کوچ شاغلان صنعت و کشاورزی به بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران

کوچ شاغلان صنعت و کشاورزی به بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران
خلاصه اخبار

اکوایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد در تابستان امسال سهم بخش صنعت و کشاورزی از اشتغال کاهش و سهم خدمات افزایش یافته است.

مردم تهران بازار تجریش

به گزارش اکوایران، نرخ بیکاری کل کشور در تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. 

سهم بخش خدمات از کل اشتغال در تابستان امسال به 52.1 درصد رسیده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش یافته است. به عبارت دیگر از هر 100 شاغل، 52 نفر در خدمات مشغول به فعالیت بوده‌اند. درمقابل سهم دو بخش صنعت و کشاورزی در این مدت نزولی بوده است.

در تابستان سال جاری تعداد شاغلان دو بخش صنعت و کشاورزی در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش داشته‌ است. این درحالی است که در این مدت تعداد شاغلان در بخش خدمات صعودی بوده است. با توجه به این موارد، می‌توان گفت نیروی کار از بخش کشاورزی و صنعت به بخش خدمات کوچ کرده است.

030714

سهم بخش‌های اقتصادی از اشتغال به چه معناست؟

تولید ناخالص داخلی کشور از سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات تشکیل می‌شود، از همین رو جمعیت شاغل ایران در یکی از این سه بخش مشغول به کار هستند. سهم بخش‌ها از اشتغال به معنی نسبت جمعیت شاغل در هر بخش به کل شاغلان کشور است. همچنین به دلیل ماهیت فصلی بازار کار ، مقایسه‌ها و تحلیل‌ها براساس فصل‌های یکسان انجام می‌شود. از نظر سهم از اشتغال، پس از خدمات، به ترتیب صنعت و کشاورزی قرار گرفته‌ است.

تغییر مسیر صنعتی‌ها و کشاورزان به مشاغل خدماتی

کل تعداد شاغلان در تابستان امسال حدود 25 میلیون و 130 هزار نفر برآورد شده که از این تعداد بیش از نصفشان در بخش خدمات مشغول به کار هستند. همچنین در حدفاصل تابستان سال گذشته تا تابستان امسال تعداد شاغلان بخش کشاورزی 170 هزار نفر و شاغلان بخش صنعت 30 هزار نفر کاهش داشته‌ است. در مقابل در خدمات تعداد شاغلان تقریبا 500 هزار نفر افزایش را تجربه کرده است.

به گزارش مرکز آمار در تابستان امسال سهم بخش خدمات از کل جمعیت شاغل کشور افزایش داشته است. به بیان دقیق‌تر سهم این بخش با 1.6 واحد درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال گذشته به 52.1 درصد رسیده که این رقم بیشترین سهم از اشتغال نسبت به صنعت و کشاورزی محسوب می‌شود.

برخلاف خدمات، سهم بخش‌های صنعت و کشاورزی از اشتغال با کاهش مواجه شده است. بخش صنعت که در تابستان سال گذشته 34 درصد از کل شاغلان کشور را در اختیار داشته در فصل گذشته 33.3 درصد از کل جمعیت شاغل کشور را تشکیل داده که نشان از افت 0.7 واحد درصدی در سهم اشتغال بخش صنعت است. به عبارت دیگر تولید کشور در تابستان سال جاری نسبت به تابستان گذشته وضعیت مطلوبی نداشته است.

همچنین سهم کشاورزی از اشتغال نیز کاهش داشته و از 15.5 درصد در تابستان سال گذشته به 14.5 درصد در تابستان امسال رسیده است.

براین اساس به نظر می‌رسد شاغلان خارج شده از صنعت و کشاورزی به سوی خدمات تغییر مسیر داده‌اند.

 

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *