نشست سه‌جانبه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درباره کره شمالی

نشست سه‌جانبه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درباره کره شمالی
خلاصه اخبار

کره جنوبی، ایالات متحده و ژاپن بر تعهد مشترک خود برای مقابله با چالش‌های حقوق بشری در کره شمالی تاکید کردند و پرداختن به این مساله را برای ترویج صلح پایدار در شبه جزیره کره ضروری دانستند.

به گزارش ایسنا، این سه کشور پس از برگزاری اولین نشست سه جانبه در مورد حقوق بشر کره شمالی در واشنگتن در حالی بیانیه مشترکی صادر کردند که این نگرانی وجود دارد که اوضاع در کره شمالی به پیونگ یانگ اجازه می‌دهد بدون مخالفت آشکار به پیشبرد برنامه‌های تسلیحاتی خود ادامه دهد.

به نقل از خبرگزاری یونهاپ، در این بیانیه آمده است: «سه کشور کره جنوبی، آمریکا و ژاپن تاکید کردند که بهبود اوضاع بشردوستانه در کره شمالی جزئی جدایی ناپذیر در دستیابی به صلحی بادوام در شبه جزیره کره است.»

این کشورها همچنین مدعی شدند که کره شمالی «یکی از بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان است که مرتکب نقض و سوء استفاده در داخل و خارج از خاک خود می‌شود» و در عین حال خواستار تلاش‌های بین‌المللی برای تقویت حقوق بشر در کره شمالی شدند.

نشست سه‌جانبه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درباره کره شمالی
نشست سه جانبه مقام‌های کره جنوبی، آمریکا و ژاپن

در این بیانیه همچنین این ادعا مطرح شده که در کره شمالی یکسری اقدامات شامل اعدام‌ها، ترور و ربایش، شکنجه و بازداشت‌های غیرقانونی و ناعادلانه صورت می‌گیرد اقدامی که پیونگ یانگ آنها را رد می‌کند.

در ادامه بیانیه از سوی مقام‌های سئول، واشنگتن و توکیو همچنین این ادعا مطرح شده که اوضاع حقوق بشری در کره شمالی وخیم است و ژاپن، کره جنوبی و آمریکا به جامعه بین‌الملل تاکید دارند تا رویکرد خود را در قبال اوضاع بشردوستانه در این کشور تغییر دهد.

بر اساس این بیانیه، ژاپن به همراه آمریکا و کره جنوبی بر پیشبرد اقداماتی با هدف مقابله با آنچه که گسترش تهدیدها از سوی کره شمالی می‌دانند، تاکید کردند.

نشست سه‌جانبه آمریکا، ژاپن و کره جنوبی درباره کره شمالی
نشست سه جانبه مقام‌های کره جنوبی، آمریکا و ژاپن

ژاپن و آمریکا همچنین بر حمایت از دیدگاه یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی برای یک «شبه جزیره آزاد، صلح آمیز و با شکوه» تاکید کردند.

در نشست روز جمعه مقام‌های ارشد 3 کشور شامل «کیم یونگ هو»، وزیر اتحاد مجدد کره، «چو هیون دونگ»، سفیر کره جنوبی در آمریکا، «کورت کمپبل»، معاون وزیر خارجه آمریکا، «جولی ترنر»، فرستاده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر کره شمالی و «شیگو یامادا»، سفیر ژاپن در واشنگتن حضور داشتند.

وزیر اتحاد مجدد کره در گفته‌هایش در این نشست مدعی شد، پیونگ یانگ تمامی راه‌های ارتباطی با سئول را از بین برده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا نیز بر اهمیت همکاری بین سئول، واشنگتن و توکیو تاکید کرد و گفت: «می‌خواهم مستقیما تاکید کنم که تنها از طریق نزدیکترین هماهنگی ممکن بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن است که می‌توانیم نه تنها با چالش‌های استراتژیک که کره شمالی ایجاد می‌کند و نگرانی‌های مربوط به تعاملات کره شمالی و روسیه مقابله کنیم بلکه به مساله حقوق بشر هم می‌توانیم بپردازیم.»

سفیر ژاپن در واشنگتن نیز مدعی شد تداوم نقض حقوق بشر در کره شمالی «تاسف برانگیز» است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *