سفر عراقچی به مصر؛ از دیدار صمیمی با مردم تا رایزنی برای احیای روابط

سفر عراقچی به مصر؛ از دیدار صمیمی با مردم تا رایزنی برای احیای روابط
خلاصه اخبار

دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه ایران و مصر از شرایط منطقه یک درک متقابل دارند، گفت ۲ کشور با درایت در حال پایان دادن به ۴۵ سال قطع روابط هستند.

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه 25 مهرماه برای دیدار و رایزنی با مقامات مصر راهی قاهره شد و در روز پنچشنبه با «بدر عبدالعاطی» همتای مصری خود و همچنین «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور دیدار و رایزنی کرد.

سفر عراقچی به مصر بعد از 12 سال و به‌دنبال 2 سفر وزیران امور خارجه مصر به تهران برای شرکت در مراسم ادای احترام به شهدای پرواز اردیبهشت و دیدار با سرپرست وقت وزارت امور خارجه و همچنین تماس و دیدارهای صورت گرفته بین وزیران خارجه 2 کشور بعد از دیدار شهید «سید ابراهیم رئیسی» و «عبدالفتاح السیسی» روسای‌جمهور 2 کشور در حاشیه نشست سران همکاری اسلامی در ریاض انجام شد ‌.

سفر وزیر امور خارجه ایران به قاهره با توجه به نقش و جایگاه مهم و تاثیرگذار مصر بر عرصه تحولات منطقه به خصوص پرونده فلسطین از اهمیت خاصی برخوردار بود.

سید عباس عراقچی در گفت وگو با خبرنگاران در ارتباط با رایزنی‌های روز پنجشنبه خود با مقامات مصر در قاهره گفت: مسائل دو جانبه‌ای بین ایران و مصر وجود دارد که در خصوص آن صحبت کردیم، روابط دوجانبه را مرور کردیم و فکر می‌کنم که الان چشم‌انداز بهتری وجود دارد. موضوع اصلی سفر من مشورت‌ها و رایزنی‌ها در خصوص مسائل منطقه بود.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد رایزنی با رئیس‌جمهور مصر گفت: رایزنی‌ها بسیار صریح، مستقیم و جدی در خصوص اوضاع منطقه بود. ما نگرانی ها و منافع مشترک داریم و طبیعی است که موضوعات مورد اختلافی نیز وجود دارد. مشورت‌ها بسیار سازنده بود از این جهت که دیدگاه های 2 طرف بهم نزدیک است.

سفر عراقچی به مصر؛ از دیدار صمیمی با مردم تا رایزنی برای احیای روابط
«محمدحسین سلطانی‌فرد» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر

ایران از هر ابتکارعملی که به حملات اسرائیل پایان دهد و مورد موافقت مقاومت باشد، حمایت می‌کند

«محمدحسین سلطانی‌فرد» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با ایسنا در مورد نتایج سفر عراقچی به قاهره و دیدار با مقامات این کشور عربی و اسلامی گفت: سفر وزیر امور خارجه به مصر در شرایط فعلی منطقه و نقش مصر در جنگ غزه بسیار مهم، خلاقانه و هوشمندانه بود.

وی افزود: در این سفر و در ملاقات‌های آقای عراقچی با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه مصر، ایشان ضمن تشریح سیاست مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران جهت مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه کل منطقه، همزمان بر تلاش‌های کشورمان برای ممانعت از تشدید و فراگیر شدن جنگ که صلح و امنیت منطقه و حتی فرامنطقه‌ای را تهدید می‌کند، تاکید کردند. در ملاقات با رئیس‌جمهور مصر نیز تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکارعمل و نقشه‌راه که از سوی کشورهای منطقه از جمله مصر و اروپا ارائه شود و بتواند به حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان پایان دهد و مورد موافقت مقاومت باشد، حمایت خواهد کرد.

سلطانی‌فرد در ادامه گفت: آقای عراقچی در ملاقات‌های خود همچنین مواضع جمهوری اسلامی مبنی بر بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و تثبیت این روند را پیام مهمی به افکار عمومی منطقه و جهان و دولت‌های بازیگر دانست و تاکید کرد همه دنیا امروز متوجه شده‌اند رژیم صهیونیستی عامل و بانی جنگ و ناامنی در منطقه است و توسعه جنگ در منطقه را در راستای طرح‌های توسعه‌طلبانه خود مشروع جلوه می‌دهد. 

سفر عراقچی به مصر؛ از دیدار صمیمی با مردم تا رایزنی برای احیای روابط
دیدار عراقچی با السیسی

قاهره و تهران با درایت در حال پایان دادن به 45 سال قطع روابط هستند

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر در پاسخ به این سوال که آیا در جریان این سفر مباحثی در مورد روابط دوجانبه تهران و قاهره نیز مطرح شد؟ اظهار کرد: صرف انجام این سفر مهم به قاهره و تنظیم اولین دیدار آقای عراقچی با رئیس‌جمهور مصر توسط مقامات ذی‌ربط مصری، دلالت بر وجود مصالح و منافع مشترک و نگاه و اراده 2 کشور برای برداشتن گام‌های نهایی دارد. همچنین گفت‌وگوی صریح و شفاف و به قول رئیس‌جمهور مصر برخاسته از صمیم قلب در این سفر بار دیگر ثابت کرد که قاهره و تهران با درایت در حال پایان دادن به 45 سال قطع روابط 2 کشور بزرگ، صاحب تمدن‌های تاثیرگذار و خلاق و دارای تشابهات فرهنگی و عقیدتی هستند. 

وی تصریح کرد: حضور آقای عراقچی در یکی از محل‌های معروف و مردمی قاهره و گفت‌وگوی صمیمانه با مردم، خود یک پیام مهمی برای ملت‌هاست و دلالت بر این دارد که حمایت نظام جمهوری اسلامی ایران از مقاومت و ملت‌ها یک وظیفه اسلامی و مردمی است.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که «نکته جالب دیگر در این سفر میزان درک متقابل 2 کشور از شرایط منطقه و نزدیک‌بودن رویکردها بود»، اظهار کرد: به عنوان نمونه رئیس‌جمهور مصر در ملاقات آقای عراقچی با ایشان ضمن ابراز تاسف از شهادت «سید حسن نصرالله» دبیرکل فقید حزب‌الله، تصریح کرد «ما حتی راضی نبودیم یک خراش کوچک به دبیرکل حزب‌الله و سایر رهبران جنبش وارد شود و وظیفه هر مسلمان حکم می‌کند از برادر مسلمان خود بدون انگیزه های مذهبی و طایفه‌ای حمایت کند».

سفر عراقچی به مصر؛ از دیدار صمیمی با مردم تا رایزنی برای احیای روابط
حضور عراقچی در یک مکان عمومی در قاهره در جریان سفر به مصر

اقدامات ایران تاکیدی بر درایت، اقتدار و هماهنگی دیپلماسی با میدان است

رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در پاسخ به این سوال که نگاه مصر به وضعیت منطقه و جنگ‌افروزی صهیونیست‌ها در غزه و لبنان چیست؟ گفت: مقامات مصری ذات رژیم صهیونیستی را جنگ‌افروز می‌دانند و هم‌اکنون 2 هفته است که مراسم‌های متعددی برای بزرگداشت پنجاه‌ویکمین سالگرد پیروزی ارتش مصر علیه نیروهای صهیونیستی در 6 اکتبر 1973 معروف به «جنگ کیپور» یا «رمضان» برگزار می‌کنند. 

وی ادامه داد: مشکل اصلی، حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم به‌ویژه در جنگ غزه و لبنان است، لذا حملات بی‌رحمانه رژیم، کشورهای عربی از جمله مصر را درباره ورود به این بحران محتاط کرده است. نسل‌کشی وحشتناک صهیونیست‌ها در غزه و ترورهای سنگین علیه حزب‌الله و شهادت «اسماعیل هنیه» و سید حسن نصراالله در کنار سکوت مجامع بین‌المللی و شورای امنیت، شرایط برون رفت از بحران را با موانع زیادی مواجه کرده است. 

سلطانی‌فرد با بیان این که «دیپلماسی آقای عراقچی و دستگاه دیپلماسی در سفرهای چند مرحله‌ای اخیر به منطقه از جمله مصر و پیام‌هایی که از طریق این کشورها به آمریکا و غرب ارسال شده، توانست چهره جنگ‌طلب رژیم صهیونیستی و طرح‌های این رژیم علیه صلح و امنیت منطقه را برای جهان به منصه ظهور برساند»، گفت: من حیث المجموع آنچه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی و پاسخ به هرگونه تجاوزی از سوی رژیم اشغالگر به کشورمان و حمایت از راه‌های مسالمت‌آمیز جهت توقف جنگ انجام می‌دهد تاکیدی بر درایت، اقتدار و هماهنگی دیپلماسی با میدان است و در این مرحله اقتضا می‌کند دیپلماسی در صحنه هدایت بحران را مدیریت کند.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *