حساب وکالتی برگرفته از سیستم‌های بورس کالا است

حساب وکالتی برگرفته از سیستم‌های بورس کالا است
خلاصه اخبار

در دور جدید ثبت‌نام عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، ۱۹ مدل خودرو از دوم تا هفتم آبان‌ماه عرضه می‌شود و متقاضیان می‌توانند پنج اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند.

براساس اطلاعیه جدید سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، کلیه افراد واجد شرایط در ماده 4 دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری (مصوبه جلسه 543 شورای‌رقابت) می‌توانند از روز چهارشنبه مورخ 02 /08 /1403 تا ساعت 23:59 روز دوشنبه 07 /08 /1403 ثبت‌نام خود را انجام داده و پنج اولویت از سبد محصولات اعلامی را انتخاب کنند.

متقاضیان باید از تاریخ سه‌شنبه 24 /07 /1403 تا ساعت 12:00 روز شنبه 05 /08 /1403 یکی از حساب‌های خود را تنها نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه به‌نام خودرو وارداتی وکالتی و مبلغ 5 میلیارد ریال مسدود کنند.

براساس اعلام سامانه یکپارچه، 6 هزار خودرو وارداتی در این طرح عرضه می‌شود و برندگان از طریق قرعه‌کشی مشخص می‌شوند. در این طرح از میان 19 نوع محصول عرضه‌شده، 11 مدل خودرو قیمت قطعی در مبادی ورودی و 8 مدل دیگر دارای قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند. براساس آیین‌نامه، حداکثر زمان تحویل خودرو به‌متقاضیان چهار ماه است.

برای این خودروها در زمان صدور فاکتور نهایی، هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، اسقاط خودرو فرسوده، کرایه حمل و … به‌قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

نکته مهم این‌که افرادی که در مراحل قبل برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کردند و در پرتال خود گزینه ارسال به‌خودروساز یا رزرو را مشاهده می‌کنند، نمی‌توانند در این مرحله اقدام به‌انتخاب خودرو کنند.

هم‌زمان با آغاز ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی، بحث‌هایی نیز درباره واردات خودروهای کارکرده مطرح می‌شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واردات خودروهای دست‌دوم گفت: «خودروهای کارکرده وارداتی نباید تصادفی بوده و باید دارای خدمات پس از فروش باشند.»

حسنعلی محمدی در ادامه گفت: «منشا واردات خودروهای دست‌دوم مشخص نیست و مواردی از سوی بانک‌مرکزی مطرح شد و واردکنندگان خودرو به‌کمیسیون می‌آیند تا نهایت همکاری برای برداشتن موانع صورت گیرد.»

وی افزود: «درخصوص واردات خودرو دست‌دوم معضلاتی داریم؛ این درحالی است که تولیدکنندگان در داخل، توان برطرف‌ کردن نیاز مردم را ندارند.» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که خودرو کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود، بیان کرد: «تولیدکنندگان و خودروسازان بیان می‌کنند که با ضرر و زیان انباشته روبه‌رو هستیم و مردم نیز از نحوه تحویل و کیفیت خودرو ناراضی هستند. همچنین با نارضایتی فعالان و شاغلان صنعت‌خودرو روبه‌رو هستیم.»

محمدی همچنین بیان کرد: «باید راهکاری ارائه دهیم تا زنجیره تولید خودرو آسیب نبیند و رضایت مردم حاصل شود.» وی با بیان این‌که کشورهای توسعه‌یافته نیز خودرو کارکرده وارد می‌کنند، گفت: «این مساله شرایط خاصی دارد. خودروها نباید تصادفی باشند و از طرفی باید خدمات پس از فروش داشته باشند.»

این نماینده مجلس معتقد است: «باید به‌سمتی برویم که از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم؛ چراکه خودروهایی فرسوده هستند و باید از رده‌ خارج شــــوند و در مقابل باید انگیزه تشویقی برای مردم ایجاد کنـــــیم. وقتی میزان عرضه و تقاضا برابری کند و میزان عرضــــه فزونی گیرد، قطعا تولیدکننده‌ها وارد فرآیند کیفی و قیمتی می‌شوند.»

همچنین این روزها با وجود مخالفت شورای‌رقابت، بحث‌هایی درباره عرضه خودرو در بورس کالا نیز مطرح می‌شود؛ از جمله این‌که یک کارشناس بازار سرمایه، بورس کالا را به‌عنوان پرچمدار شفافیت در معاملات معرفی کرد و گفت: «حساب وکالتی که خودروسازها روی آن کار کرده و مشتریان را مجبور به‌استفاده از این حساب می‌کنند برگرفته از سیستم‌های بورس کالاست و این نشان می‌دهد بورس کالا می‌تواند به‌عنوان یک مرجع معتبر، فنی و حرفه‌ای تلقی شود.»

وی با اشاره به‌مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: «زیان‌ده بودن خودروسازها در چند دهه اخیر سبب شد همه دلسوزان جهت رفع معضل، پیگیر عرضه خودرو در بورس کالا باشند.»

این کارشناس بازار سرمایه منافع این عرضه برای مصرف‌کننده را افزایش سود و رفاه دانست و گفت: «مصرف‌کننده‌ای که به‌ناچار برای خرید خودرو به‌سمت بازار سیاه پیش می‌رود، مجبور به‌پرداخت برخی هزینه‌های اضافی به‌واسطه‌ها می‌شود.»

کاهش قیمت 50 میلیون‌تومانی کیا سونت (2023)

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد افت بهای یک تا 6 میلیون‌تومانی بودند. جایی که سورن پلاس فول (85 گانه) (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 722 میلیون‌تومان، دنا پلاس (5 دنده) (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 774 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما اتومات (85 گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 980 میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 725 میلیون‌تومان، پژو 206 پانوراما (1402) با 4 میلیون‌تومان کاهش 636 میلیون‌تومان و کوییک پلاس اتومات (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 416 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای 5 تا 25 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیدلیتی پرستیژ 5 نفره (1403) با 25 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 325 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ 7 نفره (1403) با 20 میلیون‌تومان کاهش 2 ‌میلیارد و 360 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 20 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 870 میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (1403) با 15 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 955 میلیون‌تومان و جک S3 (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 100 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای 50 میلیون‌تومانی تنها یک مدل خودرو بودیم. جایی که قیمت کیا سونت (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش به 2 میلیارد و 850 میلیون‌تومان رسید.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *