رزمندگانی که توانایی کار دارند ولی شغلی پیدا نکرده‌اند، شامل این کمک‌ها نمی‌شوند.

  4. مستمری والدین شهدا نیز 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

  • سقف خالص پرداختی
  1. در لایحه بودجه 1404 سقف خالص پرداختی ماهانه برای حقوق‌بگیران و بازنشستگان به هفت برابر حداقل حقوق تعیین شده است. این سقف شامل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر است و پرداخت مبلغی بیشتر از این حد به کارکنان دولتی، اعضای هیئت‌علمی، قضات و بازنشستگان ممنوع است.

  2. برخی پرداخت‌ها مانند کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق‌التحقیق، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی ایران، پاداش بهره‌وری منابع و مصارف با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور، حق‌التالیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس صرفاً برای اعضای هیئت‌علمی، بیمه درمان، حق محرومیت از ‌مطب (تمام وقت جغرافیایی)، اعضای هیئت‌علمی بالینی تمام‌وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی و معافیت‌های مالیاتی ایثارگران از این قانون مستثنی هستند.

  3. افزایش سقف دریافتی تنها برای مشاغل حساس و خاص، مانند صنعت نفت و دریانوردی، با درخواست و تایید شورای حقوق و دستمزد امکان‌پذیر است.

  • پاداش پایان خدمت

پاداش پایان خدمت کارکنان دولت برای هر سال خدمت، حداکثر تا 30 سال، به مبلغی تا سقف650 میلیون تومان تعیین شده است. این پاداش شامل مقامات، مدیران، کارکنان دستگاه‌های اجرایی، وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی نیز می‌شود.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *