تکذیب هوا فروشی در پمپ‌ بنزین‌ ها

تکذیب هوا فروشی در پمپ‌ بنزین‌ ها
خلاصه اخبار

کم‌فروشی در برخی جایگاه‌های سوخت موضوعی است که سال‌هاست آفت این حوزه و سبب اعتراض برخی صاحبان خودروها شده است. در این راستا بارها توصیه شده که اگر مردم در جایگاهی تخلفی دیدند به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاع دهند و منتظر رسیدگی بمانند.

این شرکت تیم نظارتی خود را با تجهیزات کنترل کمی به جایگاه مذکور اعزام می‌کند و چنانچه تخلف جایگاه اثبات شود، به شدیدترین شکل ممکن جریمه خواهد شد. مردم می‌توانند کم‌فروشی در جایگاه‌های سوخت را به شماره «09627» اطلاع دهند.

امکان خطای 300درصدی وجود ندارد

چند روز قبل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران انتشار ویدئویی کوتاه در برخی شبکه‌های اجتماعی در خصوص کم‌فروشی پمپ‌بنزین‌ها را نادرست خواند. در روزهای اخیر در برخی شبکه‌های اجتماعی یک ویدئو قدیمی و کوتاه بازنشر می‌شود که در آن شخصی با یک بطری 1.5لیتری برای خرید پمپ‌بنزین به جایگاه سوخت‌رسانی مراجعه و پس از پُر شدن بطری، عددی که نشانگر پمپ‌بنزین نشان می‌دهد بیشتر از بنزین دریافتی است.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درپی انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی با موضوع «معجزه پمپ‌بنزین‌های ایران»، با تاکید بر نادرست بودن اطلاعات ارائه‌شده در این فیلم، اعلام کرد: در فیلمی قدیمی که به‌تازگی در فضای مجازی بازنشر شده است، سوخت دریافتی با یک ظرف غیراستاندارد میتر(لیترشمار) دیسپنسر (dispenser یا دستگاه توزیع سوخت یا تلمبه پمپ‌بنزین) مورد آزمایش قرار می‌گیرد که همین امر نادرست بودن این آزمایش را از پایه مورد پرسش و تردید قرار می‌دهد.

در ادامه توضیح شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آمده است: در فیلم منتشرشده در فضای مجازی، شخصی در یکی از پمپ‌بنزین‌ها اقدام به دریافت بنزین در یک بطری 1.5 لیتری می‌کند، اما رقم 2.29 به‌عنوان حجم بنزین دریافتی، نمایش داده می‌شود؛ در حالی‌ که بر اساس بازرسی‌های متعدد، امکان خطای 300درصدی برای تلمبه‌هایی که دارای برچسب اعتباری سازمان ملی استاندارد و پلمب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هستند، وجود ندارد و این امر به‌طور کامل تکذیب می‌شود.

در ادامه تاکید شده تلمبه‌های فروش در جایگاه‌های عرضه سوخت مایع در بازه زمانی ماهانه از سوی کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در مناطق عملیاتی سراسر کشور با پیمانه‌های 20لیتری استاندارد آزمون شده است و چنانچه خطای اندازه‌گیری بیشتر از 30سی‌سی در 20لیتر باشد، میتر (Meters) نصب‌شده در تلمبه مجدد تنظیم و پلمب می‌شود.

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تلمبه‌های جایگاه‌های عرضه سوخت همچنین در بازه زمانی سه‌ماهه نیز توسط کارشناسان سازمان ملی استاندارد مورد آزمایش قرار می‌گیرد و چنانچه خطای اندازه‌گیری بیشتر از 80سی‌سی در 20لیتر باشد، تلمبه از سرویس خارج و تا تنظیم مجدد ازسوی کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، جایگاه موردنظر اجازه فروش نخواهد داشت.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمادگی لازم برای بررسی موضوع در هر جایگاهی در هر نقطه از کشور با حضور کارشناسان سازمان ملی استاندارد، تعزیرات حکومتی و کارشناسان فنی این شرکت و پیگیری موضوع تا حصول نتیجه را دارد.

توجه به برچسب آزمون دوره‌ای روی نازل‌های سوخت

اغلب شکایات در موضوع کم‌فروشی بنزین مربوط به این است که همراه با بنزین هوا وارد باک خودرو می‌شود و این امر را به دستکاری در نازل نسبت می‌دهند. برخی مالکان خودرو که به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه می‌کنند، ‌می‌گویند بنزین با هوا راهی باک خودرو می‌شود و این موضوع باعث شده است تا با پیمودن مسافت کوتاهی، ‌ نشانگر باک بنزین خودرو پایین بیاید. در کنار این مورد، افرادی هم هستند که فرآیند سوخت‌گیری را برعهده کارگران جایگاه می‌گذارند. این افراد معتقدند برخی کارگران بنزین کمتری تحویل می‌دهند اما پول بیشتری می‌گیرند.

در این رابطه یک کارشناس در اداره اندازه‌شناسی استاندارد تهران با بیان اینکه بسیاری از مشکلات پیش آمده در مورد کم‌فروشی بنزین خارج از بحث نازل‌ها در جایگاه‌ها رخ می دهد، گفت: توصیه می‌کنم هموطنان در زمان سوخت‌گیری حتما از خودرو پیاده شده و روی این مساله نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کلیه جایگاه‌های سوخت استان تهران توسط شرکت‌های بازرسی استاندارد، هرسال 4بار مورد آزمون قرار می‌گیرند، ادامه داد: این تعداد بازرسی از الزامی که قانون گذاشته نیز بیشتر است و بنابراین می‌توان گفت کنترل کاملی روی نازل‌ها انجام می‌شود. با این حال سامانه ثبت شکایتی نیز وجود دارد که این موضوع از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی و تلفن‌های اداره استاندارد قابل‌پیگیری است. هر فردی که از هر جایگاه و نازلی شکایتی ثبت کند، توسط یکی از شرکت‌های بازرسی در حضور فرد شاکی، نازل تست شده و اگر مشکلی داشته باشد، برخورد شده و مساله به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر نازل‌هایی که تست می‌شوند با الزامات استاندارد مطابقت داشته، گفت: بر روی نازل‌هایی که شرکت‌های بازرسی استاندارد آزمون می‌کند، برچسب آزمون دوره‌ای نصب می‌شود، بنابراین اگر نازلی باشد که آن برچسب را نداشته باشد، صحتش مورد تایید نیست و این موضوع باید در زمان سوخت‌گیری موردتوجه قرار گیرد. به‌گفته این کارشناس اداره اندازه‌شناسی استاندارد تهران اگر نازلی برچسب آزمون دوره‌ای نداشته باشد به معنای آن است که آزمون استاندارد به دلایل مختلف بر روی آن انجام نشده است و افراد باید در زمان سوخت‌گیری به این موضوع توجه کنند.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *