بزرگترین شرکت‌های هواپیماسازی جهان کدامند؟

بزرگترین شرکت‌های هواپیماسازی جهان کدامند؟
خلاصه اخبار

شرکت‌های بزرگ هواپیما‌سازی مانند ایرباس، بوئینگ، بمباردیه و تکسترون اوییشن، هر روز در حال نوآوری و ساخل هوایماهای جدید هستند. در این گزارش به شناختی بیشتر از آن‌ها می‌رسیم.

به گزارش تجارت نیوز ،

صنعت جهانی تولید هواپیما تحت تسلط چند شرکت کلیدی قرار دارد که هرکدام در زمینه‌های مختلفی همچون هواپیماهای تجاری، نظامی و جت‌های شخصی تخصص دارند. شرکت‌های بزرگ در این صنعت شامل ایرباس، بوئینگ، بمباردیه و تکسترون اوییشن هستند. این شرکت‌ها درآمدی قابل توجه و تعداد زیادی نیروی کار دارند و سالانه صدها هواپیما تحویل می‌دهند، در حالی که مشتریانشان در سراسر جهان پراکنده هستند.

ایرباس

AIRBUS_FREIGHTER_FAMILY_VFORM2

ایرباس (Airbus) که دفتر مرکزی آن در تولوز فرانسه قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید هواپیماهای تجاری در جهان است. در سال 2023، ایرباس درآمدی بالغ بر 114.97 میلیارد دلار گزارش کرد و حدود 130 هزار نفر در سراسر جهان مشغول به کار داشت. این شرکت در آن سال 735 هواپیما تحویل داد که بیشتر از خانواده محبوب ای 320 نئو (A320neo) و ای 350 ایکس‌دبلیو‌بی (A350 XWB) بود. قیمت هواپیماهای ایرباس بسیار متغیر است؛ مثلاً ای 320 نئو حدود 111 میلیون دلار و ای 350 تا 366 میلیون دلار قیمت دارد. مشتریان ایرباس در سراسر جهان پراکنده‌اند و شامل شرکت‌های بزرگ هواپیمایی در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا هستند. ایرباس بیش از 180 سایت عملیاتی در سراسر جهان دارد و همچنین تاسیساتی در فرانسه، آلمان، اسپانیا و بریتانیا.

بوئینگ

777x-hero_1280x720

بوئینگ (Boeing)، مستقر در آرلینگتون ویرجینیا، رقیب اصلی ایرباس در بخش تجاری و همچنین یک بازیگر مهم در بخش نظامی است. بوئینگ در سال 2023 حدود 113.82 میلیارد دلار درآمد کسب کرد و بیش از 141 هزار کارمند در سراسر جهان داشت. در آن سال بوئینگ 528 هواپیما تحویل جهان داد که شامل مدل‌های معروفی مانند 737 مکس، 787 دریم‌لاینر و سری 777 بود. قیمت هواپیماهای بوئینگ از حدود 100 میلیون دلار برای 737 مکس تا حدود 400 میلیون دلار برای 777-9 متغیر است. مشتریان بوئینگ شامل شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در ایالات متحده، اروپا و آسیا هستند و این شرکت در بیش از 70 سایت در سراسر جهان فعالیت دارد. البته مراکز تولید اصلی آن در ایالات متحده هستند.

بمباردیه

66b552209e1c2d4d8f58d3a5_81724_challenger3500exteriorinflightbluewaterandmountains_284609

بمباردیه (Bombardier)، مستقر در مونترال کانادا، به تولید جت‌های تجاری می‌پردازد و پس از فروش بخش هواپیماهای تجاری خود، تمرکز اصلی آن روی این بازار است. این شرکت در سال 2023 درآمدی معادل 6.26 میلیارد دلار داشت و حدود 12 هزار نفر نیروی کار داشت. مدل پرچمدار بمباردیه، گلوبال 7500 است که یکی از بزرگ‌ترین و دارای بیشترین برد در بین جت‌های تجاری جهان است و حدود 73 میلیون دلار قیمت دارد. مشتریان این شرکت عمدتاً از بخش‌های تجاری و افراد ثروتمند هستند و تقاضای زیادی از آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه وجود دارد. بمباردیه دارای تاسیساتی در کانادا، ایالات متحده و اروپا است.

تکسترون اوییشن

image(54)

تکسترون اوییشن (Textron Aviation)، مستقر در ویچیتا کانزاس، برای تولید هواپیماهای سسنا (Cessna) و بیچ‌کرفت (Beechcraft) شناخته شده است و بیشتر در زمینه هواپیماهای کوچک و تجاری فعالیت دارد. این شرکت در سال 2023 حدود 16.35 میلیارد دلار درآمد داشت و حدود 560 هواپیما تولید کرد. محصولات معروف تکسترون شامل سری جت‌های تجاری سسنا سیتیشن با قیمتی در حدود 10 میلیون دلار و هواپیماهای بیچ‌کرفت کینگ ایر است که در بازار تجاری و عمومی پرطرفدار بوده و حدود 8 میلیون دلار قیمت دارد. مشتریان تکسترون در سراسر جهان پراکنده‌اند و تقاضای زیادی از آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای لاتین دارند. این شرکت حدود 33 هزار نفر نیروی کار دارد و در ایالات متحده و همچنین با شبکه‌ای از مراکز خدماتی در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

در مجموع، این شرکت‌های تولید هواپیما نه تنها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت حمل‌ونقل هوایی دارند، بلکه به طور پیوسته با نوآوری‌های جدید و تمرکز بر بهبود کارایی سوخت و حفظ محیط زیست، به پیشرفت این صنعت کمک می‌کنند. مشتریان این شرکت‌ها از طیف وسیعی از خطوط هوایی تجاری، بخش‌های نظامی و هوانوردی خصوصی و تجاری هستند که باعث می‌شود این شرکت‌ها موقعیت خود را به عنوان بازیگران کلیدی در حمل‌ونقل هوایی جهانی حفظ کنند.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *