آیت‌الله مهدوی کنی در فعالیت‌های علمی و سیاسی بر عقل تکیه داشت

آیت‌الله مهدوی کنی در فعالیت‌های علمی و سیاسی بر عقل تکیه داشت
خلاصه اخبار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین نکوداشت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی گفت: به تعبیر ابن سینا ایشان در فعالیت‌های مختلف علمی و سیاسی بر عقل اصلی تکیه داشت یعنی عقل دوراندیش.

به گزارش خبرنگار مهر ، علی لاریجانی در آئین نکوداشت مرحوم آیت الله مهدوی کنی، اظهار کرد: در مورد بزرگی حضرت آیت الله مهدوی سخنان بسیاری گفته و نوشته شده است و امروز هم نکات خوبی در این جلسه مطرح شد. روایتی را از امام حسین علیه السلام به مضمون نقل می‌کنم که فرمودند انسان‌هایی که این پنج خصوصیت را داشته باشند سعادتمندند اول عقل دین سوم ادب و چهارم حیا و پنجم خوش خلقی، من فکر می‌کنم آیت الله مهدوی انصافاً در سلوک سیاسی خود این پنج رکن را به جد در خودش مستقر کرده بود.

وی افزود: به تعبیر ابن سینا ایشان در فعالیت‌های مختلف علمی و سیاسی بر عقل اصلی تکیه داشت یعنی عقل دوراندیش. همین دانشگاه که امروز در محضر شما هستیم نمونه‌ای از دوراندیشی ایشان است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: گاهی سیاسیون ویژگی عقل‌گرایی ایشان را نمی‌پسندیدند مخصوصاً وقتی فضا احساسی می‌شد، گاهی تعریض‌هایی به ایشان داشتند؛ اما ایشان در این مسیر ثابت قدم بود. آیت الله جوادی در مورد آیت الله مهدوی فرمودند که عالمی آگاه و سیاستمداری هوشمند بود که همواره تلاش می‌کرد تا مبانی دینی را در عرصه سیاست پیاده کند.

لاریجانی ادامه داد: البته تمامی رهبران جمهوری اسلامی چنین تلاشی داشتند و دارند اما موضوع، مقوله تشکیک است. آیت الله مهدوی کنی در این ویژگی اهتمام داشت. ادب سیاسی از دیگر ویژگی‌های آیت الله مهدوی کنی بود و من که نزدیک نیم قرن با ایشان آشنایی داشتم ندیدم و نشنیدم در موضوعی سیاسی ایشان در مورد مخالفان لسان غیر مؤدبانه داشته باشد، همین ویژگی‌ها از او به عنوان یک جریان دلپذیر در بین همه جریان‌های سیاسی ایجاد کرده بود.

ادامه دارد

منبع: مهر

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *