آخرین تصمیمات تیم اقتصادی دولت در مورد بازار سرمایه

آخرین تصمیمات تیم اقتصادی دولت در مورد بازار سرمایه
خلاصه اخبار

به دستور رئیس جمهور عصر روز گذشته جلسه ستاد اقتصادی دولت برگزار شد. همچنین وزیر اقتصاد در جلسه شورای عالی بورس سخن گفت.

به گزارش اکوایران، جلسه‌ ستاد اقتصادی دولت روز یکشنبه، 29 مهر 1403، با حضور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضای ستاد اقتصادی دولت برگزار شد.

در این جلسه، حجت‌اله صیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گزارش کاملی از چالش‌ها، انتظارات، پیشنهادها و برنامه‌های سازمان در حوزه اصلاح روندهای بازار سرمایه ارائه کرد. او با اشاره به ماموریت‌های بنیادین بازار سرمایه در تسهیل تشکیل سرمایه، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، افزایش کارایی بازار و ارتقای شفافیت، آماری از عملکرد بورس در حوزه تامین مالی ارائه داد.

صیدی در این جلسه بر لزوم ارائه جدول زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه تاکید کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با برشمردن برخی مشکلات موجود در بازار سرمایه، پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و… را مطرح کرد.

 رئیس‌جمهور نیز پس از شنیدن گزارش و راهکارهای ارائه‌شده سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مختلف برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صادر کرد.

همچنین جلسه شورای عالی بورس نیز در 29 مهر 1403 با حضور عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و امور دارایی برگزار شد و در این جلسه به برخی از موضوعات بازار سرمایه پرداخته شد. 

همتی در این جلسه با اشاره به فشارهای سازمان امور مالیاتی برای افزایش نرخ مالیات بر عملکرد شرکت‌ها از 20 به 25 درصد گفت: با این پیشنهاد مخالفت و بر ضرورت حفظ نرخ مالیات فعلی شرکت‌های بورسی تاکید شد. درخواست‌ هایی نیز برای حذف معافیت افزایش سرمایه از محل سود انباشته مطرح اما بر لزوم حفظ این معافیت برای حمایت از شرکت‌ها تاکید شد.

او افزود: موضوعات کلانی مانند اختلاف نرخ ارز نیمایی و آزاد و محدودیت‌های انرژی و صادراتی از جمله چالش‌هایی است که عملکرد شرکت‌ ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پیشنهاد شد این مسائل در ستاد اقتصادی دولت مطرح تا با اتخاذ تصمیمات مناسب از بازار سرمایه حمایت شود.

مخالفت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس کالا

این مقام درباره موضوع عرضه خودرو در بورس کالا نیز توضیح داد: در این خصوص اختلاف نظرهایی بین نهادهای مختلف وجود دارد. در حالی شورا بر این باور است عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به شفافیت و بهبود عملکرد بازار کمک کند که برخی مقامات دولتی از جمله وزیر صنعت با این موضوع مخالفت کردند. مقرر شده مذاکراتی جدی در این خصوص بین وزیر اقتصاد و صنعت انجام شود.

همتی با اشاره به لزوم کاهش نرخ سود بانکی گفت: از معاون بانک مرکزی درخواست شد برخورد جدی با بانک‌هایی که به این مصوبه عمل نمی‌کنند، داشته باشد که مقرر شد جلسه هیات انتظامی بانک مرکزی روز بعد برگزار و چهار بانک متخلف مورد بررسی قرار گیرند. در بخش دیگری از جلسه موضوع سهام عدالت مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *