سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های هوش مصنوعی رکورد زد / ۳.۹ میلیارد دلار در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴

سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های هوش مصنوعی رکورد زد / ۳.۹ میلیارد دلار در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴
خلاصه اخبار

در میان برندگان بزرگ سه‌ماهه سوم 2024، استارتاپ دستیار برنامه‌نویسی Magic با 320 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ماه آگوست، موتور جستجوی سازمانی Glean با 260 میلیون دلار در ماه سپتامبر و شرکت تحلیل کسب‌وکار Hebbia با 130 میلیون دلار در ماه جولای قرار داشتند.

به گزارش تجارت نیوز ،

برخلاف تردید برخی افراد نسبت به بازگشت سرمایه از هوش مصنوعی مولد، بسیاری از سرمایه‌گذاران به آن ایمان دارند. این موضوع را می‌توان از ارقام اخیر منتشر شده توسط PitchBook، ردیاب سرمایه‌گذاری‌ها، به وضوح مشاهده کرد.

به گزارش سایت TechCrunch، در سه‌ماهه سوم سال 2024، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر (VCs) مبلغ 3.9 میلیارد دلار در استارتاپ‌های هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری کردند که این مبلغ در 206 معامله انجام شده است. این رقم شامل سرمایه‌گذاری 6.6 میلیارد دلاری شرکت OpenAI نمی‌شود. از این میزان، 2.9 میلیارد دلار به استارتاپ‌های مستقر در ایالات متحده تعلق داشته که شامل 127 معامله است.

استارتاپ‌های موفق هوش مصنوعی

در میان برندگان بزرگ سه‌ماهه سوم 2024، استارتاپ دستیار برنامه‌نویسی Magic با 320 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ماه آگوست، موتور جستجوی سازمانی Glean با 260 میلیون دلار در ماه سپتامبر و شرکت تحلیل کسب‌وکار Hebbia با 130 میلیون دلار در ماه جولای قرار داشتند.

در همین حال، استارتاپ چینی Moonshot AI در ماه آگوست 300 میلیون دلار و استارتاپ ژاپنی Sakana AI که بر حوزه کشفیات علمی تمرکز دارد، ماه گذشته 214 میلیون دلار جذب سرمایه کردند.

هوش مصنوعی مولد، فناوری‌ای گسترده که شامل تولیدکنندگان متن و تصویر، دستیارهای برنامه‌نویسی، ابزارهای خودکارسازی امنیت سایبری و دیگر حوزه‌ها می‌شود، مخالفان خود را دارد. برخی از کارشناسان به قابلیت اعتماد این تکنولوژی شک دارند و در مورد مدل‌های هوش مصنوعی مولد که بدون اجازه از داده‌های دارای حق کپی‌رایت آموزش دیده‌اند، مسائل حقوقی را مطرح کرده‌اند.

با این حال، سرمایه‌گذاران به نوعی بر این باورند که هوش مصنوعی مولد به تدریج در صنایع بزرگ و پرسود نفوذ خواهد کرد و رشد بلندمدت آن از چالش‌های فعلی تاثیر چندانی نخواهد پذیرفت.

چالش‌های سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی

گزارشی از Forrester پیش‌بینی می‌کند که 60 درصد از مخالفان هوش مصنوعی مولد، دیر یا زود این تکنولوژی را برای انجام وظایفی مانند خلاصه‌سازی و حل مسائل به کار خواهند گرفت، حتی اگر به‌طور آگاهانه به استفاده از آن اذعان نکنند. این پیش‌بینی نسبت به گزارش گارتنر در اوایل سال، خوش‌بینانه‌تر است. گارتنر پیش‌بینی کرده بود که تا سال 2026، 30 درصد از پروژه‌های هوش مصنوعی مولد کنار گذاشته خواهند شد.

برندن برک، تحلیل‌گر ارشد فناوری‌های نوظهور در PitchBook، در مصاحبه با TechCrunch اظهار داشت: «مشتریان بزرگ در حال راه‌اندازی سیستم‌های تولیدی هستند که از ابزارهای استارتاپی و مدل‌های منبع باز بهره می‌برند. آخرین نسل از مدل‌ها نشان می‌دهد که نسل‌های جدیدی از مدل‌ها ممکن است قابل توسعه باشند و در حوزه‌های علمی، بازیابی داده‌ها و اجرای کد بهتر عمل کنند.»

یکی از موانع اصلی برای پذیرش گسترده هوش مصنوعی مولد، نیازهای محاسباتی عظیم آن است. تحلیل‌گران Bain در یک مطالعه اخیر پیش‌بینی کرده‌اند که هوش مصنوعی مولد شرکت‌ها را وادار به ساخت مراکز داده‌ای در مقیاس گیگاوات خواهد کرد. مراکز داده‌ای که 5 تا 20 برابر بیشتر از مراکز داده معمولی انرژی مصرف می‌کنند و این موضوع فشار بیشتری بر زنجیره تامین کار و برق که در حال حاضر تحت فشار است، وارد خواهد کرد.

در حال حاضر، تقاضای ناشی از هوش مصنوعی مولد برای برق مراکز داده، عمر نیروگاه‌های زغال‌سوز را افزایش داده است. تحلیل‌گران مورگان استنلی تخمین زده‌اند که اگر این روند ادامه یابد، تا سال 2030، انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی ممکن است سه برابر بیشتر از حالت بدون توسعه هوش مصنوعی مولد باشد.

چندین اپراتور بزرگ مراکز داده در جهان، از جمله مایکروسافت، آمازون، گوگل و اوراکل، سرمایه‌گذاری‌هایی در انرژی هسته‌ای برای جبران نیازهای رو به افزایش خود به انرژی غیرقابل تجدید اعلام کرده‌اند. با این حال، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه برسد.

سرمایه‌گذاری‌ها در استارتاپ‌های هوش مصنوعی مولد هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهند، با وجود تمام تاثیرات منفی‌ که ممکن است به همراه داشته باشند. ابزار کپی‌برداری صدای ElevenLabs که در فضای مجازی بسیار محبوب شده است، گزارش شده که به دنبال جذب سرمایه با ارزشی بالغ بر 3 میلیارد دلار است. همچنین گفته می‌شود که Black Forest Labs، شرکت تولیدکننده تصویر بحث‌برانگیز X، در حال مذاکره برای جذب سرمایه 100 میلیون دلاری است.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *