مهم‌ترین خواست پرستاران اصلاح سیستم تعرفه‌گذاری است

مهم‌ترین خواست پرستاران اصلاح سیستم تعرفه‌گذاری است
خلاصه اخبار

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، حذف اضافه کار اجباری، فوق العاده خاص، قانون ارتقا بهره وری و رفاهیات از خواست های اصلی پرستاران در تمام این سال ها بوده اما الان تنها چیزی که از سوی مسوولان آن هم به صورت ناقص اجرایی شده است پرداخت معوقات مالی پرستاران بوده است.

به گزارش تجارت نیوز ،

بیش از دو ماه از زمانی که پرستاران به دلیل عدم توجه مسئولان به مطالبات چندین ساله خود دست به اعتصاب و تجمع زدند می‌گذرد اما در طی این مدت بر خلاف وعده‌های اولیه که از سوی مسئولان داده شد تنها پرداخت معوقات مالی در دستور کار قرار گرفته است. در حالی که پرستاران بیش از هر چیز خواهان اجرایی شدن قوانینی بودند که سال‌ها از تصویب آن می‌گذرد اما هیچ اراده‌ای برای اجرای آن نبوده است.

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، حذف اضافه کار اجباری، فوق‌العاده خاص، قانون ارتقا بهره‌وری و خدمات رفاهی از خواست‌های اصلی پرستاران در تمام این سال‌ها بوده اما الان تنها چیزی که از سوی مسئولان آن هم به صورت ناقص اجرایی شده، پرداخت معوقات مالی پرستاران بوده است.

نتیجه تمام این بی‌توجهی‌ها در طی سال‌های اخیر باعث بروز بحران کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها شده است. بسیاری از پرستاران یا مهاجرت کرده‌اند و یا اگر امکان مهاجرت نداشتند ترجیح داده‌اند که ترک کار کنند. بسیاری از این افراد به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند چرا که معتقدند هر کاری حتی کار کردن در اسنپ راحت از کار پرستاری است و البته درآمد بیشتری هم دارد. پرستاران سال‌هاست که سعی دارند مشکلات معیشتی خود را به گوش مسئولان برسانند اما متاسفانه وزارت بهداشت و درمان هیچ گاه صدای اعتراض آنها را نشنیده است.

از سوی دیگر کمبود پرستار به خصوص در بیمارستان های دولتی باعث شده تا خدمات درمانی با کیفیت مناسبی به بیماران ارایه نشود.

اگر پرستار نباشد بهره‌بهرداری از این بخش‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود

محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار، درباره دلایل بی‌توجهی مسئولان به خواست‌های پرستاران به تجارت‌نیوز می‌گوید: مساله اینجاست که متاسفانه نیروی انسانی سودآوری ندارد در واقع سود در خرید تجهیزات و راه‌اندازی بخش‌های مختلف بیمارستانی است فارغ از اینکه اگر پرستار نباشد بهره‌بهرداری از این بخش‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. 

او می‌افزاید: این بار پرستاران مصمم هستند تا احقاق حقوقشان سکوت نکنند و اگر تا روز پرستار یعنی 17 آبان اتفاق خاصی در مورد مطالبات آنها رخ ندهد معلوم نیست چه اتفاقی در انتظار حوزه بهداشت و درمان خواهد بود. اینکه پرستاران دست از کار بکشند بحران بزرگی را به دنبال خواهد داشت.

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: نمی‌تواند تا تهدید و ارعاب پرستاران را وادار به کار کرد. مساله اینجاست که آنها هم مثل تمامی افرادی که در این جامعه زندگی می‌کنند نیازمند تامین معیشت خود هستند. وقتی پرسنل کادری وزارت بهداشت و درمان حقوق و دریافتی و البته اضافه کاری‌شان بیش از پرستاران است باید دلیل بی‌توجهی به معیشت پرستاران را در نوع نگاه مسئولان به آنها جست‌وجو کرد.

مهم‌ترین خواست پرستاران اصلاح سیستم تعرفه‌گذاری است

شریفی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: یکی از مهم‌ترین خواست‌های پرستاران اصلاح سیستم تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است. اما تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر اصلاح این سیستم دیده نشده است. اینکه مسئولان تنها معوقات مزدی پرستاران را هدف قرار داده و سعی در پرداخت آنها دارند خواسته جامعه پرستاری نیست.

او می‌افزاید: پرداخت معوقات تنها یکی از خواست‌های جامعه پرستاری است اما خواست‌های مهم‌تر باید مدنظر مسئولان باشد و تا زمانی که تغییر اساسی در رویکرد مسئولان نسبت به مطالبات پرستاران رخ ندهد رضایتی در این زمینه به وجود نخواهد آمد.

دبیر کل خانه پرستار در پایان اظهار می‌دارد: تنها 17 روز باقی مانده و امید داریم که در این مدت دولت نهایت تلاش خود را برای بهبود وضعیت معیشت و کار پرستاران انجام بدهد. بی‌توجهی به خواست پرستاران می‌تواند به بحران بزرگی در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شود.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *